EGR storing en gevolgen daarop

Goedendag,

Skoda Fabia II uit 2012, 160.000km op teller, diesel.

Ga er even voor zitten want er komt nogal een verhaal:
9 december reed ik van Zwolle naar Amsterdam, bij Muiden op de parkeerplaats stil gestaan en auto laten lopen. Door het start-stop systeem sloeg de auto af en drukte ik op de knop om te forceren dat die aan bleef. Daarna de auto uitgezet en even naar de shop gelopen. Terug bij starten motorstoringslampje en gloeispiraal lampje allebei aan. Voor mij onbekend, dus ANWB gebeld, die was er snel, uitgelezen en EGR storing aldus hem. Alles gereset, vermogen van de auto getest op de parkeerplaats en was goed. Doorgereden naar Amsterdam, geen problemen. Paar uur later de auto weer gestart en brandde het motorstoringslampje weer. Het vermogen was ook niet zo als normaal en leek alsof de auto in hield. Hij was nog koud, dus rustig aan gedaan.
13 december naar mijn garage en die las hem uit en zag EGR storing en uitlaat temperatuur sensor storing. EGR ter plekke getest en daarna gerest. Want de EGR is begin 2022 vervangen, dus zou niet kapot mogen zijn, aldus de garage.
19 december brandde het motorstoringslampje ineens weer. Opnieuw starten maakte geen verschil. Had ook het idee dat er minder touren gemaakt wordt bij de zelfde snelheid als 'normaal'. Garage was druk en ik was de laatste week van december niet thuis dus ben door blijven rijden.
30 december had de auto een week stil gestaan en toen ik hem startte maakte hij weinig toeren. Het motorstoringslampje brandde weer terwijl ik die uit was toen ik hem wegzette. Ik dacht die is koud, heeft even stil gestaan dus moet opwarmen. Voor het optrekken moest ik meer gas geven anders bleef die hangen in een soort halve stationaire stand. Maar het toerental in stationair was ook lager dan normaal. Uiteindelijk toen auto warm was, leek die wel normaal te rijden, behalve dat ik nog steeds het idee had dat er minder toeren werden gemaakt bij dezelfde snelheid.
31 december werd het ineens veel gekker. Niet lekker stationair lopen, maar ook vermogen wat constant terug valt bij optrekken. Auto stotterde ook bij het laten rollen, dus zonder dat ik gas gaf. Uiteindelijk met veel moeite de auto thuis gekregen.
2 januari garage gebeld maar had geen tijd, dus naar andere garage gebracht. Die lazen hem uit en zeiden: EGR klep moet vervangen worden en de turboklepregelaar. Ik heb gezegd dat het mij stug lijkt dat de EGR klep vervangen moet worden en dat ik dit wel op zal nemen met mijn eigen/normale garage. Maar dat ze de turboklepregelaar wel mogen vervangen. Auto zojuist opgehaald maar hij loopt stationair in veel minder toeren, accelereert slecht en schoot direct in noodloop aangezien het gloeispiraallampje ging branden. Ik ben van de garage naar huis gereden maar heb weinig vertrouwen in de auto.

De vraag is. Wat nu? Wat kan het probleem zijn?
 

Tees

Donateur
Welkom hier! Velen waarderen het als je je even voorstelt in de Meet & Greet.

Wat betreft je probleem: het zou ons enorm helpen als je de foutcodes die bij uitlezen naar voren zijn met ons kan delen. Al klinkt het wel plausibel dat de EGR klep toch kapot is, aangezien er 3 verschillende monteurs tot dezelfde conclusie zijn gekomen. Een onderdeel van een jaar oud kan ook gewoon kapot gaan, dus daar moet je je niets van aantrekken. Als de ECU aangeeft dat er daar iets mis is, dan is dat zo. Maar of dat zo is, weten wíj́ pas met de foutcodes.
 

Eltjo

Forumguru
Verder, wat bedoel je met
Had ook het idee dat er minder touren gemaakt wordt bij de zelfde snelheid als 'normaal'.
Als de auto nou meer toeren had gemaakt bij dezelfde snelheid, zou ik zeggen dat slipt je koppeling…, maar dat is niet zo...

Waarom heb je door de garage alleen de turboklepregelaar laten vervangen? Dat je dan een auto terugkrijgt die niet goed werkt, staaft dan met de diagnose en advies om de EGR ook te vervangen.

Waarschijnlijk helpt het niet dat je zo lang bent rondgereden met een motor die “trekt als een dood paard”. Het verbruik in noodloop is ook veel hoger, de verbranding niet optimaal en wellicht dat er ook meer roet ontstaat. Weet ik niet als feit, maar het zal me niet verbazen. Ik begrijp wel dat je anders geen vervoer had, dat je daarom doorreed.

Mijn auto gaf onlangs ook na starten een motorstoring was in noodloop, terwijl de dag daarvoor geen probleem was. Resette ik de storing na de start, dan kon ik zonder noodloop rijden. Dan trok die wel iets minder, maar veel beter als een dood paard zoals tijdens de noodloop.

Als je de storingscodes hebt kan je op Gerrits Speek’s site kijken. De codes die naar voren komen kunnen n.l. het gevolg zijn van andere zaken die volgens de ECU daarmee niet rijmen.
 
Laatst bewerkt:
Welkom hier! Velen waarderen het als je je even voorstelt in de Meet & Greet.

Wat betreft je probleem: het zou ons enorm helpen als je de foutcodes die bij uitlezen naar voren zijn met ons kan delen. Al klinkt het wel plausibel dat de EGR klep toch kapot is, aangezien er 3 verschillende monteurs tot dezelfde conclusie zijn gekomen. Een onderdeel van een jaar oud kan ook gewoon kapot gaan, dus daar moet je je niets van aantrekken. Als de ECU aangeeft dat er daar iets mis is, dan is dat zo. Maar of dat zo is, weten wíj́ pas met de foutcodes.
Ik zal mij even voorstellen in Meet & Greet.

Helaas beschik ik niet over de foutcodes van het uitlezen tot nu toe. Ik zal morgen bellen met de garage die de turboregelklep vervangen heeft welke foutcodes zijn hadden.
Ik zou alleen niet verwachten van een onderdeel dat het na een jaar al (weer) kapot is.
 
Waarom heb je door de garage alleen de turboklepregelaar laten vervangen? Dat je dan een auto terugkrijgt die niet goed werkt, staaft dan met de diagnose en advies om de EGR ook te vervangen.

Omdat de EGR bij een andere garage is vervangen en ik vind dat wanneer hier een probleem mee is, na zo'n korte tijd, zij dit zelf mogen oplossen.
 
Achteraf denk ik ook dat ik er niet goed aan heb gedaan om door te rijden. Maar veelvuldig contact gehad met mijn eigen monteur in de tussentijd en die zei dat het niet zo veel kon zijn. Nu baal ik nogal van dat ik (en hij) het niet serieus (genoeg) namen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Tis wel riskant om rond te shoppen bij garages. Ik snap dat je snel je auto weer werkend wou hebben, maar de ene garage t ene onderdeel en de andere garage het andere is garantie voor dat ze naar elkaar gaan wijzen als er problemen zijn.
Voor mij is het trouwens ook een minpuntje bij aanschaf van een occasion als er geregeld gewisseld is van garage. Geeft geen betrouwbaar gevoel van gedegen onderhoud.
 

Thijs4motion

Forumguru
het probleem nu is, dat je je probleem op verschillende plekken hebt neergelegd.
de foutcodes wezen op je egr klep, hoe zijn ze erbij gekomen dat er iets mis was met de turbo?

hoe langer je blijft rijden met deze storing hoe slechter het is voor je roetfilter.
warm reed je auto beter, omdat je egr dan meestal open staat.
met goed diagnose apparatuur kunnen ze ook zien of je egr wel helemaal sluit.

mijn advies, teruggaan naar de 1e garage waar de klep in 1e instantie is vervangen.
en proberen of ze het onder coulance willen repareren.
en hopen dat ze niet zien dat er een 3e partij bezig is geweest
 

Chrisjemol

Forumguru
ik had exact hetzelfde met de f2 1.2tdi
eerst hebben ze de klep gereinigd en toen was het over
toen direct ding laten uitschrijven
 

Chrisjemol

Forumguru
nee hoor, ze hebben de wagen (had nog wel zijn roetfilter maar was wel gechipt en egr uitgeschreven) aan de nieuwe meter gehad en zat zelfs met afgedopte en weggeschreven EGR ruim, maar dan ook ruim onder de minimum uitstoot waarde, en dat zelfs nog met koude motor...

valt dus wel mee. je kan later altijd plaatje er weer tussenuit halen en softwarematig activeren, ben je in de tussentijd van die tikkende tijdbom af
 
Ik heb inmiddels zelf de foutcodes opgezocht bij Gerritspeek. Maar ik ben nogal verbaasd. Aangezien de laatste garage zei dat de turbo klepregelaar vervangen moest worden, maar ik hierover niks terugvind in de foutcodes die ze met mij gedeeld hebben?
Daarnaast zal cilinder 10 een afwijking hebben, maar daar heb ik ze niet over gehoord?

Wie kan mij duiding geven over de foutcodes? Ik kan als leek wel lezen, maar wellicht het niet goed interpreteren.
 

Tees

Donateur
Wat ik hieruit haal: fouten op LMM, EGR-klepcircuit, turbodrukregeling en de brandstof afsluitdop.

De eerste 2 kunnen allebei gerelateerd zijn aan de EGR, de 3e zou de turbo kunnen zijn, maar ook van alles in de in- of uitlaat, inclusief de MAP/LMM sensor, en de laatste staat hier los van naar mijn idee.

Ik denk dat vervanging van de turbo zeker níét het eerste zou zijn wat ik zou proberen. Ik denk toch echt dat er iets in de EGR klep of de bedrading daarnaartoe mis is. Als dat opgelost is, zou ik pas naar de turbo kijken. Een eventuele goedkope poging iets te fixen zou vervangen van de LMM/MAP sensor zijn, maar ik denk eigenlijk niet dat dat t probleem is.
 

Eltjo

Forumguru
Bij mij was de bedrading naar de laaddruksensor slecht.
Je kunt bedrading eenvoudig meten in de connectoren op de sensoren, e.a. afhankelijk van sensoren; 12VDC en doorgang naar de min kan je zo meten, daarnaast heb je signaaldraad tussen 0 en 5 VDC nodig. De vraag is echter of dat ook zo aankomt op de ECU, dan zou je de de spanningen daar hetzelfde moeten meten.

De turboklepregelaar was bij mijn auto ook (tijdelijk) vervangen; dit hielp echter niet waarna men verder is gaan meten en uiteindelijk een 2V spanningsval over de bedrading van de sensor vond. Met nieuwe draad is de man wel een dag zoet geweest, terwijl ik notabene een VAG instructie m.b.t. vervangen van die sensorkabel uitgeprint had meegeleverd.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

DB200

Lid
Voor mij is het trouwens ook een minpuntje bij aanschaf van een occasion als er geregeld gewisseld is van garage. Geeft geen betrouwbaar gevoel van gedegen onderhoud.
Dit zegt helemaal niets als de onderhoudshistorie 100% inzichtelijk is. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de persoon in kwestie ontevreden was over de dealer. En toen een andere dealer zocht, en daar ook weer ontevreden over was. Of op verschillende plekken in het land werkt en dan daar in de buurt de dealer op zoekt.

Ik ben wel benieuwd of het probleem van TS inmiddels is opgelost en wat de oplossing was.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Cordoba

Forumguru
Als ik de fouten nalees op Gerrit Speek, denk ik dat er eigenlijk maar een paar logische mogelijkheden zijn:
- de EGR is vorig jaar niet vervangen, maar schoongemaakt waardoor ie binnen een jaar weer problemen geeft, of de problemen met bijvoorbeeld EGR-bedrading zijn niet onderkend, EGR vervangen, en na enige tijd levert diezelfde bedrading opnieuw problemen op.
- er is een probleem met de ECU (dat kunnen gecorrodeerde contacten in de ECU-stekker zijn), waardoor je een rare combinatie van foutmeldingen krijgt (Probleem kan ook in de ECU zelf zitten).

Overigens als een auto minder toeren dan normaal maakt bij dezelfde snelheid (en die snelheid groter is dan nul), dan staat de auto misschien in een hogere versnelling, anders kan dit niet (slippende koppeling helling af even niet meegerekend).

Wat garages en foutcodes betreft: heel vaak wordt een vage omschrijving van een foutcode gegeven, maar klopt die net niet helemaal, waardoor je in de verkeerde richting gaat zoeken, daarom is het belangrijk dat je altijd vraagt naar de foutcode (cijfers zoals je die hierboven hebt gegeven), dan kun je zelf de omschrijving opzoeken en checken. Je kunt ook zelf de foutcodes uitlezen via een dongle of een (vag-specifiek) uitleesapparaat. Uitlees-/codeerkabels met bijbehorende software voor bijv. laptop zijn een andere prijsklasse, maar gewoon uitleesdongle of uitleesapparaat kost je tientjes (en kun je dus altijd gebruiken als het nodig is).
 
Bovenaan Onderaan