ZwolseFabia
Lid
Goedendag,
Skoda Fabia II uit 2012, 160.000km op teller, diesel.
Ga er even voor zitten want er komt nogal een verhaal:
9 december reed ik van Zwolle naar Amsterdam, bij Muiden op de parkeerplaats stil gestaan en auto laten lopen. Door het start-stop systeem sloeg de auto af en drukte ik op de knop om te forceren dat die aan bleef. Daarna de auto uitgezet en even naar de shop gelopen. Terug bij starten motorstoringslampje en gloeispiraal lampje allebei aan. Voor mij onbekend, dus ANWB gebeld, die was er snel, uitgelezen en EGR storing aldus hem. Alles gereset, vermogen van de auto getest op de parkeerplaats en was goed. Doorgereden naar Amsterdam, geen problemen. Paar uur later de auto weer gestart en brandde het motorstoringslampje weer. Het vermogen was ook niet zo als normaal en leek alsof de auto in hield. Hij was nog koud, dus rustig aan gedaan.
13 december naar mijn garage en die las hem uit en zag EGR storing en uitlaat temperatuur sensor storing. EGR ter plekke getest en daarna gerest. Want de EGR is begin 2022 vervangen, dus zou niet kapot mogen zijn, aldus de garage.
19 december brandde het motorstoringslampje ineens weer. Opnieuw starten maakte geen verschil. Had ook het idee dat er minder touren gemaakt wordt bij de zelfde snelheid als 'normaal'. Garage was druk en ik was de laatste week van december niet thuis dus ben door blijven rijden.
30 december had de auto een week stil gestaan en toen ik hem startte maakte hij weinig toeren. Het motorstoringslampje brandde weer terwijl ik die uit was toen ik hem wegzette. Ik dacht die is koud, heeft even stil gestaan dus moet opwarmen. Voor het optrekken moest ik meer gas geven anders bleef die hangen in een soort halve stationaire stand. Maar het toerental in stationair was ook lager dan normaal. Uiteindelijk toen auto warm was, leek die wel normaal te rijden, behalve dat ik nog steeds het idee had dat er minder toeren werden gemaakt bij dezelfde snelheid.
31 december werd het ineens veel gekker. Niet lekker stationair lopen, maar ook vermogen wat constant terug valt bij optrekken. Auto stotterde ook bij het laten rollen, dus zonder dat ik gas gaf. Uiteindelijk met veel moeite de auto thuis gekregen.
2 januari garage gebeld maar had geen tijd, dus naar andere garage gebracht. Die lazen hem uit en zeiden: EGR klep moet vervangen worden en de turboklepregelaar. Ik heb gezegd dat het mij stug lijkt dat de EGR klep vervangen moet worden en dat ik dit wel op zal nemen met mijn eigen/normale garage. Maar dat ze de turboklepregelaar wel mogen vervangen. Auto zojuist opgehaald maar hij loopt stationair in veel minder toeren, accelereert slecht en schoot direct in noodloop aangezien het gloeispiraallampje ging branden. Ik ben van de garage naar huis gereden maar heb weinig vertrouwen in de auto.
De vraag is. Wat nu? Wat kan het probleem zijn?
Skoda Fabia II uit 2012, 160.000km op teller, diesel.
Ga er even voor zitten want er komt nogal een verhaal:
9 december reed ik van Zwolle naar Amsterdam, bij Muiden op de parkeerplaats stil gestaan en auto laten lopen. Door het start-stop systeem sloeg de auto af en drukte ik op de knop om te forceren dat die aan bleef. Daarna de auto uitgezet en even naar de shop gelopen. Terug bij starten motorstoringslampje en gloeispiraal lampje allebei aan. Voor mij onbekend, dus ANWB gebeld, die was er snel, uitgelezen en EGR storing aldus hem. Alles gereset, vermogen van de auto getest op de parkeerplaats en was goed. Doorgereden naar Amsterdam, geen problemen. Paar uur later de auto weer gestart en brandde het motorstoringslampje weer. Het vermogen was ook niet zo als normaal en leek alsof de auto in hield. Hij was nog koud, dus rustig aan gedaan.
13 december naar mijn garage en die las hem uit en zag EGR storing en uitlaat temperatuur sensor storing. EGR ter plekke getest en daarna gerest. Want de EGR is begin 2022 vervangen, dus zou niet kapot mogen zijn, aldus de garage.
19 december brandde het motorstoringslampje ineens weer. Opnieuw starten maakte geen verschil. Had ook het idee dat er minder touren gemaakt wordt bij de zelfde snelheid als 'normaal'. Garage was druk en ik was de laatste week van december niet thuis dus ben door blijven rijden.
30 december had de auto een week stil gestaan en toen ik hem startte maakte hij weinig toeren. Het motorstoringslampje brandde weer terwijl ik die uit was toen ik hem wegzette. Ik dacht die is koud, heeft even stil gestaan dus moet opwarmen. Voor het optrekken moest ik meer gas geven anders bleef die hangen in een soort halve stationaire stand. Maar het toerental in stationair was ook lager dan normaal. Uiteindelijk toen auto warm was, leek die wel normaal te rijden, behalve dat ik nog steeds het idee had dat er minder toeren werden gemaakt bij dezelfde snelheid.
31 december werd het ineens veel gekker. Niet lekker stationair lopen, maar ook vermogen wat constant terug valt bij optrekken. Auto stotterde ook bij het laten rollen, dus zonder dat ik gas gaf. Uiteindelijk met veel moeite de auto thuis gekregen.
2 januari garage gebeld maar had geen tijd, dus naar andere garage gebracht. Die lazen hem uit en zeiden: EGR klep moet vervangen worden en de turboklepregelaar. Ik heb gezegd dat het mij stug lijkt dat de EGR klep vervangen moet worden en dat ik dit wel op zal nemen met mijn eigen/normale garage. Maar dat ze de turboklepregelaar wel mogen vervangen. Auto zojuist opgehaald maar hij loopt stationair in veel minder toeren, accelereert slecht en schoot direct in noodloop aangezien het gloeispiraallampje ging branden. Ik ben van de garage naar huis gereden maar heb weinig vertrouwen in de auto.
De vraag is. Wat nu? Wat kan het probleem zijn?