EGR-klep

Boet

Actief lid
Wat mij geleerd is -en wat ik dan ook met enige regelmaat doe- is de auto rustigjes warmrijden en als dat eenmaal goed gebeurd is, het ding plankgas door een aantal (2,3,4) versnellingen heenjagen. Resultaat is in mijn geval een schattig grijs wolkje en de boel is weer een tijdje roetvrij.

EGR afdoppen en laten wegschrijven wordt ook wel eens als optie genoemd
 

Luke

Forumguru
:smirk: Leuke reacties hier! :xyxthumbs:

Ik ga het voorlopig eens bekijken. Ik laat het maken en indien ik het binnen x jaren opnieuw heb dan laat ik de klep dicht zetten. Gedaan met de handel. Ook heb ik, na telefonische "verkenningsgesprekken", een mail gestuurd naar D'ieteren. Op de aftersales van Skoda gingen ze mijn geval eens bekijken, zegden ze. Met een beetje goodwill krijg ik misschien toch nog een deeltje coulance...

Heb op 't net enkele filmpjes bekeken van Sea Foam toestanden. Leuke doemp, maar ik ga het zelf toch maar niet proberen, denk ik. :-)
 

Wild Chocolate

Senior Member
Wat mij geleerd is -en wat ik dan ook met enige regelmaat doe- is de auto rustigjes warmrijden en als dat eenmaal goed gebeurd is, het ding plankgas door een aantal (2,3,4) versnellingen heenjagen. Resultaat is in mijn geval een schattig grijs wolkje en de boel is weer een tijdje roetvrij. (...)

De EGR-klep zit in de inlaat. Door de inlaat gaat (in ieder geval bij volgas) alleen lucht. De roetaanslag die er dus via de EGR-klep inkomt bij deellast, zal m.i. niet verdwijnen door hem even lekker "door te blazen".
 

Chatslet

Forumguru
Vet! Kan dat bij een benzine motor ook? :xyxthumbs:

Ja kan met ieder type motor. Probleem is alleen de verkrijgbaarheid. Je zal het uit de VS moeten laten over komen. Heb er destijds het blok van mijn Fiesta mee schoon gemaakt en dat was een 1.4 16v. Na afloop was zelfs de uitlaat brandschoon. Wel even ergens achter af doen want de hoeveelheid witte rook die er uit komt is echt niet meer normaal, je zet echt de hele boel blank.
Nieuwe dieselmotor in me boot er ook mee gedaan. Midden op het meer omdat ze het in de jachthaven vast niet leuk vonden. Binnen no-time brandweer en waterpolitie er bij. Jaaaa meneer waar bent u mee bezig?! Nou... ik heb een mooi motorblok op de kop getikt en zojuist er in gehangen en die was een beetje dichtgeroet en het roetfilter gaf ook problemen dus toen had ik seafoam besteld en.... Oom agent was dus echt not amused en heeft zelfs het restje was over was in beslag genomen.
De motor draaide overigens wel weer helemaal top.
 

turboturbo

Forumguru
Tja, je had beter kunnen zeggen: weet het ook niet precies, maar het is al weer over. Hij doet ut weer! :)
Prima, doe ik het een keer op de A6/A7 naar het noorden! :uitlachen:
 

Chatslet

Forumguru
Bij nieuwere motoren van de VAG groep, en dan met name de motoren met een Delphi ECU kan het niet. De software van het motormangement is zo goed versleuteld dat dit niet te kraken is en dus niet aan te passen is. Chiptuning gaat daarom ook alleen maar met een externe ECU. Het probleem met de externe ECU is dat die niet de EGR klep kan aansturen. Wil je die EGR dus dicht hebben, dan moet je de software in de ECU aanpassen...
 

Luke

Forumguru
Ik ben zo vrij om een forumlid (L&K) van Skodaforum Europe te citeren:
"Powerbox: bedriegt de sensors op de auto =
arrow_2.gif
"> crap
Want de beveiligingen van de auto worden verlegd, auto denkt ik ben nog binnen bepaalde waardes en dus veilig wat werkelijk niet zo is.
(goedkoop en not the way to go)

- externe ECU: krijgt de waardes van de OEM ECU en stuurt de motor aan via zijn eigen programma. Beveiligingen blijven gelden.
Bijna hetzelfde als chiptunen alleen via een externe ECU, de een kan al meer instellen dan de andere.
(duur omdat je een externe ECU koopt + programatie)

- chiptunen: herprogramatie van de OEM ECU, auto dichter bij zijn bovengrenzen brengen met meer vermogen als resultaat.
Goede tuners houden rekening beveiligingen en dit is de beste methode.
Er kan rekening gehouden worden met alle parameters van de auto.
(niet goedkoop maar ontwikkeling kost nu eenmaal geld, wel beste resultaat)
"

Nu mijn vraag Chatslet: beweer jij dat een moderne VAG motor, dus in mijn geval de 1.6TDI 105PK, niet volgens de derde mothode te tunen valt omwille van de softwarematige beveiliging? En dat dus daarom de EGR-klep niet kan worden uitgeprogrammeerd?
 

Chatslet

Forumguru
Bij de Fabia Greenline kan het sowieso niet. Bij andere Greenline modellen geloof ik ook niet vanwege die Delphi ecu. Voor zekerheid kun je het beste even met een tuner bellen. JD bijvoorbeeld.
 

Luke

Forumguru
Vandaag koeling van de EGR-klep laten vervangen. Was serieus wat geld kwijt. Hopelijk komt dit in de toekomst niet meer voor. Zal trachten af en toe eens goed in de toeren te gaan met mijnen tuut...
Over die tuning, chatslet: ECU-tuning is perfect mogelijk op de 1.6TDI. Er zijn in Vlaanderen reeds verschillende firma's die zulke diensten aanbieden. Dus bijgevolg moet het wegschrijven van die EGR-klep ook mogelijk zijn, dan. Moest ik in de toekomst opnieuw problemen hebben met dit onderdeel dan overweeg ik het wel.
 

Luke

Forumguru
Een andere oplossing is af en toe eens reinigen... In de garage raadde men dit aan:
84594.jpg
Petrol and Diesel One Shot II
Snelle reinigers voor alle onderdelen van de brandstoftoevoer- en verbrandingssystemen.

Iemand ervaring mee??
 

Monteurtje

Forumguru
ABT tunning is ook niet meer het opnieuw programmeren van het regelapperaat. Maar dan wordt er ook een externe ECU aangesloten op het motorregelapperaat. Dus als ABT al niet een motorregelapperaat van een CR TDI kan tunen zonder externe ECU.
De dealer en PON en dus ook de fabriek kan tegenwoordig wel zien of een regelapperaat getuned is wanneer de auto dmv testkast online verbinding met de fabriek maakt. Ook al beweert de tuner dat dit niet te zien is.
Maakt niet uit als de auto uit garantie is. Maar in de garantie kan dit problemen geven.
 

Luke

Forumguru
Daar heeft u gelijk in, hoor. Daarom dat ik er ook lang mee heb gewacht. Mijn wettelijke garantie is inderdaad al een tijdje overschreden. Daaromzag ik er ook geen kwaad in om het laten gebeuren. En ik moet zeggen dat het resultaat er wel mag zijn. Maar weet u misschien of het dan op een of andere manier mogelijk is om die EGR-klep af te blinden en ze uit het systeem te schrijven (voor zover dat ze tenminste de motor niet meer in noodprogramma laat overgaan)?
Of bent u (ik neem aan -gezien uw nickname- dat u professioneel bezig bent met auto's) van mening dat het beter is om er niet aan te laten werken?
 

Monteurtje

Forumguru
@Luke, Of de EGR weg te schrijven is weet ik niet. Bij de PD motoren kan dat. Maar ik heb zelf geen idee hoe ze dat doen. Ik beschik op het werk alleen maar over de testkast en de SW die door de importeur en fabriek aangeleverd wordt. Met de VAG com kun je veel meer, meer dan een dealer kan met de testkast.
Misschien kan ik het wel bij een PD motor. Als iemand dat uitlegd.
Maar bij de CR TDI zal het met de SW van de fabriek niet kunnen. Dat is allemaal wel afgeschermd.
 

Wild Chocolate

Senior Member
Een andere oplossing is af en toe eens reinigen... In de garage raadde men dit aan:
84594.jpg
Petrol and Diesel One Shot II
Snelle reinigers voor alle onderdelen van de brandstoftoevoer- en verbrandingssystemen.

Iemand ervaring mee??

Ik kan me niet voorstellen dat dat werkt bij een Diesel. Dit spul gaat tenslotte door de brandstof, en die wordt pas ingespoten in de cilinder. het "spul" gaat dus op z'n vroegst in 2e instantie langs de EGR klep. Ik kan me slecht voorstellen dat het na verbranding nog zijn reinigende werking op de inlaat zou hebben (wanneer het via de EGR in de inlaat komt).
 

arjants

Nieuw lid
Bij de Fabia Greenline kan het sowieso niet. Bij andere Greenline modellen geloof ik ook niet vanwege die Delphi ecu. Voor zekerheid kun je het beste even met een tuner bellen. JD bijvoorbeeld.

Alleen de 1200 is toch Delphi en de 1600 met Siemens PCR2.1/Conti is eind vorig jaar beschikbaar gekomen.
JD krijgt de 1.6 TDI op de volgende waardes: 105->160Pk en 250->320Nm
Ook de DPF is nu weg te schrijven iig :tongue:
 
Bovenaan Onderaan