Eindelijk: Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Ambiente

laagvlieger

Forumguru
Na 15 weken wachten heb ik eindelijk mijn allereerste auto in ontvangst genomen!! Ik ben er dan ook zeer trots op, ookal zijn er heel wat van m'n leeftijdsgenoten die het maar niets vinden ("een Skoda??" "en dan zo'n motor???"). Maar het model spreekt mij aan, vooral na de facelift. En uit eerdere ervaringen met de Fabia Combi 1.4 TDI van mijn vader weet ik dat dit gewoon superauto's zijn.
Ik heb de 1.2 TDI gekozen omwille van de lage belastingsklasse (in België is een kleinere motor goedkoper in belasting en verzekering, en zeker als jonge kerel!). Het is geen Greenline. Maar een Ambiente, met nog wat leuke opties erbij.

Er staat nu 500 km op de teller.

foto's!
DSC04430.JPG DSC04436.JPG DSC04435.JPG DSC04439.JPG DSC04438.JPG
pencil.png
 

laagvlieger

Forumguru
Ik wist niet eens dat dit topic nog bestond! Grappig om dit terug te zien.
Nu woon ik in het mooie Zonhoven. En jij?
 

laagvlieger

Forumguru
Al lang lid zie ik, nog nooit opgevallen haha. Behalve dan de laatste periode! Ik zal me maar even op de interactieve lijst plaatsen.
 

laagvlieger

Forumguru
Na hard zwoegen en waxen waarschijnlijk. Maar ik bedoelde ook een beetje: zo nieuw als toen krijg ik hem nooit meer :) Wat gaat de tijd toch snel eigenlijk!
 

laagvlieger

Forumguru
54.000 km inmiddels. En probleemloos. Buiten enkele krassen op de achterbumper door een zekeringskast te raken bij het achteruitrijden op een donkere ochtend ... Tja, werken in de straat :fool:
 

laagvlieger

Forumguru
Inmiddels 9 jaar oud 130.000 km op de teller. Nog zeer tevreden over deze auto. Wordt overigens vooral gebruikt voor privé kilometers en geen woon-werk. Verklaart de lagere kilometerstand.

Bij aanvang van vorige winter overigens een wintercover aangeschaft. Eigenlijk met als hoofdreden de radiator te beschermen, aangezien deze al lelijk aangetast is door steenslag thv onderste ventilatierooster. Wat trouwens echt een grote opening is zonder gaas of wat dan ook. Het lijkt elke herfst ook wel een verzamelbak voor bladeren aangezien ik in een bosrijk gebied woon. Dus dit werd met de cover bedekt. Nu al uitgebreid kunnen testen bij koude en iets warmere temperaturen, geen enkel probleem wat betreft de koeling. Natuurlijk bij het rijden in de bergen bij 30+°C lijkt het mij niet zo verstandig!

DSC_0163.JPG DSC_0164 (2).JPG
Bijkomend voordeel, geeft een stuk minder luchtweerstand. En ik vind het beter staan.

Besteld bij Laudorshop.nl (geweldige service trouwens!!)
 
Laatst bewerkt:

catch me

Forumguru
Leuke optie, zo'n cover, doet beetje aan vroeger denken afdekking voor de grille, en idd lage km stand, bij mijn Ibiza 2011 1.2 tdi was het 420.000 bij verkoop eind vorig jaar, ......:D
 

catch me

Forumguru
Weinig bijzonders, EGR storing gehad bij 210000 km (bekend probleem) toen laten chippen naar 102 pk en EGR weg laten schrijven, en bij 360000 km oliefilter huis/ koeler stuk ( maar die verkopen we zelf aftermarket dus)... verder niks aan problemen, alleen normaal onderhoud, olie, banden etc...
olieverbruik ook niks tussen de beurten door
 

laagvlieger

Forumguru
Zoals ik in een ander topic al aanhaalde, ben ik met de Fabia 'uitzinnige' verbruikscijfers aan het halen. Het kwam voorheen wel eens voor dat ik aan de pomp 1 op 25 haalde in de zomer. Maar sinds dit jaar zit ik steevast aan 1 op 27, 1 op 28 en de laatste tank zelfs 1 op 29. Op de BC zie ik ook steeds vaker 1 op 33 verschijnen. Ik vermoed dat de gedeeltelijke radiator cover die ik sinds eind vorig jaar heb geïnstalleerd hier iets te maken heeft.

Nu was ik toe aan nieuwe banden en ik wil best nog een stapje verder gaan wat verbruikscijfers betreft. Dus ben ik op zoek gegaan naar lichtgewicht velgen. Iedereen hier kent wellicht de gesmede aluminium Audi velgen van de eerste generatie A3, maar ook op de Audi A2 werden deze geleverd. Deze weegt slechts 5,7 kg per velg en geeft een aanzienlijke gewichtsreductie in onafgeveerd gewicht. Daar heb ik relatief smalle banden met lage rolweerstand laten opleggen die ook nog eens een maatje groter zijn dan de huidige. Dit wil zeggen dat de snelheid op de teller nu overeenkomt met de GPS en de motor ongeveer 100 toeren minder draait.

Van de zomer maar eens wisselen, de huidige Bridgestones zijn echt wel bijna op maar hebben ondertussen al 120.000 km gereden. :dankje:

dsc_0270-jpg.82023


Specificaties:
8L0 601 025 Audi 5x100 15" gewicht 5,7 kg (bijnaam 'pepperpot' of wahlscheibe')
Dunlop Sport Fastresponse 175/65/15 84H
 

Bijlagen

  • DSC_0270.JPG
    DSC_0270.JPG
    242,6 KB · Weergaven: 149

Kanerr

Forumguru
Ik blijf het gave velgen vinden! Ben benieuwd wat het gaat doen met je verbruik. Ik heb me ook een lange tijd bezig gehouden met het zuinig rijden in een Lupo 3L 1.2tdi :) Erg leuk. Maar zuiniger dan 2,8L/100KM op 1 tank ben ik niet gekomen helaas.
 

Duijzer

Donateur
Met 4 thuiskomers eronder en niet harder dan 80 is er nog veel meer winst te halen:maakmegek: benieuwd hoe de velgen staan onder de Fabia. Bijkomend voordeel: ze zijn makkelijk schoon te maken.
 

laagvlieger

Forumguru
@Kaner: Mooi hoor, 1 op 35! Het kon dus eigenlijk al 20 jaar geleden.

@Duijzer: hoe smal is zo'n thuiskomer, 125? Zelfs een 1.2 TDI maakt daar in geen tijd gehakt van :D
 
Bovenaan Onderaan