Eindelijk: Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Ambiente

Timmer

Forumguru
"Hypermilen" :)
Leuke velgjes,deze velgen werden vroeger gebruikt in de tuningscene en gepolierd onder polo's en mk2/mk3 golfjes gezet :)

Ik ben zelf ook op zoek naar een lichtere velg (minder ongeveerde massa) maar wsl niet om dezelfde reden als jij :D

en een verbruik van 2.8/100km, is iets wat mij nog nooit gelukt is.

laagvlieger

Forumguru
"Hypermilen" :)
Leuke velgjes,deze velgen werden vroeger gebruikt in de tuningscene en gepolierd onder polo's en mk2/mk3 golfjes gezet :)

Ja klopt en ze zijn schreeuwerig duur. Ze staan nooit lang te koop, wat wil zeggen dat ze nog steeds gewild zijn bij een bepaald publiek.

Ik ben zelf ook op zoek naar een lichtere velg (minder ongeveerde massa) maar wsl niet om dezelfde reden als jij :D

Hangt er vanaf. Minder onafgeveerde massa heeft veel voordelen. Beter voor de ophanging, remmen, stuurgedrag en acceleratie. Daar ben ik ook wel voor.

Timmer

Forumguru
Bij mij gaat het idd meer om het rijgedrag. Een verbruik onder de 8/100 moet ik niet aan denken, maar daarom heb ik deze wagen ook niet gekocht ;)

laagvlieger

Forumguru
Het is me gelukt om - volgens BC - de grens van 3l/100km te doorbreken. En moet zeggen dat het me sindsdien vaker lukt om ritten van 2,8 en 2,9l/100km te halen. En niet tergend traag of zo, gemiddelde snelheid blijft acceptabel.

DSC_0000075.jpg
DSC_0414.jpg

In september heb ik overigens nog een grote rit voor de boeg, nu de auto zo'n mooie cijfers blijft voorleggen wil ik er een uitdaging van maken. Doel is om gedurende die 1400 km gemiddeld 3l/100km verbruiken, gemeten aan de pomp. Dat zou dan op één tankvulling moeten lukken. Wat een kleine Lupo 3L kon, moet een Fabia Combi toch ook wel lukken ... :jaja:

Kanerr

Forumguru
Ik zou voor je lange rit even het weer in de gaten houden, als het onder de 25 graden is zou ik er 3,3 in pompen :) Zal je merken!

laagvlieger

Forumguru
Ik weet dat het kan om nog meer lucht in een band te pompen, maar gevoelsmatig houd ik 3 bar toch als een bovengrens. Om toch nog aan grip en ook een 'beetje' aan comfort te denken. :jaja:
Er valt nog wel wat te winnen bij hogere bandendruk, maar niet meer zoveel. Zie onderstaand grafiekje: de winst boven 3 bar wordt opeens klein.
car_tire_pressure_rolling_resistance.png

laagvlieger

Forumguru
DSC_0610.JPG

Wat kan het zwart spuiten van het 'diffuser' gedeelte op de achterbumper wonderen doen! Optisch lijkt de auto opeens breder. En dat is net wat de Fabia nodig heeft.

laagvlieger

Forumguru
En voor de opmerkzame kijker, ik heb wellicht werelds enige Fabia 3L TDI. Het is me namelijk gelukt om een tank leeg te rijden met een gemiddelde van 1 op 33 aan de pomp gemeten. Dat verdient dus een badge ... het gaat dus niet om motorinhoud :D.

Bij alle ritten gedurende de hele tank moet de BC dan een waarde tonen onder 3l/100km. 2,9 ging nog wel. 2,8 werd al moeilijk. Maar 2,7 was wel alles uit de kast halen. Dat is echt wel de bodem wil je het verkeer niet wilt hinderen. Maar lager is me nog niet gelukt, het lijkt wel een ondergrens te zijn (althans in de huidige configuratie).

DSC_0000087.jpg

Laatst bewerkt:

Kanerr

Forumguru
Echt supergaaf. Krijg weer heerlijke memories!

Bumper spuiten is perfect! Staat veel en veel beter.

Heb je onder de auto al gekeken? Je kan van alu (2mm) een vlakke bodemplaat maken. Dat hebben een paar 3L eigenaren gedaan, verbruik ging zowaar 5% omlaag.

Verder is het eigenlijk gewicht omlaag halen.. Verder valt er niet veel meer te doen behalve dat het echt drastisch wordt.

laagvlieger

Forumguru
Ik vind het ook best geslaagd, zo'n kleine aanpassing geeft de auto een heel andere uitstraling. Vooral op een lichte carrosseriekleur.

DSC_0610.JPG

Onder de auto is het al best netjes. Maar hoe meer lucht over en langs de auto heen gaat hoe beter. Ik ga binnenkort een nieuw topic starten over mijn '3L project'. Er zitten nog wat aanpassingen aan te komen en wil ze dan daar gaan bundelen. Bedankt om mee te denken :thumbsup:

laagvlieger

Forumguru
Lang niet hier geweest, even tijd voor een update. Op autovlak blijft mijn leven vrij saai. Ik heb nog steeds mijn allereerste auto, deze Fabia, inmiddels al dik 11 jaar. Aangename en alleskunnende levensgezel die zonder noemenswaardige problemen gewoon start en rijdt. Veelal lange ritten met de opgroeiende kids op de achterbank en/of een koffer vol. Hoewel mijn vrouw de Fabia nu ook reeds een jaar gebruikt als lesauto, ze leert ermee rijden en dat gaat soms letterlijk met horten en stoten, maar dit lijkt de beproefde (lees 'oude') techniek niet te deren. Een afgebroken uitlaatsteun en doorgeknaagde dynamokabel zijn tot nu toe de grootste euvels geweest. Ook was de EGR koeler kort na de beruchte software update aan de beurt, maar dit werd volledig onder garantie netjes vervangen. Niet lang daarna laten chiptunen door VAGtechniek, verlaagd en lichtgewicht Audi-velgen eronder (+nog heel wat aerodynamische aanpassingen zoals uitgeschreven in mijn 3L-topic) is deze Fabia daarmee naar een hoger niveau getild voor een tweede decennium rijplezier. En waarom ook niet, aangezien het ook een maagdelijke kilometerstand van 155.000 km heeft en een afzetmarkt voor deze diesels helemaal niet meer bestaat. De stijgende brandstofprijzen voel ik natuurlijk wel, maar met een gemiddeld praktijkverbruik van 3,6l/100 km kom ik nog steeds ver met een tankje vol en zie ik nog geen heil in bestaande alternatieven!

IMG_20210504_165903_480_2.jpg

Bovenaan Onderaan