E-noise soundgenerator op Superb iV te verwijderen?

Hallo iedereen,

Ik rij sinds een dikke week met een iV en zit ondertussen aan een dikke 2300km.
Mijn verbruik vind ik aan de hoge kant: zo'n 5,6l/100km en 4 kWh/100km.
Ik rij wel voornamelijk snelwegkilometers (de tweede dag al een retour Parijs gedaan).

Wat ik wel graag zou aanpassen, is het E-noise geluid dat je hoort tot ca 30km/h. Iemand die weet hoe je dit doet?

Grts
 

EdK

Forumguru
Zou als ik jou was je eerst even voorstellen in de "meet en greet" dit word zeer op prijs gesteld door vele leden en mods.
En tsja denk dat je één van de eerste bent met zo'n iV hier op forum, dus kans is klein dat iemand al een antwoord weet.

Kunt wel naar Breda rijden op afspraak met @Antera , die zal je wagen graag aan de VCDS kabel hangen om te kijken of dit mogelijk is en wat er allemaal nog meer mogelijk is !
Misschien dat hij zelfs dingen tegenkomt die hij kan aanzetten waar je alleen maar voordeel aan hebt....
 

hemi24

Forumguru
Mijn verbruik vind ik aan de hoge kant: zo'n 5,6l/100km en 4 kWh/100km.
Ik rij wel voornamelijk snelwegkilometers (de tweede dag al een retour Parijs gedaan).

Lijkt mij een heel net verbruik voor een dergelijke wagen, wat had je verwacht dan?

Volgens mij is een PHEV per definitie geen goede keus voor iemand die veel lange ritten met overwegend snelwegkilometers maakt!
 

Derooke

Forumguru
In BE verplicht bij de keuring. Maar bij sommige wagen kan je die afzetten zoals start stop . Dus de volgende keer wagen starten is terug het geluid aan.
 

xplain

Forumguru
Op de E-golf zit ook zo'n systeem en in sommige landen is het toegelaten deze uit te schakelen en daar voorziet Volkswagen dan een button voor. In andere landen mag dit dan weer niet en die E-golfs worden dan zonder geleverd. Retrofitten en coderen van die button is mogelijk: Disable fake engine sound? https://forums.vwvortex.com/showthread.php?t=7108275

Dat gezegd zijnde is @Antera misschien in staat om dit via VCDS voor je op te lossen.
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Tja. Is wel een veiligheidsfeature, al is het niet voor jou maar voor onoplettend overstekende medeburgers. Is het geluid werkelijk zo irritant? Kun je het binnen horen? En hoe zit het met de jaarlijkse keuring?
 

Frup

Forumguru
De hele gedachte om dit geluid uit te schakelen (en weer in bij controle) vind ik, excusez le mot, nogal ranzig en egoïstisch. Zoals gezegd is het geluid bedoeld om anderen te waarschuwen dat er een rijdende e-wagen gaat. Die je anders totaal niet zou horen.
Graag hoor ik hoe ik dat aan mijn blinde opa uitleg.
 

Desperado

Forumguru
De huidige generatie smombies hoort een V8 met open pijpen nog niet aankomen......
Maar voor je blinde opa is het idd een heel goed systeem :D
 

JeSko

Forumguru
@Frup

Ik geef jouw 100% gelijk, dit systeem is uiteraard bedoeld om veiligheidsredenen, het zit er niet op om de rijder te frustreren. Dat had TS zelf toch al wel kunnen bedenken.

Typisch geval ike ike ike en de rest kan stikken. :banghead:
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Maar waarom zit het dan bijv niet op een Kona, Leaf of Model 3? Die hoor ik ook nooit aankomen. Overigens net als de meeste priussen die op stadssnelheden zich heel stil en electrisch door de straten bewegen.

Alleen de Outlander en Zoë hoor ik altijd goed aankomen omdat die zo’n typisch electrisch geluid maken (of is dat dus zo’n sound generator? Ik dacht dat altijd dat geluid van de electro motoren / koelvinnen / airco was)
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
@WhiteSuperB Wat moeten ze verbieden? Dat ze nou juist wel of niet extra geluid maken?

Een (elektrische) fiets maakt toch ook geen extra geluid? En een scootmobiel dan?

Ik ben juist blij met die extra stilte; er is al lawaai(vervuiling) genoeg. Nog afgezien van denderende koptelefoons waarmee menigeen het straatbeeld onveiliger maakt en de boem-boem-lekker-kneiterhard-muziek auto's... ;)
 

JeSko

Forumguru
@Captain Hook

Gho wat zou ik bedoelen denk je?;) uiteraard dat ze het moeten verbieden dat EV's amper geluid maken, of ze moeten het verplichten dat EV's geluid maken, hoe je het ook wilt.
 

Canon-Eye

Forumguru
Een (elektrische) fiets maakt toch ook geen extra geluid?
Een gewone fiets hoor je ook niet aankomen, dus waarom zou je een elektrische fiets dan wél moeten horen?

Trouwens, e-bikes met een middenmotor (om allerlei redenen mijn favoriet) maken wel degelijk enig geluid, zij het de een meer (irritant) dan de ander. Dat komt voornamelijk uit de voor dat type onvermijdelijke tandwielkast; de mate waarin het al dan niet storend is voor de berijder blijkt in vergaande mate afhankelijk van de constructie en stijfheid van het frame.
En ik kan het weten, want mijn vrouw heeft haar eerste e-bike precies om die reden al binnen 2 jaar en na een heleboel gezamenlijke proefritten op andere merken en types ingeruild.
 

Derooke

Forumguru
Mijn wederhelft is slechtziende. Dus de e noise is heel welkom op m'n toekomstige superb iV.(en alle andere e wagens) .we hebben onlangs in de Colruyt dit tegengekomen . Mevr in BMW hybride die achteruit rijdt en niet gehoord word .de reden dat dit niet op alle wagens zit is dat de verplichting redelijk nieuw is ,dus de "oudere" generatie elek wagens hebben die niet of optioneel. En het kan zijn maar ben niet zeker dat de nieuwe regels gelden vanaf een nieuw model na 2019 bvb.(ben niet zeker)
 

andrehj

Forumguru
@Frup

Ik geef jouw 100% gelijk, dit systeem is uiteraard bedoeld om veiligheidsredenen, het zit er niet op om de rijder te frustreren. Dat had TS zelf toch al wel kunnen bedenken.

Typisch geval ike ike ike en de rest kan stikken. :banghead:
Daar verschillen dan de meningen over. Bij menig stille benzineauto (dus géén TSI's met directe inspuiting) hoor je ook geen motorgeluid bij langzaam of stapvoets rijden. Je hoort dan over het algemeen alleen de banden. Waarom moet een elektroauto dan ineens extra onnodig lawaai maken?
 

EdK

Forumguru
Waarom moet een elektroauto dan ineens extra onnodig lawaai maken?
Omdat sinds de E wagens de mensen op straat niet meer normaal uitkijken wat er om hun heen gebeurd !
te druk met andere dingen dan deelnemen aan het verkeer...
 
Bovenaan Onderaan