Einde voordeel!! Daaag MRB vrijstelling...

darkprojectx

Forumguru
Schone auto's niet meer belastingvrij

SCHONE AUTO'S NIET MEER BELASTINGVRIJ

*plaatje verwijderd omdat het forum nog altijd niet resized*

Je kon erop wachten: door de stormloop op belastingvrije auto's met lage CO2-uitstoot is de Nederlandse overheid zo veel geld misgelopen, dat de maatregel binnenkort wordt teruggedraaid. Dit meldt RTL Nieuws op basis van inside info; komende week wordt het nieuwe plan aan de ministerraad voorgelegd.

De forse belastingkorting was een tijdelijke maatregel, dat was van het begin af aan bekend, maar niemand wist hoe lang het precies zou duren. Nog even dus, en dan mag je voor je Prius, Civic Hybrid, 107 of Polo BlueMotion gewoon weer motorrijtuigenbelasting aftikken. Ook zal er weer bpm geheven worden over de nieuwprijs van deze auto's, maar wel met een hoog kortingspercentage. Er wordt gesproken over een bpm-tarief van 10 tot 25 procent. De regering zou de geleden schade sneller kunnen wegwerken door de accijnzen op brandstof te verhogen, maar daar wordt van afgezien. Toch nog een meevallertje. Ook over toename van de bijtelling wordt voorlopig niet gesproken.

Overigens blijven elektrische auto's, of auto's met een range extender die minder dan 50 g/km CO2 uitstoten, wel vrijgesteld van wegenbelasting. Opel, zorg dus maar vast dat je genoeg Ampera's (40 g/km) klaar hebt staan om alle cententellende Prius-leasefiguren op te vangen. En heren autohandelaren, bereid jullie maar vast voor op een ware stortvloed aan langzame pruttelhybrides en oncomfortabele minidiesels die voor een prikkie jullie kant op komen.

Ja, het was een mooi plan, die subsidie. Heel veel auto's bouwen die na een paar jaar niemand meer wil hebben: da's nog eens goed voor het milieu. Wij gaan even onze V8'en starten die nog veertig jaar meegaan.

bron : http://www.topgearmagazine.nl/autonieuws/artikel/schone-autos-niet-meer-belastingvrij/

Zie bericht van Topgear http://www.topgearmagazine.nl/autonieuws/artikel/schone-autos-niet-meer-belastingvrij/
Volgens dit bericht zou de regeling binnenkort worden aangepast, gaat de regering zich wel houden aan de afspraak om de regeling in ieder geval te handhaven tot 2013?

Het was natuurlijk te verwachten dat deze regeling zou worden afgeschaft, de normale gang van zaken in Nederland is nou eenmaal: als er te veel mensen voordeel hebben en het (te veel) ten koste gaat van de staatskas dan veranderen we toch gewoon de regeling.
Ik zag het al aan komen (zie mij reacties op discussies omtrent dit onderwerp) toen ik overwoog om een belastingvrije Fabia TDI aan te schaffen en ben dan ook blij dat ik het niet gedaan heb.
De stelling: als iets te mooi is om waar te zijn, dan is dat ook meestal zo, gaat hier dus ook weer eens op.

De regeling had vanaf het begin al een einddatum. Sommige merken hebben die ook wel eens vermeld onder hun advertenties maar de letter waren wel heeeel erg klein. De regeling wordt dus in de praktijk gewoon niet verlengd en dus niet afgeschaft. Als die wel verlengd zou worden hadden ze waarschijnlijk de grenswaarden drastisch aangepast...

Polvo

Actief lid
Ik heb al een iets genuanceerder verhaal gelezen.
Het lijkt er op dat RTL nieuws die het nieuws eerst bracht vooral op sensatiezucht uit was.
Er is geen sprake van een rigoreuze stop.
De normen worden aangescherpt, benzine gaat van 110 naar 103 gr CO2 en Diesel van 95 naar 92 gr.
Let wel, dit zijn de plannen, in hoeverre hier nog aan gesleuteld gaat worden is niet bekend.
Maar als dit zo blijft dan ontspringt ons faabje nog 1 of 2 jaar langer de dans.
Bron Nederlands Dagblad

Noord26

Forumguru
Uitgaande van 1:22,5 voor een GL TDI en 1:16 voor de 1.2 TSI kom ik met volle mep wegenbelasting nog steeds uit op een opslagpunt van 11500km per jaar. Welke dieselrijder haalt dat nu niet?

Zelfs als de grens 85 gram CO2 voor diesel wordt, zullen er genoeg opties zijn voor een GL rijder om die grens toch te kunnen halen.

:uitlachen:

E

Ex-lid 2926

Als de portemonnee erg belangrijk is (en dat verwacht ik wel bij de GL'ers) dan ruil je de auto eens niet in na 3 of 4 jaar maar blijf je er een jaar of 10 in rijden. Al zou je de GL dan voor niets bij het sloopbedrijf afleveren dan ben je wat afschrijving betreft altijd nog spekkoper vergeleken bij diegenen die na 3 of 4 jaar een nieuw modelletje op de oprit willen hebben.
Eerder ruilde ik de auto ook na een jaar of 3, 4 in, maar inmiddels is de auto een grootverbruiker van het gezinsbudget geworden. De vorige auto heb ik dus maar eens 10 jaar gehouden. Dat is mij zo goed bevallen dat mijn huidige O2 ook zo lang mag blijven. Over restwaarde maak ik mij dus niet meer druk. Doordat ik mijn TDI als "jong gebruikte met weinig km's" heb gekocht rij ik ondanks die hoge MRB toch voordeliger als met een vergelijkbare benzine O2. De prijs van een jonge gebruikte diesel verschilt namelijk nauwelijks met een jonge benzineuitvoering. En geniet ik dagelijks van het heerlijke koppel van de TDI en een verbruik van bijna 1:20.
En ik verheug mij nu al weer op de vakantierit met de caravan aan de haak. Wat een geweldige trekker (toegegeven; ook een beetje qua geluid)

darkprojectx

Forumguru
ik denk dat het best interresant is om boven tafel te krijgen wat bv zo'n batterijen gaat kosten als al die kortingen eraf zijn.
De fabrikanten zullen dit zeker ook mee berekenen.
Ben benieuwd wie over 10 jaar nog een nieuwe batterij voor zn prius kan bestellen.
Of een nieuw bromfiets turbotje voor zn 1.2 motor.
Ik denk dat die prijzen dan wat hoger liggen dan nu...

jos_br

Actief lid
Wij doen eigenlijk hetgeen Harry D beschrijft, nl gewoon lang door rijden met een auto. Na een Golf2 1,6 TD in ´89 nieuw gekocht te hebben en er in 12jr 500000km mee gereden te hebben een 3jr, 60000km oude Audi A3 aangeschaft waarmee we nu nog steeds (445000km) mee rijden. We hebben hier nu voor de eerste keer een serieuze reparatie, een stuurhuis, aan gehad. Verder braaf remmen, banden, regulier onderhoud en een keer nieuwe schokdempers vervangen rondom. Dit is waarschijnlijk het goedkoopst auto rijden. Verbruik van deze auto is hier minder relevant aangezien er alleen erg stevig mee gereden wordt. Bij mij zal een GL waarschijnlijk 1;15 lopen, doet deze A3 ook.........

Ook ik vindt de belastingmaatregel zoals nu uitgevoerd niet eerlijk. Zelfs woordvoerders van de regering vinden een financiele maatregel niet kunnen om gedrag te sturen.

Jos.

Iceman

Nieuw lid
Ik hoop toch echt dat er nu snel duidelijkheid komt over wat de regels nu precies gaan worden zodat ik een afweging kan maken wat te doen.
Elke keer dat sensatienieuws over plannen maakt mij erg onrustig.

Even voor de duidelijkheid:
Nederland is sinds 2008 sterk voorstander van "de vervuiler betaalt". (Zie EU verordening emissies)
Daarom de stimuleringsmaatregel "BPM- en houderschapsbelastingvrij rijden).
Een filosofie waar je het oneens mee kunt zijn, maar het komt er op neer, dat andere weggebruikers ("vervuilers") betalen voor de groep die onder deze stimuleringsregeling valt.

Afschaffing van de regeling houdt niet automatisch in, dat gebruikers weer in de oude regeling vallen. Dat staat nergens.
Het is ook niet logisch dat dit gebeurt, want het zal aardig wat consequenties krijgen!
a) een grote groep (meer dan honderdduizend automobilisten) gaat "dwarsliggen"
b) stagnatie in verkoop van auto's. De verkopen lopen nu al terug. Door de onstabiele situatie, is het voor dealers moeilijk inschatten welke quata's zij denken te verkopen voor volgend jaar.
c) veel houders van de driecilinder-dieseltjes gaan bij afschaffing van de regeling naar de oude situatie weer fors MRB betalen. Als gevolg; bezuinigen op onderhoudsbeurten door te gaan "shoppen". En dit werkt weer door in het dealernetwerk!

In feite zou het gehele belastingstelsel t.a.v. autorijden op de schop moeten. Dat was (en is nog steeds) de verwachting.
Uitgaande van de keuze om de vervuiler te laten betalen, gaan wij uiteindelijk toch naar een ander systeem toe, waarbij besluitvormingsprocedures van het Europees Parlement niet alleen richtinggevend zijn maar door wetgeving zullen moeten worden gevolgd.

Ik ben benieuwd hoe de overgangsregeling er uit gaat zien over enkele weken?
Hoe dan ook: de BPM en MBR zal op termijn worden afgeschaft. dat is zeker!
Wat er voor in de plaats komt, op basis van gebruik van de auto, is waarschijnlijk een vorm van variabele beprijzing.
1. extra heffing via de brandstof (wie veel rijdt, gaat ook veel betalen)
2. progressieve belasting m.b.t. CO2/NOx uitstoot (via kenteken; vast bedrag per jaar)

darkprojectx

Forumguru
we zullen wel richting de regelgeving van belgie gaan, betalen aan de hand van cylinderinhoud.
ga eens kijken op een belgische meeting, daar staan bijna alleen maar 1.2 en 1.4tjes.
persoonlijk betaal ik dan liever meer, want show but no go is ook weer zoiets

@darkprojectx
Ik denk dat dit niet gaat gebeuren!
Het is nl niet maatgevend voor de emissie-doelstellingen.
Ook uit een klein motortje kun je veel vermogen en een hoop vervuiling persen.
Voor een overgangsregeling op korte termijn is de aangewezen weg het verhogen van de brandstof met 20 a 25 eurocent per liter.

Polvo

Actief lid
Zelfs woordvoerders van de regering vinden een financiele maatregel niet kunnen om gedrag te sturen.

Jos.

Hmm, moet je er wel bij zeggen dat dit alleen geldt voor regelingen die hun geld kosten.
Die geld opleveren zoals energie belasting, drank en tabak accijnzen zijn ook om gedrag te sturen, maar ik denk niet dan die opgeheven zullen worden.
Andere gedrag sturende subsidie maatregelen, zoals huis isolatie, zonnepanelen enz zijn al verdwenen en dus nu op auto's gaat het in ieder geval deels verdwijnen.

@ SGL49 ik denk niet dat de benzine of diesel prijzen nog veel zullen gaan stijgen, we zijn al de duurste en Nederland kan niet te ver uit de pas gaan lopen.
Om die redenen zijn al eerder belasting verhogingen geschrapt.
Ik woon 50 km van de Duitse grens en het is voor mij nu al voordeliger om daar te gaan tanken als het prijsverschil groter wordt dan 14 cent/liter
Helemaal als ik de kofferbak vol jerrycan's gooi.

De lijn was inderdaad om de bpm en mrb om te bouwen tot co2 belastingen, maar de VVD en PVV moeten daar niet zoveel van hebben, dus vraag ik me af hoeveel daar van overeind blijft.

Hetzer

Forumguru
Weet zo net nog niet of voor alle kleine zuinige diesels de volle pond, mrb gaan betalen,
Mocht dit wel zo zijn, en ik wel veel mrb moet gaan betalen is voor mij misschien interessant om eens te gaan kijken naar bijvoorbeeld de 1.6 TDI.
Diesel is voor mij gewoon het gunstigs, met dik 35k kilometer per jaar , no way dat ik bijvoorbeeld een 2.0 of TSI benzine motor ga rijden!!!! ben malle pietje niet :)

(overigens berekent men in Vlaanderen de belasting niet alleen over de cilinder inhoud, het aantal pk's is minstens zo belangrijk)

EdK

Forumguru
Slapen jullie lekker door met zijn allen !
Het hele punt is dat deze regering met gedoogbeleid ( ook al zoiets) wil bezuinigen voor jullie klein kinderen hun kinderen !
En dat kost zoveel miljarden dat die 700 miljoen die het schone rijden ( evengoed nog steeds met vervuilende uitstoot ) gaat verdwijnen per 2013 !
En met een heleboel geluk krijg je alleen nog subsidie als je een elektrische auto aanschaft !
En deze regering vind dat jullie al genoeg hebben geprofiteerd met deze regeling !
En de dealers beginnen ook al te hard te klagen ( rondom de RAI begonnen volgens mij ) want ze verdienen veel te weinig aan die goedkope A en B segment wagentjes ( hun woorden )
Dus mijn tip is de volgende, geniet tot half tot einde van 2012 nog van je huidige groene auto en bestel er gauw nog één voor 2013 ( en ook betalen )
dan steek je in ieder geval het gehele BPM bedrag nog in je zak en rij je de aankomende 4 jaar nog met een nieuwe wagen die je minder hebt gekost !

De houderschapsbelasting zal gewoon met de volle mep weer betaald moeten worden en de diesel zal dan nog duurder zijn dan dat hij nu al is !

EdK,
Ik maak een wedje met je voor wat betreft je laatste zin, dat je er faliekant naast zit.
Als inzet een goede wijn..... :)

EdK

Forumguru
Je zou moeten weten dat ik geen Wijn drink, ook geen goede !!
Maar een goede reep chocolade met nootjes van Verkade is ook goed !
Dus stuur maar vast op , want in 2013 is de dieselprijs hoger dan heden ten dagen , al is het al door de infaltie en accijnsen

EdK,
Het ging mij om het eerste deel van je zin!
De houderschapsbelasting is tegen de tijd dat het 2013 of zelfs 2014 is, allang afgeschaft :)
Of wij moeten uit de Europese Unie stappen, maar dat zie ik niet zo snel gebeuren.
Dus alle commotie omtrent de afschaffing wordt door de tijd ingehaald....:super:

Bovenaan Onderaan