Eerste kilometers: waarop letten?

intruder1400

Actief lid
Met m'n nieuwe O3 combi greenline 1.6tdi in het vooruitzicht vraag ik mij af hoe het zit met inrijden. Wat moet ik doen en laten en wat zijn de effecten?
En tot welke kilometerstand moet ik opletten?
 

Remakil

Forumguru
Eeh, wat dacht je van gas geven... :?

Het is niet meer zoals vroeger, inrijden en niet harder dan 90 km/u...

De eerste beurt is afgeschaft, elke motor wordt in de fabriek al flink getest en je kunt gewoon lekker gaan rijden...

Rij je auto lekker warm en ga lekker gas geven. Een blok loopt het beste in, als deze belast wordt... ;)
 

RoelF

Forumguru
Het viel me op dat in de maxidot nu ook de olie-temp word aangegeven. Als het blok warm is, lekker gebruiken inderdaad. :)
 

Joske

Forumguru
nochtans alles ten spijt.. in de gebruikershandleiding staat nog steeds duidelijk vermeld hoe een auto in te rijden. Ik heb dit steeds opgevolgd bij het inrijden van nieuwe wagens en heb (dan ook) geen olieverbruik bij deze wagens. Blokken getest in fabriek of niet, ik rij mijn nieuwe auto ALTIJD in zoals het hoort. (volgens mij dan toch ;) )
 

intruder1400

Actief lid
Misschien ook af en toe remmen.... :banghead:

Dus het ouderwetse inrijden zit er niet meer bij. Betekent dat dan ook dat het te langzaam/rustig 'inrijden' niet leidt tot een trage auto of behoorde dit sowieso tot de fabeltjes?
 

intruder1400

Actief lid
nochtans alles ten spijt.. in de gebruikershandleiding staat nog steeds duidelijk vermeld hoe een auto in te rijden. Ik heb dit steeds opgevolgd bij het inrijden van nieuwe wagens en heb (dan ook) geen olieverbruik bij deze wagens. Blokken getest in fabriek of niet, ik rij mijn nieuwe auto ALTIJD in zoals het hoort. (volgens mij dan toch ;) )
Zou je daar een korte beschrijving van kunnen geven?
 

LT83

Forumguru
Volgens mij is het ook goed om niet te lang hetzelfde toerental te draaien, oftewel wat afwisseling tussen de 1700 en 2700 rpm lijkt mij voor een diesel bij de eerste km's prima. Mee eens dat je een auto niet als een opa meer hoeft in te rijden tegenwoordig. Vergeet niet dat niet alleen de motor maar ook zaken als remmen e.d. nog op elkaar moeten inslijten.
 

Canon-Eye

Forumguru
Mijn voorkeursmethode - heb ik sinds medio jaren '70 bij elke volgende auto gevolgd:
  1. Veeg de dag van aflevering (liefst 's ochtends bijtijds trouwens) en minstens de volgende dag schoon in de agenda.
  2. Vertrokken vanaf de dealer in een rustig (maar wisselend) tempo, 80 à 100 richting Duitsland totdat de motor volledig en in alle uithoeken op temperatuur is (olie gedurende minstens een half uur >90 graden)
  3. Tempo geleidelijk opvoeren: niet constant, maar wisselend tussen de 100 en 120 - dit volhouden totdat ik moe begin te worden. Meestal ben ik dan zo'n 800km verderop. Hotelletje zoeken.
  4. De volgende ochtend eerst weer rustig warmrijden op Land- en Bundesstraßen (zie 2). Dan de Autobahn op richting NL; tempo over een paar honderd km geleidelijk opvoeren tot zo hard alstie maar wil, dit dan korte periodes vasthouden afgewisseld met rustiger stukken (gaat van nature, je moet toch af en toe van het gas voor vracht- en andere auto's)
  5. Bij de NL grens aangekomen: teug naar de Nederlandse maximumsnelheden - dat wisselt tegnwoordig ook nogal dus dat komt goed uit.
  6. De laatste 30 km is voor mij altijd al op 80km wegen, dus dan de boel mooi tot rust komen.
Ik kan me vanaf mijn 2e Golf-1 (1978) geen enkele nieuw geleverde auto herinneren (*) waar ik ooit ook maar een druppel olie tussentijds heb hoeven bijvullen. Wel waren ze stuk voor stuk - zowel qua optrekken al qua topsnelheid - aanmerkelijk vlotter dan op grond van hun motorisering "normaal" was, getuige de opmerkingen van diverse verkopers als die een "inruil-proefritje" gemaakt hadden.
Dus die methode werkt blijkbaar best aardig...

(*) Op één na dan - maar dat was dan ook een Opel(:shutup:!) Ascona 1.6S 1982. En dat bleek achteraf niet te liggen aan het inrijden, want het verbruik daalde van 1L op 900 à 1000km naar NUL toen er na enige tienduizenden kilometers herhaaldelijk klagen uiteindelijk toch maar (nieuwe?) klepsteelrubbertjes of zoiets gemonteerd waren.
 

Remakil

Forumguru
nochtans alles ten spijt.. in de gebruikershandleiding staat nog steeds duidelijk vermeld hoe een auto in te rijden. Ik heb dit steeds opgevolgd bij het inrijden van nieuwe wagens en heb (dan ook) geen olieverbruik bij deze wagens. Blokken getest in fabriek of niet, ik rij mijn nieuwe auto ALTIJD in zoals het hoort. (volgens mij dan toch ;) )
Fijn dat je zo volgens het boekje werkt... ;)

De fabrikant maakt dat, omdat ze elke kans op aansprakelijkheid willen voorkomen. Simpel!

Een motor loopt het beste in, als deze belast wordt. Dat houdt in, warm rijden, gas geven. Niet maximaal in toeren rammen, maar wel vol optrekken en doortrekken tot ca. 70% van je toerenbereik. Lekker optrekken en afremmen op de motor. Dan loopt hij mooi in...

Ik rij al mijn auto's en motorfietsen zo in, heb geen olieverbruik en mijn motor heeft door goed inrijden meer pk's dan origineel...
 

turboturbo

Forumguru
Naar ik dacht te begrijpen, gaat ging het er vroeger vooral om niet langdurig dezelfde toerentallen aan te houden. Wat best lastig is als je de eerste 1500 km elke dag hetzelfde stukje naar je werk rijdt.

Dat lijkt goed op te lossen adhv de methode van @Canon-Eye als ik het zo goed lees! :thumbsup:
Goeie tip, want je hebt binnen 2 dagen je auto al 'goed' van binnen en van buiten door (van rijgedrag tot dode hoek etc.) en de remmerij etc is dan al mooi ingesleten op elkaar.
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Productie is tov jaren 70 enorm veranderd in automotive. Van inrijden is tegenwoordig geen sprake meer. Enige wat je absoluut niet moet doen is langzaam/met weinig toeren inrijden. Dit ivm goed zetten van de zuigerveren.
 

Joske

Forumguru
doe waar je je goed bij voelt zou ik zeggen ;)

ik (en waarschijnlijk anderen ook) rij mijn nieuwe wagens altijd "volgens het boekje" in en ben daar ook tevreden van. Ik belast de motor dan ook zwaarder naargelang de kilometers vorderen en heb hier nog nooit last mee gehad. Maar eenieder moet dat voor zichzelf uitmaken of ie het nog doet of niet :)
 

ertromp

Forumguru
doe waar je je goed bij voelt zou ik zeggen ;)

ik (en waarschijnlijk anderen ook) rij mijn nieuwe wagens altijd "volgens het boekje" in en ben daar ook tevreden van. Ik belast de motor dan ook zwaarder naargelang de kilometers vorderen en heb hier nog nooit last mee gehad. Maar eenieder moet dat voor zichzelf uitmaken of ie het nog doet of niet :)

En daar sluit ik me bij aan. Ook ik heb gehandeld volgens "het boekje". Nu geen olieverbruik tussen de beurten door en een prettig lopende motor :D
 

Remakil

Forumguru
Hoe is dan het benzine verbruik (gemiddeld)?
Verbruik boeit me echt niets...

Maar op de lange termijn valt het verschil mee. Verder nooit last van een kapotte EGR-klep. En de motor vervuilt ook minder, omdat deze wel een hoge bedrijfstemperatuur haalt. Juist dat Eco-rijden is uiteindelijk slecht voor je blok en verbruik... ;)
 
E

Ex-lid 12606

Fijn dat je zo volgens het boekje werkt... ;)

De fabrikant maakt dat, omdat ze elke kans op aansprakelijkheid willen voorkomen. Simpel!

Een motor loopt het beste in, als deze belast wordt. Dat houdt in, warm rijden, gas geven. Niet maximaal in toeren rammen, maar wel vol optrekken en doortrekken tot ca. 70% van je toerenbereik. Lekker optrekken en afremmen op de motor. Dan loopt hij mooi in...

Ik rij al mijn auto's en motorfietsen zo in, heb geen olieverbruik en mijn motor heeft door goed inrijden meer pk's dan origineel...

Zo doe ik het ook. De eerste 200-300 km geef ik de motor wel wat meer rust, daarna in een periode van ca. 700 km de belasting geleidelijk opvoeren, ongeveer zoals Remakil aangeeft, dus ook regelmatig volgas, toerental niet te vaak boven de 4000 (voor een diesel dan). Vanaf ca. 1000 km zou ik hem pas regelmatig naar het maximale toerental durven jagen. Echt langdurig helemaal voluit (bvb op een rustige Duitse Autobahn) zou ik pas doen bij een km-stand van 2000. Heb zelf ook nooit last gehad van olieverbruik. Vorige nieuwe auto's:
- Seat Ibiza 1.2 TSI, 40.000 km
- VW Transporter T4 2.5 TDI, 250.000 km (zelf de eerste 150.000 km in gereden)
- VW Transporter T4 1.9 TDI (sloom!), 150.000 km
- Toyota HiLux 2.4 D, 30.000 km
- Volvo 240 2.3i, 300.000 km (zelf ca. 140.000 km in gereden)
 
Bovenaan Onderaan