Een 1.6 TDI DSG of 2.0 TDI Handgeschakeld

Wij rijden voor het werk vw tourans met dsg. Eerder de 1.9 dsg, en nu de 1.6 dsg. 100pk dus. Touran is ook een hoge en zware auto, ik hoor niemand klagen dattie langzaam is ofzo. Dus ik zou gewoon de 1.6 dsg kiezen. Onze tourans zijn van eind 2013 nu. Dus nog anderhalf jaar in de lease en dan komen er weer nieuwe..
 

B.Stuurder

Forumguru
Ik weet het niet hoor. Ik rijd nu een Megane Estate met een 1.5dci met EDC (soort dsg). Ik zou niet meer van de automaat af willen en in principe kom ik niks te kort met 115pk en 250Nm, maar toch zijn er steeds meer momenten dat ik baal dat hij niet nét even wat vlotter is, met name op tussenacceleratie. Misschien omdat ik gewend ben aan meer vermogen in vorige auto's, maar het kan ook zijn dat andere (nieuwere) auto's sneller worden en je op gegeven moment niet meer lekker meekomt. Ik vind het moeilijk hoor. Omdat de bijtelling in 2017 toch naar 1 niveau gaat en lager dan nu op benzine auto's (ik moet nu naar benzine vanwege minder km), kies ik toch voor de zwaarst beschikbare motor nu. Het kost niks extra. Of ik dat zou doen onder andere omstandigheden?
 
Ook ik heb lang getwijfeld... 2.0 TDI handgeschakeld of 1.6 TDI DSG, de 2.0 DSG was geen optie vanwege de aanschafprijs :(
het is de 1.6 DSG geworden omdat ik nu al (een halfbakken kl@te) automaat rijdt (Peugeot 508 SW) en ik eigenlijk niet meer terug wil naar handgeschakeld in verband met file rijden, notities maken onderweg etc.
 

B.Stuurder

Forumguru
Nee, geen budget meer maar missen zal ik het niet, ik heb het nu ook niet anders was het misschien wel leuk geweest.

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk

Je hebt gelijk ook! Het is al een hele mooie auto zo.
Toen ik als junior vertegenwoordiger begon kreeg ik een auto waar niet eens stuurbekrachtiging of een radio in zat, laat staan elektrische ramen, airco etc etc en daar was ik toen blij mee. Voor je het weet wil je de wereld en kun je niet meer terug omdat je eraan gewend bent.
 
Ik heb ook nog naar de superb en de Renault Talisman gekeken, maar binnen mijn budget was het dan handgeschakeld en weinig luxe.... Dus weer heerlijk terug bij de Octavia en nooit meer Peugeot

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk
 

Skoda79

Senior Member
De 308 / 508 rijden heerlijk, maar die 2-tronic semi automaat is gewoon ronduit k*t (ik heb er ook mee gereden).
 
Ga lkkr voor de automaat. Wat moet je in nl met zoveel vermogen de 1.6 rijdt echt prima voor een superb dus voor een octavia kan dat ook prima lijkt me. Acc erbij file assistent en je cruised heerlijk door het nederlandse verkeer inclusief files. Zoveel beter dan dat geroer met die pook!

Maar als je stoplichtsprintjes belangrijk vindt, en heel graag 0,7 seconde sneller wilt inhalen ja dan is vier jaar schakelen jouw voorland..
 

Rataplan

Forumguru
Ik ben ook aan 't oriënteren naar een Octavia Combi. Voor mij 98% zeker dat het een 2.0 wordt, want ik wil toch graag vermogen onder m'n voet. Ik betaal 'm zelf, maar weet nog niet of ik 'm op de zaak zet of privé aanschaf. In geval van de zaak; bukken moeten we toch, dan maar iets meer bijtelling.


Wat moet je in nl met zoveel vermogen...

Maar als je stoplichtsprintjes belangrijk vindt, en heel graag 0,7 seconde sneller wilt inhalen ja dan is vier jaar schakelen jouw voorland..
Bovenstaande oneliners vind ik altijd zo jammer en typisch Nederlands. Vervolgens volgepakt als een slak de Alpen over of geen inhaalmanoeuvre kunnen maken door gebrek aan vermogen... De tendens is dat iedereen tegenwoordig zwakkere motoren heeft en maar achter elkaar aan sukkelt, maar wel dikke velgen willen en er sportief uitzien...:fool:
 
Laatst bewerkt:

B.Stuurder

Forumguru
Ik ben ook aan 't oriënteren naar een Octavia Combi. Voor mij 98% zeker dat het een 2.0 wordt, want ik wil toch graag vermogen onder m'n voet. Ik betaal 'm zelf, maar weet nog niet of ik 'm op de zaak zet of privé aanschaf. In geval van de zaak; bukken moeten we toch, dan maar iets meer bijtelling.


Bovenstaande oneliners vind ik altijd zo jammer en typisch Nederlands. Vervolgens volgepakt als een slak de Alpen over of geen inhaalmanoeuvre kunnen maken door gebrek aan vermogen... De tendens is dat iedereen tegenwoordig zwakkere motoren heeft en maar achter elkaar aan sukkelt, maar wel dikke velgen willen en er sportief uitzien...:fool:

Daar zijn we vanaf volgend jaar vanaf, dan maakt het geen moer meer uit qua bijtelling, toch een factor voor de meesten. Dan is alleen het budget van de baas bepalend. Gelukkig, want omdat die kleinere motoren op hun top moeten lopen in sommige gevallen, verbruiken ze veel meer dan beoogd, dus het hele milieu effect is dan een wassen neus.

Oh, en niet iedereen heeft heeft wel dikke velgen maar geen motor om ze gestand te doen :laugh:
 
Bovenaan Onderaan