Dynamo

Hallo allemaal ik heb weer een vraag, voor vele simpel voor mij een raadsel.
Als ik de dynamo van een Felicia uit 2000 heb waar zit dan de - en de + draad die de accu opladen?



groetjes de ouwe nozem
 

Bijlagen

  • dynamo.jpg
    dynamo.jpg
    51,9 KB · Weergaven: 23

Ronnie

Forumguru
Onder de grote moer komt de dikke plus kabel, (Startmotor/accu) aan de andere, kleinere moer komt de blauwe draad voor het dynamolampje.
De - gaat via de massa/huis van de dynamo.
 
Waar is die grote moer voor dan?
dus als ik direct van de dynamo wat wil aftappen kan dat aan die moer die rechts onder de grote moer zit en via het chassie?

groetjes de ouwe nozem
 

pansaebr

Actief lid
Nozem,

wat ben je van plan , normaal wordt er rechtstreeks van de batterij afgenomen met een extra zekering.

groeten

Bruno
 
Waar is die grote moer voor dan?
dus als ik direct van de dynamo wat wil aftappen kan dat aan die moer die rechts onder de grote moer zit en via het chassie?

groetjes de ouwe nozem
ik zag nu dat ik een plaatje kan toevoegen..
 

Bijlagen

  • dynamo.jpg
    dynamo.jpg
    51,9 KB · Weergaven: 15
Nozem,

wat ben je van plan , normaal wordt er rechtstreeks van de batterij afgenomen met een extra zekering.

groeten

Bruno

ik ga iets inbouwen wat alleen mag draaien als de motor zelf draait en aangezien ik niets van relais e.d. afweet leek me dit een simpele oplossing. Maar dan moet ik wel precies weten wat waar moet en op internet kan ik er niets over vinden vandaar.
groetjes de ouwe nozem
 

LdN

Forumguru
Op de (+) van de generator staat volgens mij normaal ook gewoon de accu spanning als de motor niet draait.
Als je zo iets wil ontkom je volgens mij niet aan een relais.
 

LdN

Forumguru
Schema van een Felicia (van het internet), het is niet zo erg best maar laat zien wat ik bedoel.
Volg de rode draad van de (+) van de accu maar die gaat direct 11 (de generator)
 

Bijlagen

  • FeliciaWiringdiagram.gif
    FeliciaWiringdiagram.gif
    182,9 KB · Weergaven: 17

leo442

Forumguru
Kijk dat bedoel ik,ik wist niet eens dat dat bestaat.
Super ga gelijk kijken waar dat te koop is.
bedankt.
Maar eigenlijk draait het dan zonder dat de motor draait en dat is weer niet de bedoeling!
gr ouwe nozem


Nee, als je de juiste zekering pakt die geschakeld is via contact aan , is dat geen probleem voor je.
 

Antera

Donateur
Je zal idd een geschakelde + moeten pakken want bij de dynamo afpakken kan niet staat zoals eerder gezegd de accu spanning op.
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij de dynamo - dus in feite direct van de pluspool - afpakken kan, op voorwaarde dat:
  • je er een zekering en een relais tussen zet, en
  • dat relais bekrachtigd wordt vanaf een door het contactslot geschakelde zekering.
 
Misschien handig om te melden wat dat dan is, dan is het voor ons ook makkelijker een oplossing aan te dragen denk ik.
Het gaat om hybride te gaan rijden deels op waterstofgas, HHO hiervoor moet een generator ingebouwd worden.
Deze mag alleen draaien als de motor draait om druk op bouw te voorkomen!!
Daarom is dat zo belangrijk..
 

pansaebr

Actief lid
Nozem,

Is het een elektrische generator ?? Dan zou het mogelijk zijn met een geschakelde 12v te werken van zodra de motor wordt stilgelegd stopt de generator met waterstof gas te produceren. Een bedenking die ik me hier bij maak is het extra stroomverbruik van deze generator.

Groeten
Bruno]
 

Desperado

Forumguru
Met zulke zaken lijkt het mij wijsheid om toch echt met relais e.d te gaan werken.
Beter hulp vragen van iemand die het wel weet in plaats van iets aansluiten op een gevaarlijke manier.
Hoe gaat dit in zijn werk bij de apk? Andere brandstof als aangegeven op het kentekenbewijs houdt in dat de auto herkeurd moet worden bij de rdw en ik gok dat die hem niet goedkeuren als het ondeugdelijk is.
 
Bovenaan Onderaan