Einde voordeel!! Daaag MRB vrijstelling...

Beste leden,

Tuurlijk het is nog niet definitief....maar wat zijn de gevoelens???

http://www.autoweek.nl/autonieuws/16726/fiscale-voordeel-zuinige-auto-stopt-in-2013

Gaan we allemaal massaal de Fabia Dumpen in 2014 (de datum dat MRB vrijstelling komt te vervallen)...Of geloven we nog in de Lobby groep van Fabia en Prius rijders (beidde 89 gr/km uitstoot) welke natuurlijk moord en brand gaan schreeuwen??

Ikzelf maak me niet zo druk...Wie dan leeft wie dan zorgt..Voorlopig nog lekker 2,5 jaar MRB vrij dieselen...MAar moet wel zeggen dat ik heel benieuwd ben of we het volle pond moeten gaan betalen (ikke inFlevoland € 250,- per kwartaal) of dat er een nieuwe verdeling gaat komen...

FabiaGL

Actief lid
Dat dit eraan zat te komen wist iedereen al, we weten alleen nog niet of we ook gelijk weer de volle mep MRB moeten gaan betalen of dat er een overgangsregeling komt. De BPM vrijstelling en 2,5 jaar MRB-vrij rijden neemt niemand je af. Bovendien blijft de bijtelling ook na 2013 14%, dus zakelijke rijders kunnen blijven lachen. Ook zal de Greenline niet per 01-01-2013 ineens weer 1:14 gaan rijden maar wel 1:22 blijven rijden, wat met de steeds hoger wordende brandstofprijzen een steeds groter voordeel word. Ook zijn er veel particulieren die nu in de gelegenheid kwamen om een auto nieuw aan te schaffen en die normaal gesproken met een 2e hands auto genoegen hadden moeten nemen.
2013 duurt nog heeeeel lang!

Ronbe

Senior Member
Dit is de reden waarom ik 1 maand geleden het niet aandurfde om een greenline aan te schaffen, ik ben iemand die ongeveer elke 4 jaar voor een nieuwe wagen koopt en niet het risico wil lopen om met een slecht inruilbare wagen te blijven zitten.
Daarom heb ik een Fabia met een benzine (TSI) motor besteld.
Onze regering heeft beloofd de huidige regeling tot 1-1-2013 ongemoeid te laten, en ik ben bang dat het daarbij blijft.
Van de andere kant is het natuurlijk afwachten of deze regering het zolang volhoudt.
Niets in het leven is zeker, en af en toe moet je een gokje wagen. Afwachten hoe dit gaat aflopen.

Mocht de regeling inderdaad echt afgeschaft worden dan is het niet 2,5 jaar maar nog maar 1,5 jaar MRB vrij rijden.

Polvo

Actief lid
Dit is dus nog een jaartje extra mrb vrijstelling dan oorspronkelijk gepland, wel een tegenvaller als je de volle diesel mrb moet gaan betalen, ik had toch wel op een korting voor schone auto's verwacht.
Maar dat kan altijd nog, de details zijn nog niet bekent.

De redenatie van Ronbe snap ik niet helemaal, 5000 euro korting op de aanschaf pakt niemand je meer af.
Als de diesel wel weer 5000 euro duurder gaat worden zal dat ook invloed hebben op de 2e handsprijs, die gaat mee omhoog.
Dus voor eventueel inruil ben ik niet bang.
Als je toch om de 4 jaar een andere auto koopt en je hebt nog 2,5 jaar mrb vrij rijden, is de gemiddelde mrb toch nog lager dan de benzine versie.

peperskoda

Forumguru
Al zou ik de volle mep aan MRB moeten gaan betalen dan heb ik nog altijd een voorsprong doordat ik geen BPM heb betaald. Ook rij ik zuiniger als met een benzinemotor en betaal minder voor een liter brandstof dus zal ik met mijn jaarkilometrage nog steeds voordeel hebben. Dat je erg veel moest rijden om met een diesel voordeliger uit te zijn kwam in hoofdzaak door de extra BPM heffing op een voertuig met dieselmotor en een klein beetje door de hogere MRB. Overigens is het nog niet bekend of we in 2014 de volle mep moeten gaan betalen. Misschien is het wat om een lobby op te zetten dat we vanwege de milieuvriendelijkheid van onze voertuigen in het tarief gaan vallen dat voor voertuigen met een benzinemotor geldt?

cali05

Forumguru
Tja, jammer maar het zat er wel aan te komen. Wij hadden nog een beetje de hoop dat de regeling nog wat langer zou blijven bestaan. We hebben allerlei auto's bekeken. lang getwijfeld en toch gekozen voor de Fabia GL. Ik vond de auto verassend goed rijden maar vind het design echt oerlelijk. De verhoudingen kloppen niet. Ik heb lang getwijfeld of we niet gewoon een Golf of O2 met 1.2 tsi terug moesten kopen. Maar de O2 vind ik inmiddels ook wat gedateerd. Zo zijn er tijdens de beslissing om een nieuwe auto te kopen allerlei auto's de revue gepasseerd en tenslotte toch bewust gekozen voor een iets kleinere en zuinigere auto's. Jammer dat de overheid dat niet blijft belonen. Tegelijkertijd als Ford volgend jaar met een Focus op de markt komt die onder de regeling valt kun je er op wachten dat er in het C-segment ook meerdere merken auto's gaan aanbieden die BPM en MRB vrij zijn.
Ik hoop dat er nog een overgangsregeling komt en zo niet dan is het niet anders. Ik verwacht onze GL volgende maand en ben eigenlijk alleen benieuwd of ik een goede keus heb gemaakt of dat ik toch een O2 had moeten houden. Vervolgens rijden we er een jaartje of 4 met de GL en komt er weer wat anders.

@Repsaj1976: Volgens mij is het nog 1,5 jaar BPM en 2,5 MRB; de eerst genoemde is tot 2013 en de tweede tot 2014, dit volgens NU.nl en het NOS journaal.

Fabia

† In Memoriam
Ik was er al bang voor en ben ook bang dat er geen overgangsregeling komt de overheid kennende. Vraag me wel af wat dit doet voor de inruilwaarde van al die GL's.

Ronbe

Senior Member
Ik denk dat de inruilwaarde gaat tegenvallen.
De markt voor kleine diesels is altijd heel klein geweest. Sinds deze belastingmaatregelen is de markt overspoeld met kleine diesels. Kijk naar de greenline, de polo, de ibiza, de corsa, verschillende fiats enz.
Straks worden deze autos ingeruild. De nieuwe kopers hebben geen belastingvoordeel en betalen de volle mep MRB. Dit zal er toe leiden dat de markt voor kleine diesels weer net zo zal zijn als 2 jaar geleden nml. bijzonder klein. Er zal een overschot zijn aan kleine diesels, en de marktwerking zal er voor zorgen dat de inruilprijs zakt.
Hopelijk komt er een overgangsregeling die reeds gekochte autos gaat ontzien.

AGTon

Forumguru
Ik denk eerder dat wij ons af moeten vragen waarom deze regeling in het leven is geroepen? Om het mileu te ontlasten door de uitstoot van schone wagens te promoten en fabrikanten te stimuleren schonere motoren te ontwikkelen. Nu blijkt dat het voor bijna iedere producent een koud kunstje is om deze norm te halen en is een groot deel van het wagenpark vernieuwd met schonere wagens. Met andere woorden doelstelling gehaald.

Het is dan ook logisch dat ze nu een stapje verder gaan. Los van het punt of er wel of geen overgangsregeling komt, aangepaste normen etc, denk ik dat er in de nabije toekomst weer een regeling zal ontstaan voor dusdanig zuinige wagens echter nu met nog scherpere normen. En let op mijn woorden, de fabrikanten zullen deze norm ook halen. etc etc.

Tevens loopt de staat in deze tijd van bezuiniging nu een hoop geld mis, en waarom zou je de dikste koe niet eens lekker melken ?

Het valt mij overigens op hoe snel fabrikanten aan normen kunnen voldoen. Of ze weten meer, of ze kunnen al veel meer dan wat wij weten (rijden oplucht ?? )

Hetzer

Forumguru
Ik moet toch een diesel rijden, is voor mijn voordeliger, met 35k per jaar. Het bpm voordeel en de mrb, heeft me al aardig wat opgeleverd.
Denk persoonlijk niet dat de inruilprijs voor kleine diesel keldert, er is immers nog steeds er veel vraag naar diesel auto's op de occasion markt met of zonder mrb.

peperskoda

Forumguru
De automarkt is groter dan NL. Doordat ik geen BPM heb hoeven betalen wordt export voor mij gemakkelijker en als de prijs hier tegen valt ga ik de grens over. Het risico valt wel mee, denk ik.

Bakkertje

Forumguru
Bovendien blijft de bijtelling ook na 2013 14%, dus zakelijke rijders kunnen blijven lachen.

Hoe kom je aan deze wijsheid? Onze regering heeft eerder al eens bewezen dat ze zonder pardon de bijtelling omhoog kunnen gooien van 22 naar 25%. Het zou mij niet verbazen dat vanaf 2013 de eisen bijgesteld worden en dat er dan per direct nieuwe tarieven gaan gelden..

Polvo

Actief lid
Ik rij niet zo bijster veel, zo'n 16000 km per jaar, zelfs met de volle mrb op de diesel ben ik nog 20 euro per maand goedkoper uit dan de benzine versie.
Dan ga ik uit van diesel 1:22 en Benzine 1:15 en tegen de huidige liter prijzen.

Neptukker

Forumguru
*Gooit knuppel in hoenderhok*

Ik baal enorm van het melkkoe gehalte van de auto maar ik stoor me ook aan de bevoordeling van auto's op theoretische verbruiksgronden.
Voor fabrikanten maakt het niks uit dat de spelregels eerlijker worden aangezien de nederlandse markt dusdanig klein is dat ze niet voor ons auto's ontwikkelen.
Geniet de komende tijd nog van de voordelen en welkom bij de club van brave belastingbetalers.

MichielOctavia

Actief lid
Ik vind het eigenlijk een non-discussie.

Iedereen wist dat de regeling niet blijvend zou zijn. We hebben met zijn allen ook kunnen zien dat, juist door het succes van de regeling, er een vloedgolf aan kleine (al dan niet Diesel) auto's op de markt kwam. Auto's die met name gekocht zijn vanwege het fiscale voordeel. Op het moment dat het fiscale voordeel verdwijnt, of het verschil tov minder schone auto's kleiner wordt zullen veel mensen toch weer de keuze maken voor de grotere, luxere en minder schone auto's. Want ik denk dat het merendeel van de mensen een kleine, schone auto gekocht heeft vanwege het gunstige fiscale klimaat, en niet vanwege het steeds warmer wordende aardklimaat (de positieve uitzonderingen daargelaten). Dus fiscale voordeel weg = motivatie voor de kleine schone auto weg. Simpele rekensom die voor veel Nederlanders gewoon op gaat.
Met een groot aanbod gebruikte kleine auto's en een afnemende vraag zal de prijs dus zeker onder druk komen te staan. Het is natuurlijk niet zo dat we dat niet konden zien aankomen. Nu maar hopen dat de BPM op dergelijke auto's weer omhoog schiet, waardoor occassions nog een beetje waarde houden.

Een ander punt, maar dit is off-topic, is dat veel "groene" auto's helemaal niet zo groen zijn. Waarom krijgt mijn buurman korting op BPM en wegenbealsting terwijl zijn auto alleen onder ideale testomstandigheden zuinig genoeg is? Hij heeft zijn motor direct nadat hij hem gekocht heeft laten tunen en de in zijn ogen oncomfortabele banden met lagere rolweerstand laten vervangen door normale banden. Nu scheurt hij er op los in zijn "zuinige" auto, terwijl zijn verbruik gewoon veel hoger is dan de fabriekswaarden. So much voor "groene" auto.

Overigens zijn Diesels, afgezien van roet uitstoot, altijd al millieu vriendelijker geweest in termen van CO2 uitstoot. Maar we hebben als Diesel rijders wel altijd de hoofdprijs aan wegenbelasting betaald......

Bovenaan Onderaan