EGR-klep

minus

Nieuw lid
ik moet nu al bij mijn skoda octavia tdi van 2010 de egr klep vervangen valt dit onder coulant
gr
 

Noord26

Forumguru
Welkom, zou je jezelf even voor willen stellen? Praat wat gemakkelijker..

Een EGR-klep heeft een normale levensduur van in ieder geval veel meer als net 2 jaar oud. En moet zeker onder coulance-regeling vallen. Wat zei de garage precies? Moet hij niet alleen schoon gemaakt worden? Mijn idee, uit het syteem laten programmeren en afdekken. Heb je alleen maar gezeur mee op lange duur.
 

arjants

Nieuw lid
Een EGR klep voert bij deellast uitlaatgassen terug naar de motor voor herverbranding.
Bij vollast staat deze daarentegen helemaal dicht.
Logisch gevolg daarvan is dat deze klep na verloop van tijd vol zit met roet:
dsc01415ip.jpg
dsc01417bv.jpg

Meestal voldoet het schoonmaken van de EGR, vervangen heb ik nog niet vaak meegemaakt.

Als het een prive auto betreft zou ik zeker overwegen om de EGR gewoon af te sluiten.
Dit kan softwarematig voor ongeveer 90% maar met een plaatje en tevens wegschrijven van de sensor ben je nog beter af.
De motor zal minder roken en beter kunnen ademen, ook na verloop van tijd.

Voor mijn huidige TSI heb ik altijd TDI's gereden en in elke auto deze klep met een blindplaat gesloten en de sensorwaarde vastgezet.
Officieel mag dit natuurlijk weer niet, al heb ik in 10 jaar geen roetmeting gemist.
Ik heb wel eens van keurmeesters gehoord die tijdelijk deze klep afdopten om een TDI door de roetmeting te krijgen, de waardes waren veel lager :)

Binnen 2 jaar een defecte klep kan natuurlijk maar zou m.i. onder coulance moeten vallen.
Willen ze deze daarentegen vervangen omdat deze dichtgeroet is, zie bovenstaande foto's...
Het is met enige moeite zeker schoon te krijgen.

Met welke reden wil de garage deze klep vervangen dan?
Wanneer deze vol geroet is heb je onderin vaak vermogensverlies en/of stotteren.

meer info: http://wiki.tdiclub.nl/EGR
 
Welkom op het forum.

Bij mijn O2 1.6tdi van aug 2009 is dit jaar in april de EGR klep onder coulance vervangen. Ik had hem in aug 2010 2de hands gekocht van de dealer die hem zelf reed en als demo gebruikte. Standaard garantie is 2 jaar, bij mij was de auto dus net buiten de garantieperiode. Ik was erg blij met mijn dealer (Auto Lakeman in Purmerend), want de klep kost zo'n 600 euro werd mij verteld...

Anyway, succes met het oplossen van je probleem.
 

Chatslet

Forumguru
Mocht je hem schoon willen maken gewoon 2 nachtjes in een mengsel van water en flink wat driehoek groene zeep laten staan. In de meeste gevalen is hij dan brandschoon en als er al wat achter blijft dan is dat echt minimaal. Andere optie is ultrasoon reinigen. Bij conrad verkopen ze van die ultrasoon reinigings badjes voor niet al te veel geld. Dan ben je met een kwartiertje klaar.
Veel beter dan dat je met remmenreiniger of andere buitende rotzooi aan de slag gaat.
 

Monteurtje

Forumguru
Ik denk dat Minus een 1.6 CR TDI heeft. Die EGR klep geeft inderdaad storing. En zal dan samen met de EGR koeler vervangen worden. Dat is wel een bekend probleem.
Hetzelfde wat probleem wat J. van Malsen gehad heeft. Maar de klep zelf kost geen 600 euro. De gehele reparatie zal dat ongeveer kosten. Inclusief onderdelen.
 
Ik denk dat Minus een 1.6 CR TDI heeft. Die EGR klep geeft inderdaad storing. En zal dan samen met de EGR koeler vervangen worden. Dat is wel een bekend probleem.
Hetzelfde wat probleem wat J. van Malsen gehad heeft. Maar de klep zelf kost geen 600 euro. De gehele reparatie zal dat ongeveer kosten. Inclusief onderdelen.

Inderdaad, je hebt gelijk. Koeler was ook stuk.

I
 

minus

Nieuw lid
hoelang zijn ze met zo'n vervanging bezig? de garage nieuwkoop zegt dat het toch zeker 5 of 6 uur gaat duren
 

Michelv.

Forumguru
Ze zijn daar niet wijs, weet niet hoeveel maar wat zij daar noemen kan niet waar zijn, is veel minder.
 

Noord26

Forumguru
Nieuwkoop uit Den Bosch zeker? Lees de ervaringen van mij daar maar eens over hun in het sub-gedeelte over ervaringen met..
 
Hallo allemaal,
De EGR klep van mijn Fabia Greenline van sept'10 met 40000 km is ook defect. Totale kosten zijn niet € 600,00 maar zelfs € 900,00. Wel 70% coulance via PON. Bijna € 300,00 zelf bijbetalen vind ik toch een hoop geld. Waar ik vooral tegenop zie is als dit probleem na paar jaar terugkomt, dan is er natuurlijk geen coulance meer. Weet iemand waar ik een beschrijving/handleiding kan vinden om de klep zelf schoon te maken?
 
Hallo Piet B,

Ik vind het maar erg mager van PON om maar 70% te vergoeden. Net buiten de garantie, en dan zo'n reparatie nodig, dat hoort niet. De EGR klep moet meer dan 40000 km meegaan, zelfs als je veel op cruise-control rijdt, wat kennelijk de vervuiling van die klep versnelt. Dat zelf doen kan misschien wel als de klep alleen vuil is. Bij mij moest ook de koeler worden vervangen, maar misschien is dat wel omdat dit onderdeel een geheel is (wie weet hier meer van?)
Ik zou proberen met je garage te onderhandelen of je de reparatie 100% vergoed krijgt. Zeker als je ook een vaste klant bent en bijvoorbeeld trouw je onderhoud bij hem laat doen.

In mijn geval was de EGR klep na ruim 80000 km kapot, en werd die reparatie 100% onder garantie (coulance) uitgevoerd. Ik moet wel zeggen dat ik tegelijkertijd een beurt liet uitvoeren omdat het bijna tijd was...
 

Chatslet

Forumguru
Eerst de 1.2 TSI blokken met ratelende distributieketting en nu de 1.2 TDI met haperende EGR klep. Seat en VW forums staan er ook vol mee. Zullen we Antoinette Hertsenberg dan maar eens een mailtje sturen? Hebben we de volgende meeting in Hilversum op het mediapark. Gratis hapjes en drankjes en komen we ook nog op tv!

Klikkerdeklik en spammen maar!
http://www.trosradar.nl/paginas/contact/
 

Monteurtje

Forumguru
Die kleppen van de CR TDI's zijn niet defect door vervuiling. Een onderdeel aan de klep/koeler is defect. Als je het een paar keer gedaan hebt dan kan het binnen 3-4 uurtjes. Als je 900 euro zou moeten betalen dan ben je flink beet genomen. Dan mogen ze dat wel even specifiseren.
De EGR kleppen zijn gemodificeerd. En er wordt een update uitgevoerd aan het motorregelapperaat.
 
@Monteurtje. Bij mijn Fabia brandt alleen het lampje van het uitlaatgassysteem, de motor loopt prima. Vraag me ook af wat er nu echt aan de hand is. Ik informeer deze week nog eens bij de dealer wat hun definitieve voorstel is. Als ik zelf toch moet bijbetalen trek ik de conclusie dat PON/Skoda NL geen prijs stelt op een langdurige klantrelatie. Alle online klanttevredenheidsonderzoeken na dealer of garagebezoek ten spijt.

@Chatslet. Goed idee Trosradar, ik wacht eerst voorstel van mijn dealer af.
 

Chatslet

Forumguru
Misschien klonk mijn reactie een beetje te lollig maar ik denk dat dit serieus bij Tros Radar gemeld moet worden. Bekijk het eens in een breder perspectief: Er zijn toch flink wat mensen die onder coulance nog een flink bedrag moeten betalen of gewoon helemaal geen coulance krijgen. Dat zijn alleen de mensen op de fora. Hoeveel mensen zijn er die niet de weg naar de fora's hebben gevonden? 10x zo veel? 100x zo veel? Het lijkt er dus op dat er totale willekeur toegepast wordt. Wat de uitkomst ook is, wel of geen coulance, wel of niet onder de garantie, het is belangrijk dat dit bij Tros Radar gemeld wordt. Als zij hier aandacht aan besteden, wordt dit probleem bekend en kunnen dealers en importeur geen willekeur meer toepassen bij toekomstige gevallen en worden er dus minder mensen benadeeld. Misschien kunnen leaserijders ook helpen door dit bij Tros Radar te melden. Als leaserijder kost het je natuurlijk niets en zal het niet zo veel boeien maar als je 'zo'n aito prive rijd zit je niet op zo'n dure reparatie te wachten.
 

Noord26

Forumguru
Radar is geen oplossing. Besteed het uit aan de 'experts' van je rechtsbijstand. Dit heeft verder niets te maken met wel of geen lease-rijder zijn. Want de LM heeft gewoon duidelijkere afspraken over welke onderdelen na hoeveel kilometer of leeftijd nog in welk percentage coulance zitten. Dat is hun beroep. Die zouden wat meer inzicht kunnen geven in wat daarin is vastgelegd?

De reactie van mijn rechtsbijstand was juist dat de mensen die het meeste/vaakste roepen met betrekking tot Radar oid zelf degenen zijn die meestal niet het voortouw nemen om het opgelost te krijgen. Of niet de juiste wegen weten te vinden om tot een courante oplossing te komen. Dat is juist dagelijkse kost voor een rechtsbijstand.
 

flip

Lid
De steeds weerkerende problemen met roetfilter en egr-klep, en die komen heus niet alleen voor bij VW, hebben mij gesterkt in het voornemen om mijn O2 1.6 cr tdi toch van de hand te doen. Let wel, ik ben heel tevreden over die wagen want die gaf me al 65000 probleemloze en zuinige kilometers, maar het vooruitzicht op die dure (en weerkerende) herstellingen en vervangingen doen me die beslissing nemen. Het wordt een O3 en een 1.4 tsi, zoveel is voorlopig duidelijk. M'n broer deed zijn jtd al van de hand omwille van weerkerende egr-problemen, de vertegenwoordigers op het werk van m'n zoon (100k per jaar, dus geen korte ritten, èn zowat allen een loden rechtervoet) moesten ook onlangs de roetfilters laten vervangen na 150k (audi en bmw)... neen, dus, ik wil die problemen voor zijn!
 
Bovenaan Onderaan