Electrisch rijden met een PHEV

Ad928

Lid
Het is Lavablauw. Nou heb ik al wel wat lava gezien ooit maar nooit blauwe lava.
Het lavablauw verwijst naar "Blue Lava" en dat is brandende zwavel, te zien waar zwavel aan de oppervlakte komt, bijvoorbeeld in Indonesië. Het geeft blauw/paarse vlammen, waarvan ik de kleur overigens niet erg vind lijken op dat van de auto. De auto vind ik meer groen/blauw zoals onder bepaalde lichtomstandigheden de oceaan wel kan zijn.

Bakkertje

Forumguru
Lava blue is (wat mij betreft) een erg mooie kleur. Had hem in 2011 op mijn Superb en was daar erg blij mee. Destijds van een klein staaltje (meer was er toen nog niet) besteld en nooit een seconde spijt van gehad. In het donker lijkt het bijna zwart, in de zon een groene gloed.

R058

Lid
Thuisladen is daarbij het goedkoopst.
Je kunt in de auto ook aangeven dat ie tot maximaal 80% laad, daarmee houd je je accu langer fris.

Waar kan je dit eigenlijk aangeven? Ben het nog niet tegengekomen in mijn Superb. Maar dat zal vergelijkbaar werken als de Octavia.

Eerlijk gezegd rij ik hem eigenlijk altijd nagnoeg leeg tot 1 - 5% en laad hem dan via een stopcontact op tot 100%. Dit duurt wel echt 5 uren... Hij lijkt maar met 2kW op te laden. Ik laad met een originele lader, maar heb de 3.7 nog niet gezien.

Bakkertje

Forumguru
Stopcontact is inderdaad max 2 kW, met laadpaal haal je wel 3,5 kW.
Om een limiet in te stellen moet ik bij mij (en dat zal dan ook bij de Skoda's ook zo zijn gok ik) een schema instellen en dan kan ik bij de locatie instellen tot hoever ie moet laden. Daar kun je dan bijvoorbeeld 80% instellen.

ertromp

Forumguru
Dat is bij mijn VW kwestie van in het menu de tegel LADEN aanklikken en dan kun je maximum niveau instellen. Ook verschijnt er een tandwieltje en als je daarop klikt kun je nog automatisch ontgrendelen stekker instellen en de max laadstroom en nog wat zaken.
Onder de tegel MODE kan ik kiezen of volledig elektrisch of hybride en onder hybride weer of ik een minimum lading wil aanhouden. Klinkt allemaal omslachtig maar je plakt wat sneltoetsen boven in het scherm en voila met een druk op de knop geregeld. Met m'n 57 jaar en Commodore 64 achtergrond is het zelfs mij gelukt :deuk:.

In de octavia, daar gaat het hier om, ontbreekt de optie om een limiet van de SoC in te stellen. Zal dus altijd opladen naar 100%. Wel kun je dacht ik met vertrek schema’s iets aanmaken dat hij vlak voor een vertrektijd gaat laden maar daar heb ik me niet in verdiept. Heb je ook weinig aan als je niet dagelijks op vaste tijden weg gaat.

Berghuis

Donateur
In de Skoda app kan je met de vertrekplanner wel een Laadlimiet instellen van 100%. Je kan zelf kiezen tot welke percentage de accu dan geladen wel hebben voor vertrek (per 10% tussen 50 en 100%).
In de auto weet ik het niet, dat gebruik ik eigenlijk nooit.
IMG_0598.jpeg

Jessedew

Forumguru
Ik heb een granny lader, op 10a werd die wat warm met laden, de uiteinden van de stekker, dus laad nu op 8a. Ik heb nu via de app ingesteld dat hij altijd direct na aansluiten oplaad tot 20%, en als ik 'm aangesloten laad staan, is die iedere ochtend opgeladen tot 80%. Als ik weet dat ik de volgende morgen wegga, dan kan ik 'm laden tot 100%, door even te wisselen van schema. Kwestie van een schuifje in het menu wisselen. Overigens heb ik een lader die zelfs kan werken met uitgestelde start, kan je uitstellen tot wanneer die gaat laden. (Wat de meesten niet standaard kunnen, die laden vaak alleen op 10a). Ik zou zelfs naar 16a kunnen, maar dat doe ik alleen als ik een gesmolten stopcontact wil

Ja met schema’s kun je het e.a doen idd. Maar ik was in de veronderstelling dat hij, voorbeeld, je komt thuis 19.00 uur, zet hem aan de lader. In her schema staat bijv 80%. Dat hij hem dan gaat laden tot 80 en dat in dat zelfde schema vertrek staat de volgende dag bijv om 08.00 uur: ik was dan in de veronderstelling dat hij hem dán wel tot 100% oplaad en dat dit dus dan on 08.00 gereed moet zijn.

Maar die veronderstelling van mij lijkt niet te kloppen.

Rob.nl

Senior Member
Ik kon dit ook niet vinden, het zij zo. Aangeraden word deze tot 80% te laden, mogelijkheid tot begrenzen ho maar..... Accu kapot? Maar mevr/hr, wij hebben gewaarschuwd......best jammer.

niekz

Lid
Over dat 80% laden, daar heb ik een theorietje over:

De auto heeft officieel een accu pack van 13 kwh waarvan +- 10 kwh bruikbaar is.
Tijdens een volledige laadbeurt gaat er ook maar +- 10 kwh in.

13kwh - 20% =10,4 kwh..

Is het dan niet zo dat de phev standaard al tot 80% wordt geladen?

Laatst bewerkt:

Ad928

Lid
Ik kon dit ook niet vinden, het zij zo. Aangeraden word deze tot 80% te laden, mogelijkheid tot begrenzen ho maar..... Accu kapot? Maar mevr/hr, wij hebben gewaarschuwd......best jammer.
Ik ben zo benieuwd of er eigenaren van een PHEV Skoda zijn die dit aan de hand hebben gehad, dus een kapotte accu en zelf betalen.

Tees

Donateur
Volgens mij is het precies zoals @niekz beschrijft (even los van de precieze cijfers): er zit altijd een behoorlijke overcapaciteit in de (PH)EV accus. Die wordt softwarematig beperkt, zodat de terugval in capaciteit eigenlijk niet merkbaar is totdat die echt ver terugvalt, en zodat de accu langer leeft omdat die nooit tot 100% opgeladen wordt.

Bakkertje

Forumguru
De auto laten stoppen op 80% gaat bij mij alleen als ik een schema instel en activeer. Anders gaat ie door tot 100%.

Instellen kan bij mij via de app of in de auto via het e-manager menu

Ik weet niet meer waar maar elders heeft iemand een print-screen van de handleiding gepost en daarin stond dat je hem alleen niet met 100% lading langdurig moest weg zetten. Verder bied de auto geen standaard beperking met laden tot 80% zoals je dat in de 2e generatie aandrijflijn van PHEV VAG-autos wel terug ziet in het menu van de auto zelf. En uiteraard ook bij EV's.

Zie mijn post hier over uitleg van de accutechniek.

Bovenaan Onderaan