Eerste kilometers: waarop letten?

DimiTator

Actief lid
Dat is ook mijn kritiek op dsg: een prachtige techniek die voor een paar lullige cijfertjes naar de kloten geprogrammeerd werd. Met de huidige DSG valt niet comfortabel te rijden. De vroegere versie waren veel beter. Als ik betaal voor een automaat, dan wil ik er een die ik niet voortdurend moet helpen.
Je kan de software laten aanpassen, maar ik vertik het daarvoor €500 te betalen (in frankrijk amper €200). Als Soda/VW dat zelf niet kostenloos doet, dan zal mijn volgende lease geen Skoda meer worden.
 

CDK

Forumguru
Dat is ook mijn kritiek op dsg: een prachtige techniek die voor een paar lullige cijfertjes naar de kloten geprogrammeerd werd. Met de huidige DSG valt niet comfortabel te rijden. De vroegere versie waren veel beter. Als ik betaal voor een automaat, dan wil ik er een die ik niet voortdurend moet helpen.
Je kan de software laten aanpassen, maar ik vertik het daarvoor €500 te betalen (in frankrijk amper €200). Als Skoda/VW dat zelf niet kostenloos doet, dan zal mijn volgende lease geen Skoda meer worden.
Het gaat tegenwoordig helaas allemaal om zo weinig mogelijk uitstoot en bijtelling en om budget, anders zouden autofabrikanten en dus ook de VAG groep zeer waarschijnlijk heel andere modellen bouwen met andere motoren en geen 1.2 in een Octavia stoppen, een auto wordt nu bij wijze van spreken om 1 grammetje CO2 zijn funfactor ontnomen
 

Canon-Eye

Forumguru
een auto wordt nu bij wijze van spreken om 1 grammetje CO2 zijn funfactor ontnomen
Jawel - maar daar zijn "we" natuurlijk wel zelf debet aan. Want "de markt" (en dat zijn wij toch, met elkaar?) wil in een bepaald segment nu eenmaal bij voorkeur de laagst mogelijke bijtellingscategorie.
Je kunt de fabrikant niet verwijten dat hij alles doet om zijn produkten zo te maken dat ze ook verkocht worden...
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Het gaat natuurlijk niet alleen om die (extra) 1000 karretjes die nog onder de 2013-regels moesten vallen. Er zijn veel meer merken/typen waar men alles doet om (ook in 2014) onder het 25%-tarief uit te komen, want als goeie Hollanders doen "wij" ook de idiootste dingen om gebruik te maken van regelgeving in ons voordeel.

Denk bv. maar eens even terug aan die grijs-kenteken hype - hoeveel mensen lieten er niet gewoon de zaag in hun dak zetten om daar zo'n geïntegreerde schoonmoederbult in te fabrieken... :nono:
 

RayDelft

Forumguru
Deze vraag doet de gemoederen in sommige fora soms hoog oplopen. Er zijn zelfs artikelen die beweren dat je zo grof mogelijk moet gassen. Hele theorieën erbij en al.

Maar als je gewoon nadenkt kan je, en dat is ook maar een mening, zelf beredeneren wat goed is.
Ik heb heel veel auto,s nieuw gehad in mijn leven, en tot dusverre (afkloppen) heb ik nooit last gehad van olieververbruik, lawaaiige motoren enz. Enz. Tot 3000 km hield ik mijn auto onder de 3000 toeren en reed ik normaal. Niet heel lange afstanden met alsmaar dezelfde snelheid. We een beetje afwisselen. Altijd wachten tot de motor en de olie warm waren alvorens wat meer gas te geven. (Doe ik nog altijd) . En daarna langzaam wat sneller en af en toe naar de hogere toeren gaan. Aan de motor merk je op den duur dat hij bij 20k eigenlijk nog niet helemaal ingelopen is omdat hij bij 30k toch nog weer wat soepeler loopt. Het is ook erg logisch. Een motor en versnellingsbak bestaan uit ten opzichte van elkaar bewegende delen. Daarbij is de beweging van de zuigers in een cilinder feitelijk een onnatuurlijke beweging ten opzichte van draaiende bewegingen. Laat de metalen ten opzichte van elkaar op elkaar inlopen en doe dat met beleid. Die eerste paar duizend kilometers rustig aan, maar wel gewoon rijden, bieden je M.i. De mogelijkheid om daarna nog vele jaren probleemloos zo af en toe los te gaan, zonder een rauwe motor te krijgen. Het allerbelangrijkste is, neem de rijd om de motor en olie warm te laten worden. De metalen in de motor zijn van verschillende legeringen gemaakt en hebben hun eigen uitzettingscoëfficiënten , dus die moet je niet mishandelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

leo442

Forumguru
Correct, waar dan nog bij komt dat een erg zuinig (=schraal) lopende benzinemotor normaliter ook heter zal worden/blijven omdat een rijkere verbranding wat (licht) gekoeld wordt door het beetje extra benzine dat erin (en doorheen) gaat.
En voor de dieselaars, zou het mogelijk zijn om de gassen die de egr terugstuurt naar de inlaat te verhitten?
Als ze er heter ingaan zullen ze minder snel neerslaan in bijvoorbeeld dat gasklephuis.......
En krijg je ook een ecu-storing als je de egr gassen direct naar buiten gooit? Want dan zou je alleen voor de beurten en de apk de zaak weer even moeten aansluiten.

Hoe wilde je de uitlaatgassen nog warmer maken? De fabrikant monteert juist een egr-koeler!
 

Remakil

Forumguru
Het gaat natuurlijk niet alleen om die (extra) 1000 karretjes die nog onder de 2013-regels moesten vallen. Er zijn veel meer merken/typen waar men alles doet om (ook in 2014) onder het 25%-tarief uit te komen, want als goeie Hollanders doen "wij" ook de idiootste dingen om gebruik te maken van regelgeving in ons voordeel.

Denk bv. maar eens even terug aan die grijs-kenteken hype - hoeveel mensen lieten er niet gewoon de zaag in hun dak zetten om daar zo'n geïntegreerde schoonmoederbult in te fabrieken... :nono:
Klopt helemaal...
Ik zeg ook eerlijk dat ik een 14% diesel heb gekocht, omdat het kan... wat mij betreft scheren ze alles over 1 kam op 20%, maar zolang je een fatsoenlijke 14% diesel kan rijden...

Maar waar het om gaat is dat de fabriek gewoon auto's produceert en dat de NL importeur langs komt en zegt, ik wil tig auto's hebben van dat type met die uitstoot (op papier) en dan gaat de fabriek de standaard aanpassen voor ons landje...

Daarom vind je ook geen Rapid op 14%, simpelweg omdat Pon dan allerlei andere auto's niet kwijtraakt, zoals die vreselijke Fabia... dus bestelt Pon geen tig Rapids die voldoen aan de regelgeving... ;)
 

leo442

Forumguru
Het hoe is voor mij niet relevant, ik rij een benzine (vreselijke [volgens @Remakil ] :tegek:)Fabia.
En omdat die koeler zo goed werkt vervuilt het inlaattraject.............kun je die misschien uitschakelen?
Ik draag maar suggesties aan :pardon:.
Door inlaatlucht te koelen krijg je een betere vullingsgraad en dus meer vermogen. De koeler is waarschijnlijk wel uit te schakelen, deze word gekoeld door het koelsysteem. Dus met wat slangen doorlussen? Maar ik denk niet dat het motormanagement dit pikt, waarschijnlijk zal de lmm wel een foutcode genereren omdat hij minder lucht voorbij ziet komen dan dat er in de computer geprogrammeerd is.
 

Canon-Eye

Forumguru
zoals die vreselijke Fabia
Wat is daar vreselijk aan? Is volgens mij niks mis mee, hoor; ben blij dattie er is (en ook al was op het moment dat ik een nieuwe auto nodig had).
Echt mooi zal ik 'm ook niet noemen - maar als ik nu een minimaal op hetzelfde nivo uitgeruste Rapid Spaceback wil aanschaffen kost dat toch zo'n 4000 euro extra, zag ik pas.
En om nou te zeggen dat ik die Spaceback 4000 euro mooier vind, gaat ook weer wat ver... :)
 

leo442

Forumguru
Maar we hebben het hier over de uitlaatgassen die teruggevoerd worden naar de inlaatzijde (EGR staat meen ik voor: exhaust gases recirculation). De inlaatlucht wordt inderdaad door een 'intercooler' gekoeld tussen de turbo en het inlaatspruitstuk.

Klopt, maar ook de uitlaatgassen worden terug gekoeld door de egr-koeler!
 
E

Ex-lid 12606

OK. Bij erg rustig rijden kan de EGR-klep vervuilen en zo voor problemen zorgen. Maar dat te rustig rijden voor motorproblemen kan zorgen (net als onzorgvuldig warmrijden en/of echt overbelasten) is op zich helemaal niets nieuws! Om een motor in optimale conditie te houden moet je die motor gewoon af en toe gewoon even laten werken. Vroeger waren bij te rustig rijden roetafzettingen op de kleppen het meest voorkomende euvel, nu is de EGR-klep eerder aan de beurt dan de kleppen.

Wie te zuinig/te voorzichtig is om de motor van zijn/haar auto af en toe een keer flink te belasten, wordt gewoon eerder met de nadelen van dat rustig rijden geconfronteerd. Oplossingen hiervoor zijn er nog niet; als noodmiddel kun je additieven in je brandstoftank gooien om de motor na een te lange periode van rustig rijden alsnog schoon te krijgen. Maar dan ben je echt niet veel goedkoper uit dan wanneer je gewoon af en toe gas geeft.

Vreemd trouwens dat dit soort aanwijzingen niet in de handleidingen terug te vinden zijn.
 

hpolie

Senior Member
Vreemd trouwens dat dit soort aanwijzingen niet in de handleidingen terug te vinden zijn.

Dat is niet zo vreemd hoor daar dat dan alle auto fabrikanten dat zouden moeten doen, als 1 auto fabrikant dat gaat doen hij zich dan zelf uit de markt prijst.
 

Remakil

Forumguru
Wat is daar vreselijk aan? Is volgens mij niks mis mee, hoor; ben blij dattie er is (en ook al was op het moment dat ik een nieuwe auto nodig had).
Echt mooi zal ik 'm ook niet noemen - maar als ik nu een minimaal op hetzelfde nivo uitgeruste Rapid Spaceback wil aanschaffen kost dat toch zo'n 4000 euro extra, zag ik pas.
En om nou te zeggen dat ik die Spaceback 4000 euro mooier vind, gaat ook weer wat ver... :)
Ik heb het vorige model Fabia gehad, toen ik het huidige zag moest ik bijna spugen...

Tuurlijk, ding is praktisch, goed uitgerust en goedkoop. Het is alleen een foei lelijk ding en de bedenker van die verlengde mini met Skoda genen had die tijd een inzinking denk ik... ;)

Die Rapid is duurder, maar ook veel ruimer volgens mij en oogt een heel stuk beter! In beide versies...

De Fabia is vooral verkocht vanwege de prijs, net als de Seat Ibiza. Hoewel die er leuker uitziet dan de Fabia. Maar dat is mijn gedachte, ieder zijn ding eejj...
 
Bovenaan Onderaan