EGR afsluiten/wegschrijven

aiva tco adoks

Forumguru
Laatst hoorde ik over het afsluiten/wegschrijven van de egr.
De motor zou hierdoor beter gaan draaien...


Nu heb ik hierover een aantal vragen.

Hoe zit het met de apk ivm de roetmetingen??
Wat is beter afsluiten of via vag helemaal uit de software schrijven??
Wat zijn de ervaringen met 1.9tdi motoren??

Bedankt voor de reactie's
 

jos_br

Actief lid
Ik doe hier niet anders, wegschrijven en dichtmaken dus. Voor de apk maakt het niets uit, je motor zal je dankbaar zijn.

Jos.
 

Octavia32

Forumguru
Ik heb dit ook gedaan werkt super roetmeting is zowiezo altijd goed dan, het is alleen dat de NOX uitstoot iets meer is maar dit valt binnen de norm.O2 vanaf ca 2005 moeten worden weggeschreven uit het motormangement want anders krijg je een motor management alarm.Er zit inderdaad een plaatje tussen.

Maar nogmaals werkt perfect en scheelt vervuiling van je inlaat.
 

Cordoba

Forumguru
Dit gebeurt volop zowel bij diesels van VAG-merken, als bij Volvo's. Mijn indruk is dat het bij andere merken minder frequent voorkomt.

Het voordeel van dichtmaken en wegschrijven van de de EGR, is dat de inlaat veel schoner blijft, en dat ook je turbo veel minder kans op problemen heeft. Turbo's willen nog wel eens vastlopen, of in de problemen komen omdat óf de schoepenverstelling vastloopt op vuil dat via de EGR-klep binnengeloodst wordt, óf de schoepen zelf (rotor) gaan zwaar draaien door deze vervuiling.
 

VEEJAY

Forumguru
Niemand heeft het over langer koudere voetjes in de winter. (langzamer op temperatuur komen van de motor)

Ik geloof dat de mijne zo geprogrammeerd is dat hij wel opengaat bij weinig last, maar eerder dichtgaat zodra meer vermogen nodig is vergeleken met een standaard diesel.
 

yal

Lid
Egr kun je bij Jos laten afsluiten.

Ik heb mijn EGR ruim 8 jaar geleden afgesloten met een RVS plaatje, toen ook het inlaatspruitstuk gedemonteerd en schoongemaakt.
Heb nooit problemen gehad met de keuring, auto rookt niet.

Onlangs moest er een nieuwe turbo op de auto, en toen maar meteen het EGR buisje helemaal weggehaald.

Groet Yal
 

Cordoba

Forumguru
Behalve bij Jos kun je bij veel garages terecht. Dealers doen er vaak erg moeilijk over, ik weet niet of dat met Pon te maken heeft, of het feit, dat het wettelijk gezien een beetje een grijs gebied is:
EGR afsluiten betekent dat je ingrijpt in de motorregeling, die daardoor anders is als bij de type-goedkeuring (emissie-eisen voor type-goedkeuring, dat is wat anders dan de emissie eisen waar je auto aan moet voldoen bij een APK)
 

yal

Lid
Feit is dat de egr alleen maar goed werkt als deze schoon is, aangezien de gehele inlaat vol kleverige roet troep komt te zitten na verloop van tijd,
zal de auto ook meer gaan roeten.

Yal
 

Max5

Senior Member
Kan de EGR ook bij de nieuwste 1.2tdi's afgedopt worden? (zonder foutcodes te krijgen...)

(Ja ik weet, strict genomen de verkeerde forumhoek...)
 

Albs

Lid
Ik ben ook wel benieuwd waar ik terecht kan (omgeving Groningen) voor deze operatie en wat dat kost.
 
EGR afsluiten is behoorlijk simpel. met plaatje afsluiten of pijpje erin schuiven (afhankelijk van model). betekent dat je motor minder intern vervuilt maar voor het milieu ben je wel slechter bezig.
vaak loopt de motor net even een heel klein beetje soepeler (verwaarloosbaar)
als je verschil wil maken kun je beter denken aan chiptuning en downpipe vergroten (TDI motor)
het zijn keuze's die je maakt
 

MarijntjeTDI

Actief lid
Bij een 2.0 tdi BKD is het verschil niet verwaarloosbaar, zonder dichtzetten komt het vermogen er íneens' in en bij dichtzetten EN afdoppen is het veel geleidelijker. Ik kon het heel goed merken.
Alleen nog eens kijken om de egr-koeler er tussenuit te halen. Doet dan toch niets meer.
 

Octavia32

Forumguru
Dat klopt inderdaad en het rijd perfect, enige kanttekening is inderdaad dat het in de winter wat langer duurt voordat alles warm wordt maar dit is op te lossen door de grill dicht te maken.
 

diver36

Nieuw lid
ik vind het een beetje raar want de erg klep dient er voor om uitlaat gassen te recirculeren terug via je inlaat om zo het zuurstofgehalte in de cilinders om laag te brengen en daardoor een minder efficiente verbranding te verkrijgen waardoor de uitlaatgas temperatuur om laag gaat zodat er minder nox gassen geproduceerd worden. dus e.r.g dicht betekend meer zuurstof en een hetere en volledige verbranding dus een warmere motor in plaats van een koudere. ( meer power ,minderrook )
 
Kan iemand eens kijken welke Stg, byte en bit het is voor het wegschrijven van de EGR uit vag-com?
(O2 BJ 2006 1.9TDI)

Dat is me nog niet helemaal duidelijk geworden uit deze topic..
 

Antera

Donateur
EGR kan je NIET wegschrijven in vagcom dat staat in de software geschreven en moet je langs en tuner die dat kan
 
Bovenaan Onderaan