Een EGR klep voert bij deellast uitlaatgassen terug naar de motor voor herverbranding.
Bij vollast staat deze daarentegen helemaal dicht.
Logisch gevolg daarvan is dat deze klep na verloop van tijd vol zit met roet:
Meestal voldoet het schoonmaken van de EGR, vervangen heb ik nog niet vaak meegemaakt.
Als het een prive auto betreft zou ik zeker overwegen om de EGR gewoon af te sluiten.
Dit kan softwarematig voor ongeveer 90% maar met een plaatje en tevens wegschrijven van de sensor ben je nog beter af.
De motor zal minder roken en beter kunnen ademen, ook na verloop van tijd.
Voor mijn huidige TSI heb ik altijd TDI's gereden en in elke auto deze klep met een blindplaat gesloten en de sensorwaarde vastgezet.
Officieel mag dit natuurlijk weer niet, al heb ik in 10 jaar geen roetmeting gemist.
Ik heb wel eens van keurmeesters gehoord die tijdelijk deze klep afdopten om een TDI door de roetmeting te krijgen, de waardes waren veel lager
Binnen 2 jaar een defecte klep kan natuurlijk maar zou m.i. onder coulance moeten vallen.
Willen ze deze daarentegen vervangen omdat deze dichtgeroet is, zie bovenstaande foto's...
Het is met enige moeite zeker schoon te krijgen.
Met welke reden wil de garage deze klep vervangen dan?
Wanneer deze vol geroet is heb je onderin vaak vermogensverlies en/of stotteren.
meer info:
http://wiki.tdiclub.nl/EGR