E-noise soundgenerator op Superb iV te verwijderen?

JeSko

Forumguru
@andrehj

De Benzine van mijn oma staat bekend als één van de stilste, Nissan Pulsar van 2014, en die hoor je langs buiten gewoon goed bij stapvoets rijden, is luider dan een Tesla bv. In het interieur is het wel opmerkelijk stil ten opzichte van bv mijn auto.
 

ertromp

Forumguru
Mijn wederhelft is slechtziende. Dus de e noise is heel welkom op m'n toekomstige superb iV.(en alle andere e wagens) .we hebben onlangs in de Colruyt dit tegengekomen . Mevr in BMW hybride die achteruit rijdt en niet gehoord word .de reden dat dit niet op alle wagens zit is dat de verplichting redelijk nieuw is ,dus de "oudere" generatie elek wagens hebben die niet of optioneel. En het kan zijn maar ben niet zeker dat de nieuwe regels gelden vanaf een nieuw model na 2019 bvb.(ben niet zeker)
Een like voor je post. Natuurlijk niet voor het feit dat je vrouw slechtziend is maar inderdaad levensgevaarlijk wanneer die EV auto's geen geluid maken bij manoeuvreren op opritten en parkeerplaatsen etc. Prima als bijvoorbeeld bij snelheid hoger dan 50km/h wanneer een stadscentrum verlaten wordt het geluid er wel af kan.
 

Derooke

Forumguru
Ik dacht dat het tot 30kmph verplicht is .
Iets met zoveel decibel aan 1kmph en dan geleidelijk aan minder tot 30 kmph .
 

Canon-Eye

Forumguru
Achteruitrijden bij in- of uitparkeren gebeurt sowieso meestal op vrijwel stationaair toerental, hetgeen betekent dat de auto tijdens het (nog) stilstaan vrijwel hetzelfde geluid maakt als wanneer hij achteruit begint te rijden. Voor de passerende voetgangers geldt bovendien dat er op een parkeerterrein vaak meer dan 1 auto tegelijk met draaiende motor stilstaan c.q. aan het in- of uitparkeren zijn, dus zelfs voor niet-dove en niet-slechtziende voetgangers is het moeilijk om uitsluitend op het gehoor te bepalen welke auto er nu precies in beweging komt. Een kunstmatig opgewekt imitatiemotorgeluid alleen gaat dat niet significant verbeteren, lijkt mij zo.

Mogelijk zou een hoorbaar achteruitrijsignaal (zoals veel vrachtwagens dat hebben) hier wel een bijdrage aan de veiligheid kunnen leveren, maar ik vrees dat dit op drukke parkeerterreinen juist niet goed werkt omdat het dan één grote kakafonie van toetertjes wordt waar vooral slechtzienden wellicht totaal van in de war kunnen raken.
Ik weet ook niet zo 1, 2, 3 wat nu wijsheid is... :pieker:
 

Derooke

Forumguru
Op de Kia ceed SW plug in was dit idd zo (testrit)bij achteruitrijden dat er een hoorbaar signaal was voor de buitenwereld wat niet te luid was maar toch duidelijk dat er een wagen achteruit rijdt. Op grote parkeerterreinen rijder er ook geen 10tallen wagens tegelijkertijd achteruit? Dat het een kakafonie is? Er moet natuurlijk wel regelgeving kopen ivm wat voor standaard geluid. Bvb vooruit rijden dit geluid achteruit een ander.
 

Canon-Eye

Forumguru
Op grote parkeerterreinen rijder er ook geen 10tallen wagens tegelijkertijd achteruit?
Al zijn het er maar 2 of 3 in de directe omgeving, dan is dat voor een slechtziende (of voor iemand die met één oor veel slechter hoort dan met het andere) al voldoende om de oriëntatie kwijt te raken.
 

Derooke

Forumguru
Mijn wederhelft heeft "dankzij" haar slechtziendheid een enorm vermogen om richting te bepalen . Dus of het een probleem is , mogelijk maar niet voor iedereen. Ik bedoel maar . Iets van oplossing is al beter dan helemaal niets .
Ik denk ook niet dat er een totaaloplossing bestaat voor die dingen.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Desperado

Forumguru
En de meeste nieuwe wagens hebben tegenwoordig parkeersensoren/camera waarmee de bestuurder ook kan anticiperen op de niet oplettende/slechthorende/slechtziende voetganger.
Ik denk dat het allemaal best wel meevalt. Zoals al aangegeven maken de meeste benzinemotoren ook bijna geen geluid met achteruit rijden en dat gaat toch ook al vele jaren meestal goed.
 
Tja. Is wel een veiligheidsfeature, al is het niet voor jou maar voor onoplettend overstekende medeburgers. Is het geluid werkelijk zo irritant? Kun je het binnen horen? En hoe zit het met de jaarlijkse keuring?
Ik had niet door dat dit verplicht was (voor alle nieuwe modellen EV voertuigen sinds juli 2019) en ik begrijp volledig de keuze omwille van veiligheidsoverwegingen. Alleen loop ik niet wild van het geluid. Je hoort het binnenin zelfs uitdrukkelijker dan het geluid van de benzine motor.
 

Derooke

Forumguru
In de superb iV die ik heb testgereden hoorde je het enkel als je snelheid mindert (je verwacht een dalend toerental maar het "gebrom" blijft hetzelfde "toeren" houden.(weliswaar bij snelheden van 10kmph of minder)
Voor mij stoort het absoluut niet.
Maar kan begrijpen als je persé electrisch wil rijden dat dit irritatie kan opwekken voor de bestuurder
 

Frup

Forumguru
Wat me dan wél weer leuk lijkt, is je eigen custom geluid gebruiken: opzij, opzij opzij, ik heb ongelofelijke haast.
Of: je hoort me niet je hoort me niet je hoort me niet.
 

Derooke

Forumguru
Hahaha . Gelijk ringtones jump tot the left left left left jump to the right right right hahaha geweldig
 
  • Leuk
Waarderingen: Frup

Antera

Donateur
Ik durf niet te zeggen of het op deze ook aan te passen is. Op de GTE/Etron en de andere modellen wel. Aangezien de Superb EV op een nieuwer stukje software deels draait weet ik niet of dit nog aanpasbaar is. Geluid kon voorheen zachter en zelfs uit gezet worden. Word aan de laptop hangen en kijken of de module nog apart benaderbaar is
 

Derooke

Forumguru
Ik vind het al speciaal dit het mogelijk is om aanpassingen te doen . Iets van verplichte veiligheid kunnen wijzigen vind ik echt speciaal. Maar ivm veiligheid dus niet echt nodig zolang het in de wagen niet echt stoort . Aan een stationair draaiende benzine stoor je je ook niet . Maar mss wel aan en diesel (luider en meer vibratie). Beetje een meeeeh mening (onbeslist)
 
ter info voor de geïnteresseerden : zekering 48 in het dashboardkastje .... 30 sec werk , en geen foutmeldingen... omdat het kan , niet omdat het beter/veiliger/sneller is ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: TL@

DaveW

Forumguru
@Captain Hook en @Derooke hebben het hier bij het rechte eind.
1. De e-noise is een vanuit EU verplichte feature; deze uitzetten zal op nieuwe modellen ook niet meer mogen (kunnen?). Ik ben zelf eens eizover omver gereden door een fucking Prius die achteruit uitparkeerde, zo'n 10 jaar geleden. Die waren onhoorbaar toen.
Ik rijd zelf met een Superb iV en de e-noise is alles behalve storend (maar dat is dan weer subjectief, toegegeven). De e-noise uitzetten, en een voetganger omver rijden zal geheid problemen geven met de verzekeringen (als de voetganger in kwestie nadien zegt je niet gehoord te hebben, of bij expertise) (en er toe leiden dat de autobestuurder/eigenaar alle schade uit eigen zak mag betalen).
2. De EU verplichting geldt vanaf een bepaald modeljaar. Dus elk nieuw model dat nu uitkomt, moet dat hebben.

Dus @LievenB, ik zou de feature aan laten staan. En de radio wat harder zetten ;)
 
Bovenaan Onderaan