EGR klep en koeler problemen

oco1979

Forumguru
Zo tegen beveiliging van de dpf/roetfilter zijn, dat deze open(egr) kan gaan bij regeneratieproces.
Mijne sta ook honderprocent dicht bij het rijden.(gecontroleerd met diagnosetoestel ;)
 

oco1979

Forumguru
Bij mijn S2 2.0 tdi cr is de egr helemaal weggeschreven en ik heb geen last met regenereren/roetfilter ofzo hoor. Het enige wat ik af en toe merk is dat ie stationair soms iets meer toeren draait.

Regeneratieproces doe het toerental iets verhogen.
Op dat moment is het aan te raden om verder te rijden tot deze terug normaal stationaire draaid.
Bij 1.6tdi, zal 2.0tdi ook wel zo zijn.

Moet zeggen na chippen is de wagen minder gevoelig als deze aan het regeneratieproces bezig is, was vroeger eerder met zo gevoel dat je minder vermogen had, was wel minder 105 ipv 138.
 

ABruintje

Senior Member
Zo tegen beveiliging van de dpf/roetfilter zijn, dat deze open(egr) kan gaan bij regeneratieproces.
Mijne sta ook honderprocent dicht bij het rijden.(gecontroleerd met diagnosetoestel ;)

En toch heeft de EGR bij de 1.2 geen invloed op het regenereren.
Mij EGR is ook uit de software verwijderd en hij is ook afgedopt (kan dus ook niet meer open bij regenereren.).

Rij er nu al meer dan 20k km mee dus ik kan concluderen dat het regenereren gewoon goed verloopt zonder EGR.

Zo niet dan was mijn roetfilter al een aantal kilometer terug verstopt geweest.
 
gisteren de EGR klep laten wegschrijven + disitributieriem ( + half jaarlijkse onderhoud) vervangen en auto rijdt als een zonnetje. ik weet niet of het bij mij tussen mijn oren zit maar het lijkt of het door EGR wegschrijving de auto fijner/soepeler rijdt?

ben blij, alleen niet toen ik moest betalen kon ik wel huilen
 
Laatst bewerkt:

oco1979

Forumguru
gisteren de EGR klep laten wegschrijven + disitributieriem ( + half jaarlijkse onderhoud) vervangen en auto rijdt als een zonnetje. ik weet niet of het bij mij tussen mijn oren is maar het lijkt of het door EGR wegschrijving de auto fijner/soepeler rijdt?

ben blij, alleen niet toen ik moest betalen kon ik wel huilen

Tzit niet tussen je oren.

Wees maar gerust dat egr dicht sta, dat deze merkbaar is,vooral in lage toeren.
 
Klopt......alleen weet even niet meer wie het hier had gemeld, dat bij het wegschrijven + afdoppen van de EGR, de kachel heel traag zal opwarmen. moet zeggen dat ik er helemaal geen last van heb.

heb nog een vraagje...is er een verschil tussen alleen EGR wegschrijven en EGR Wegschrijven + afdoppen.

hoe kan ik het controleren dat mijn EGR daadwerkelijk is afgedopt en niet alleen is weggeschreven?
 

oco1979

Forumguru
Klopt......alleen weet even niet meer wie het hier had gemeld, dat bij het wegschrijven + afdoppen van de EGR, de kachel heel traag zal opwarmen. moet zeggen dat ik er helemaal geen last van heb.

heb nog een vraagje...is er een verschil tussen alleen EGR wegschrijven en EGR Wegschrijven + afdoppen.

hoe kan ik het controleren dat mijn EGR daadwerkelijk is afgedopt en niet alleen is weggeschreven?

Kachel, neem aan dat motor iets trager op bedrijfstemperatuur komt,tja zou technisch kunnen,maar tegenover de voordeel van dichte egr.

egr afdoppen ben je 100procent zeker die dicht is.
anders kan het zijn bij een wagen van bepaalde hoge kmstand deze wel sta aangegeven van dicht te staan(via diagnosetoestel) maar door vervuiling blijft haperen met nog iets open te staan.
Bij sommige mag je deze niet afdoppen::egrwerking voor roetfilterreiniging.

controleren werkelijk afgedopt: zal een plaatje tussen de egr en inlaat zitten.
 

Vmax

Lid
Kachel, neem aan dat motor iets trager op bedrijfstemperatuur komt,tja zou technisch kunnen,maar tegenover de voordeel van dichte egr.

egr afdoppen ben je 100procent zeker die dicht is.
anders kan het zijn bij een wagen van bepaalde hoge kmstand deze wel sta aangegeven van dicht te staan(via diagnosetoestel) maar door vervuiling blijft haperen met nog iets open te staan.
Bij sommige mag je deze niet afdoppen::egrwerking voor roetfilterreiniging.

controleren werkelijk afgedopt: zal een plaatje tussen de egr en inlaat zitten.
ik heb het aleens eerder vermeld je kan niet bij alle motoren afdoppen
 
ik merk nu sinds onderhoud vsn gisteren dat ik bij stationaire een tikkend geluid hoor.....best irritant. had het voor de onderhoud etc van gisteren geen last van?

iemand suggesties
 

oco1979

Forumguru
ik merk nu sinds onderhoud vsn gisteren dat ik bij stationaire een tikkend geluid hoor.....best irritant. had het voor de onderhoud etc van gisteren geen last van?

iemand suggesties

enkel bij stationaire ?
Anders toch geen versprongen distributieriem.:nono:
voldoende olie ?
 
ik heb gisteren door de garage de distributieriem laten vervangen..egr weg laten schrijven en een klein onderhoud laten plegen....maar nu hoor ik het heel goed met name bij stationaire een irritant tik geluid.
 
Laatst bewerkt:
heb even gebeld en eerstvolgende vrije dag van de garage is op 9 november ivm drukte. volgens hem kan ik gewoon doorrijden en 9 november zou ie mijn auto checken.
 

LT83

Forumguru
Daar zou ik geen genoegen mee nemen. Tenzij ze per email aan je bevestigen dat eventuele gevolgschade voor hun rekening komt.
Slechte service ook, dikke reparatie uitvoeren, komt de klant terug met een probleem en kan hij pas over 1,5 week langskomen :(
 
ja dat snap ik ook niet....had hun erover teruggebeld en dat ze vol zijn en volgens hun zou het geen problemen veroorzaken tenzij het geluid erger wordt. als de auto goed loopt zou ik gewoon kunnen doorrijden tot dus 9 november.

zal ze een email sturen zdoat ik het inderdaad alles op zwart/wit heb.
 
kreeg een reactie van de garage mbt onderstaande

enkel bij stationaire ?
Anders toch geen versprongen distributieriem.:nono:
voldoende olie ?

"nee, distributieriem wordt met tijd pennen speciaal gereedschap ingzet daar voor kan het dus niet verkeerd gaan
en olie is met originele van Volkswagen longlife 5w30 en staat ook op peil."

ik kreeg wel t horen dat ik dezer dagen wel langs mag komen om het geluid alleen aan te horen en kijken wat het kan zijn
 
terug van de garage en blijkt dat het getik niet uit de motor of EGR etc.. komt maar de binnenkap boven de recht band. als je er tegenduwt begint ie extreem te tikken. ze wisten niet hoe het te fixen en hadden geen tijd deze week maar zou volgende week terugkomen zodat ze kunnen kijken waarom ie tikt.

heb er zelf ook naar gekeken maar snap niet waarom het tikt..... metname als ik stationaire sta begint ie flink te tikken

kapje zit ook niet los ofzo...dat is het rare eraan
 
het is de kap boven de banden. ik weet niet eens wat er inzit. ben bang om het los te maken en niet goed dicht terug te kunnen zetten.
 
Bovenaan Onderaan