Dynamo

Nozem,

Is het een elektrische generator ?? Dan zou het mogelijk zijn met een geschakelde 12v te werken van zodra de motor wordt stilgelegd stopt de generator met waterstof gas te produceren. Een bedenking die ik me hier bij maak is het extra stroomverbruik van deze generator.

Groeten
Bruno]
Hij is electrisch en verbruikt ca 5 amp.
gr ouwe nozem
 

Ronnie

Forumguru
Je zult in dat geval toch met een relais moeten werken, de draad voor het laadcontrolelamje wordt dan de voeding voor het relais (op deze draad komt spanning wanneer de motor gaat draaien en de dynamo spanning gaat opwekken), en aan de andere (schakel) kant van het relais sluit je dan de accu aan (met zweefzekering) en de generator.
Soortgelijke schakeling wordt ook veel gebruikt bij campers, om de huishoudaccu te scheiden van de rij-accu wanneer de motor niet draait.
 

turboturbo

Forumguru
Interessant project, @ouwe nozem ! :thumbsup:
Ik heb hier ook wel een over ingelezen en lijkt me interessant om daar eens mee te experimenteren.
Zou het leuk vinden als je er een topic voor aanmaakt om te volgen?

Iig succes!
 

pansaebr

Actief lid
Beste,

Heb je een type aanduiding of link vanwaar je generator besteld heb, de artikelen die ik direct terug vind spreken van een veelvoud van deze stroom.
Voor de rest veel succes met de inbouw van je generator.

Bruno
 
Probleem opgelost, generator werkt naar behoren en is ingebouwd.
Met extra aan/uit schakelaar op het dashboard.
Ik heb de stroom van de ruitenwisser getapt,uiteraard heb ik de boel extra gezekerd op een extra laag amperage nl 10 Amp zekering.
Ik laat jullie weten wat de besparing is.
De eerste keer tank bijvullen zat ik al direct op 11% zuiniger.
Heb nu een generator gemaakt met veel meer opbrengst en toch een laag amperage nl 4 Amp.
Nu afwachten wat hier de opbrengst zal zijn.
Een fabel is het dus allerminst!!
Het werkt wel degelijk.

Ook even voor Bruno die vroeg waar ik dat dan koop, ik bouw het zelf.

In reactie op het topic wat jullie dan kunnen of willen volgen ben ik niet zo'n kenner.
Of bedoel je gewoon dit bericht?
groetjes Ouwe nozem
 
Laatst bewerkt:

pansaebr

Actief lid
Oude Nozem,

Zij geen slechte cijfers, kan / wil je dan een bouwbeschrijving meedelen ?? Ik ben al eens met electronica bezig en lijkt me dan ook wel eens nuttig om zo een generator te bouwen.

Groeten
Bruno
 

turboturbo

Forumguru
Ik vind t geweldig. Leuk dat je dit zo kunt experimenteren met dat oude beestje. :thumbsup:

Heb je een fotootje van de installatie voor ons?
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Als ik de commerciële systemen bekijk spreekt men over 12 A dat de generator van de motor vraagt. Hoe komt het dan dat het bij jou maar 5A is?
 
Dat ligt natuurlijk aan het aantal platen dat men gebruikt, plus min neutraal de dikte ,oppervlak enz .....
Ik gebruik maar 5 plaatjes en dan regel ik het water zo af tot het naar mijn zin is qua verbruik en HHO opbrengst.
Ik heb er niet voor doorgeleerd hoor van schei en natuurkunde weet ik niet veel.
Alles wat ik weet en er mee doe heb ik eerst opgezocht op internet.
Hieruit selecteer ik wat plausibel overkomt en goed onderbouwt is.
En dan komt er nog bij,heb je een lekkere werkplaats met alles er op en er aan?
Ik niet dus ik doe het in mijn schuurtje, met weinig gereedschap.
Als je echt een leuke site zoekt moet je gewoon HHO generator op youtube kijken daar staat zat op.

gr ouwe nozem
 
Hier is de link naar joetjoep voor mijn HHO generator.
Wat ik vergat te melden is dat er ook een terugslagventiel tussen zit het gas kan dus allen naar het luchtfilter.
Laat me jullie reacties weten, let wel dit is nog niet de eindopstelling het is nog steeds in de ontwikkelfase.

gr ouwe nozem
 

turboturbo

Forumguru
Mooi gefilmd! En ziet er goed uit. Dat knopje in het dashboard vind ik ook heel netjes afgewerkt!

Klasse! Succes met de verdere ontwikkeling, ik blijf het volgen. :thumbsup:
 
Nog last van gehad hoor,ik heb er een flamdover tussen zitten!
Er zit ook een teruglsagklep tussen zodat het gas alleen richting luchtfilter kan gaan.
gr ouwe nozem
 
Laatst bewerkt:
Mooi gefilmd! En ziet er goed uit. Dat knopje in het dashboard vind ik ook heel netjes afgewerkt!

Klasse! Succes met de verdere ontwikkeling, ik blijf het volgen. :thumbsup:
Dank je ik heb er nu ook een controle lampje tussen gezet op het dashboard.
Nu kan ik het direct zien als de zekering er uit knalt.
Heb nog wel het probleem dat ie de zekering er uitknalt,dus hij vraagt toch meer dan 10 Amp.
Maar ik ben op het gebied van electra iemand die er werkelijk niets van weet.
Ik ken ook niemand die mij zou kunnen helpen dat eens en voor altijd goed en netjes aan te leggen.
Ik denk dat ik het water te geleidend heb gemaakt waardoor hij meer Amp trekt.
Ik zal morgen wel een een lichter mengsel maken.
De eerste tijd blijft dat wel even puzzelen.
Maar voorlopig reed hij vandaag al weer 1/16.nogwat
gr ouwe nozem
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
zoals ik al eerder zei met betrekking tot de commerciële generators, die vragen 12A stroom.

de opstelling ziet er alvast veelbelovend uit! :thumbsup:
 

EdK

Forumguru
klapt je zekering er meteen uit of na een tijdje draaien ?
In eerst geval kan het de aanloopstroom wezen die soms een factor 3 hoger kan zijn dan het normale gebruik
In tweede geval zit je met afnemen van stroom op randje van de zekeringwaarde en gaat hij er eigenlijk op overbelasting uit.
Zou inhouden dat je een hogere zekering moet gebruiken, maar dan moet je ook weer naar je bedrading kijken dat die niet te dun is en eventueel vervangen voor dikkere !
 

Cordoba

Forumguru
@ouwe nozem Je moet het water toch regelmatig bijvullen, of heb ik het fout? Ik zag op het filmpje dat de platen ook makkelijk in de 'pot' bewegen, mogelijk dat daar iets fout gaat. Geen last dat de plaatjes krom trekken als ze nog maar half in het water staan? (denk aan de analogie met kromtrekkende accuplaten)
 
Bovenaan Onderaan