Een 1.6 TDI DSG of 2.0 TDI Handgeschakeld

octavia-gek

Actief lid
Ik mag weer een nieuwe uitzoeken en ben weer terug van weggeweest en ga afscheid nemen van de Mazda 6, offerte laten opmaken.
OCTAVIA COMBI STYLE BUSINESS
Met de volgende opties:
Moon White metallic
Plus pakket style business
panoramadak
driving mode assistant
Elektrische bedienbare achterklep
Thuiskomer
Travel pakket + lane assistent
Verwarmbare voorruit
Elektrische bestuurdersstoel met geheugen
Dab
Hulpveren

Ik twijfel alleen nog over de motor
1.6 TDI DSG
of
2.0 TDI Handgeschakeld

Marcooctavia

Forumguru
Welkom terug.
Ik zou ook voor de 2.0 gaan.
Niet dat de 1.6 tegen valt maar een 2.0 heeft net even meer.
Maar dat blijft persoonlijk, ik zou kijken of je kan rijden in een2.0
Ik zelf heb de 1.6TDI met een 6 handbak ik moet zeggen dat ik best tevreden ben.

Marco

Joy

Lid
DSG

En mocht na verloop van tijd het vermogen van de 1.6 tegenvallen dan deze laten chiptunen naar 150 pk.

elsinga

Forumguru
Ik heb zelf de 150pk 2.0 TDI met roerstok en heel tevreden over de motor. DSG was toen net geen 20% bijtelling meer in de 2.0, dus gekozen voor handbak. De 1.6 heeft duidelijk minder vermogen, heel blij met de 2.0 hier.

tha a

Senior Member
zeker voor de DSG gaan. Levert me nog elke dag weer een smile op. Het tekort aan vermogen mis ik alleen als ik onderweg ben naar wintersport. In NL sowieso niet...

bonyuri

Actief lid
Ik denk dat er express niet gekozen wordt voor de 2.0 DSG, omdat je dan volgens mij in de 25% bijtelling komt.
Ik zou wachten met bestellen, de 2.0 DSG nemen en hem pas in 2017 laten leveren ;)

Pollewop

Forumguru
Wat mij betreft een makkelijke keuze: Of je gaat voor prestatie. of je gaat voor comfort. Uiteraard rijdt een 2.0 TDI een stuk flitsender als een 1.6 TDI DSG, maar van een automaat heb je iedere rit plezier. 35 jaar heb ik met de hand geschakeld. Sinds 2 jaar heb ik een automaat. Voor geen goud wil ik meer terug naar een "handbak".
:cheer:

Bakkertje

Forumguru
Ik sluit me volledig aan bij @bonyuri gewoon wachten met bestellen (of afleveren) tot januari en voor de 2.0 met DSG gaan, mits binnen budget natuurlijk.
Anders zou ik voor de 2.0 gaan. Niet alleen om het vermogen maar ook omdat deze motor duidelijk mooier en rustiger loopt.

Laatst bewerkt:

chris86483

Nieuw lid
Zou zeggen de 2.0. Heb deze proef gereden en loopt echt lekker. Mocht het in je budget/plan passen deze combineren met DSG. Super combinatie

Octaaf2

Nieuw lid
Ik zou voor de 2.0 gaan. Heb er zo eentje in bestelling en proefrit gemaakt. Heb nu de 1.6. Toch wel een duidelijk verschil op zijn minst.

dieselslurper

Senior Member
Mooie configuratie hoor! Ik heb gekozen voor de 1.6 met DSG en ben er erg tevreden over. Zou zo weer de keus voor minder vermogen maken maar met DSG.

Zag dat je voor de Mazda ook een DSG had en neem aan dat de Mazda een handbak heeft. Heb je de DSG gemist de afgelopen jaren? Zo ja, dan lekker de 1.6 met DSG nemen en als je hem niet hebt gemist dan lekker de 2.0 gaan rijden. Die komt qua vermogen waarschijnlijk het dichtst bij de Mazda.

fiestaman

Forumguru
De 2.0 dsg moest dat toch ergens lukken. Anders, de 1.6 dsg.
Ik neem niets anders meer dan een automaat. Echt een luxe

Schep

Forumguru
driving mode assistant
Elektrische bedienbare achterklep
Thuiskomer
Verwarmbare voorruit
Elektrische bestuurdersstoel met geheugen
Dab
2.0 TDI met DSG en bovenstaande opties wegkrassen. Ben je €15,- per maand meer kwijt voor een hele fijne auto met vermogen genoeg.
In de bijtelling is ie zelfs goedkoper op deze manier ;)

Die 110pk vs 150pk zegt niet alles. Een motorinhoud van 400 cc meer maakt de auto gewoon een stuk rustiger.

Als je niet kunt leven zonder een achterklep die je met een knopje kunt sluiten of een stoel die qua geheugen niet volledig in de opgeslagen stand terugkeert; dan maar zelf roeren in de olie.

Ik zou graag 40 pk meer hebben in plaats van elektrische verstelbare stoelen en die trage achterklap die tegen het dak van garages aan klapt.

• Leuk
Waarderingen: G.P.

widojo

Actief lid
Helemaal begrijpen doe ik de afweging niet. M.i. staat het kiezen van een DSG niet gelijk aan een optie uit de optielijst die je zomaar aanvinkt omdat het wel mooi of handig is, maar kies je hier heel bewust voor, dus voordat je naar de optielijst kijkt.
Vanzelfsprekend probeer je zoveel mogelijk binnen een lease budget te stoppen/proppen, maar ik zou eerst eens rijden met een huidige 1.6DSG en als dit je aanspreekt de verdere opties aanvullen. Deze combinatie zal waarschijnlijk heel anders rijden dan de 1.6DSG die je uit 2010 had.

Verder ben ik het helemaal eens met Pollewop. Ook ik heb ruim 30 jaar handbak gereden, wilde wel automaat maar had het geld er nooit voor over.

Iets anders, waarom kies je voor een thuiskomer en niet voor een volwaardig (16 inch) reservewiel? Aan zinvolle ruimte win je nauwelijks iets en heb je 'm nodig mag je met een volwaardig reservewiel tenminste full speed naar huis.

Ik had voor de 1.6dti 110 pkeen Volvo V40 T3 met 150pk.
Enige wat ik nu aan verschil merk is dat ik de straatstenen er niet uit trek bij hard optrekken
Wat ik bedoel te zeggen: met de 1.6 rij je niet voor lul en je kan prima mee komen in het verkeer. Ook in Duitsland.
Ik heb nu handgeschakeld en kies een volgende keer voor een automaat: file rijden lijkt me dan opeens fijn.

Ik las wel dat je hulpveren kiest. Is dit voor een caravan? Wellicht kunnen dan caravan rijders je adviseren over de motor

jongetje

Forumguru
Houd er rekening mee dat de dsg nu met de actie een stuk goedkoper is. Ik weet niet of je dat ook in je overweging hebt meegenomen? Scheelt ruim 1000 euro en wordt niet meegenomen in de calculator op de site (alleen bij de 1.0tsi, maar ik heb de actie ook op de 1.6tdi gekregen).

Mooie optie, ik heb een 16tdi edition met 18 inch echt comfortabel,zou ik doen
Ik heb 5 bak omdat van de 6 bak de 1 heel lui was. Moet zeggen ben stevige rijder en motor valt niet tegen, 20 tri had ik eerst ., mis ik alleen als je even snel wilt inhalen eerste stukje duurt wat langer. 20 dsg zou een geweldige combi zijn. Ik heb ook gereden met dsg rijdt wel relaxt en je hebt ik dacht 7 versnellingen. Is bij optrekken weer wat onrustiger. Optie pano dak, dab, columbus, xenon, vooruitverwarming zeker doen ,rest minder noodzakelijk

Bovenaan Onderaan