Dynamische bochtenverlichting werkt niet bij ingeschakelde mist lampen?

rouwehand

Senior Member
Cornerlights direct uit laten schakelen, heeft niet veel meerwaarde met AFS.
En optisch niet fraai met Xenon en daaronder van die halogeen lampen.
 

Canon-Eye

Forumguru
En optisch niet fraai met Xenon en daaronder van die halogeen lampen.
Ik vind het onder alle omstandigheden optisch niet fraai* - en al helemaal onzinnig als het ook overdag mee doet alleen maar omdat dimlicht aan staat. Dat zou toch een stuk slimmer moeten kunnen, zou je denken...

*en dat is wel héél erg zachtzinnig geformuleerd...
 

Canon-Eye

Forumguru
Als zich omstandigheden voordoen waarbij ik zulk "extra zicht vlak voor de auto" nodig heb, dan trek ik de mistlampen wel even aan zodat ik dat extra zicht ook continu heb zolang ik dat nodig vind. Dat zenuwachtige geknipoog afwisselend naar links en rechts vind ik niet prettig, in het overgrote deel van de gevallen totaal overbodig en in alle gevallen gewoon een rotgezicht.
Dus eens met @rouwehand: mocht ik ooit een auto kopen waar dat standaard op zit, dan laat ik het ogenblikkelijk uitschakelen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Nee, het is veel simpeler dan dat: ik zie aankomen wanneer ik in krappe omstandigheden moet gaan draaien en keren.
Dat overkomt mij namelijk nooit onverwacht...

Draaien en keren impliceert trouwens in de regel ook afwisselend voor- en achteruit manoevreren. Met de wielen naar uiterst rechts gedraaid is de rechter mistlamp aan - en als ik dan achteruit rij heb ik juist behoefte aan extra licht linksvoor, want juist dáár zou ik dan tegen een paaltje of zo aan kunnen blunderen.
Is dat systeem ook zo slim om dan toch de linker mistlamp bij te schakelen? ;)
Kortom, ik regel het wel gewoon zelf, aan de basis. Ik hou er niet zo van als een oplossing van het ene "probleem" (?) tot een of meer andere potentiële problemen leidt.
 

micky

Forumguru
hahaha @Canon-Eye voor je verhaal met dat achteruitrijden, daar heb je parkeersensoren voor, als je achteruit rijdt, kijk je ook achteruit toch? dit bochtenlicht is niet om te voorkomen dat je met je bumper schuurt, het is gewoon een hulpmiddel om beter te zien om je heen in het donker (net als AFS), ook hier geldt wat mij betreft weer, onbekend maakt onbemind, maar misschien komt het omdat je het zelf niet hebt, overigens geven deze lampen veel meer licht opzij dan je standaard mistlampen voor doen, die schijnen niet direct naast de auto naar links en rechts (zeg maar in een hoek van 90 graden), dus vergelijken is niet helemaal aan de orde, zoals @Neptukker aangeeft, kun je gewoon van te voren niet weten wanneer het wel welkom is en wanneer niet, het kan een hond zijn of een kind, of gewoon ene obstakel, overigens ben je telkens in overtreding als je de mistlampen "even aantrekt"
 

Klaasje

Forumguru
AFS gaat volgens mij niet uit maar gedraagt zich anders. De bundel schijnt dan ook meer naar beneden. Bij zware regenval gedraagt de bundel zich ook anders. Lees er de handleiding maar es op na. Staan alle instelling weergegeven bij verschillende weertypes.
 

Canon-Eye

Forumguru
met dat achteruitrijden, daar heb je parkeersensoren voor
Moet ik dit nou écht uit gaan leggen??? :sterretjes:


Nou, goed dan...
  1. Ik zie nu dat blijkbaar beide aangaan bij achteruit rijden, maar krijg je dan met afwisselend een stukje vooruitrijden niet dat ze weer uitgaan, of eentje ervan? Dat is dus dat geknipoog wat ik niet wil...
  2. Veel auto's hebben geen pdc, veel andere inclusief de mijne hebben alleen pdc achter. Die gaat niet helpen aan de voorkant, denk ik...
overigens ben je telkens in overtreding als je de mistlampen "even aantrekt
Dat is wel het laatste wat me kan boeien. Bij dit soort draai- en keermanoevres zal in de praktijk geen enkele koddebeier er een probleem van maken, net zo min als wanneer ik hier rond het dorp op zeer smalle en onverlichte wegen ze ook erbij heb omdat ik dan dat roedel reeën net effe eerder zie voordat ze uit het weiland overrennen naar het bos. Daaraan heb ik verscheidene malen een ongeschonden gebleven front en motorkap aan te danken - en dat ga ik desnoods aan de kantonrechter uitleggen.
 
Laatst bewerkt:

micky

Forumguru
Moet ik dit nou écht uit gaan leggen??? :sterretjes:


Nou, goed dan...
  1. Ik zie nu dat blijkbaar beide aangaan bij achteruit rijden, maar krijg je dan met afwisselend een stukje vooruitrijden niet dat ze weer uitgaan, of eentje ervan? Dat is dus dat geknipoog wat ik niet wil...
  2. Veel auto's hebben geen pdc, veel andere inclusief de mijne hebben alleen pdc achter. Die gaat niet helpen aan de voorkant, denk ik...

Dat is wel het laatste wat me kan boeien. Bij dit soort draai- en keermanoevres zal in de praktijk geen enkele koddebeier er een probleem van maken, net zo min als wanneer ik hier rond het dorp op zeer smalle en onverlichte wegen ze ook erbij heb omdat ik dan dat roedel reeën net effe eerder zie voordat ze uit het weiland overrennen naar het bos. Daaraan heb ik verscheidene malen een ongeschonden gebleven front en motorkap aan te danken - en dat ga ik desnoods aan de kantonrechter uitleggen.

Fijn dat je het toch even aan mij hebt uitgelegd, net als dat wij aan jou proberen uit teleggen hoe het nu in het echt werkt, ipv van de zijlijn toe te kijken (hoe vervelend dat soms ook is) en dan te oordelen de beste stuurlui noemen ze dat toch?
Ik weet dat het lastig kan zijn @Canon-Eye maar het valt me op dat jij een van de mensen bent die de meeste "nieuwigheden" afkraakt als onhandig, niet mooi en overbodig, dat mag hoor, maar toch heb je inmiddels al wel parkeersensoren achter, wie weet wat er de volgende keer wel allemaal niet aan "extra's" op zit......
 

Canon-Eye

Forumguru
@mickey, ik beperk me liefst tot de zaken die voor mij wel toegevoegde waarde hebben.
Dat er ontwerpers zijn die eerst een 'probleem' in het leven roepen om daarna - liefst voor onevenredig veel geld - een 'oplossing' aan te bieden is op zich niet heel erg, afgezien van hun slechte gewoonte om er net iets te vaak onbedoeld (of erger: onbewust) andere problemen voor in de plaats te stellen. Sommigen zijn daar gek op... Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik daar in mee moet gaan...

Aan de andere kant van het spectrum verbaas ik er over dat sommige simpele maar buitengewoon nuttige voorzieningen nog altijd niet beschikbaar komen. Twee voorbeelden:
  • Programmeerbare voorkeuzetoetsen voor de cruisecontrol (heb ik toevallig vandaag nog genoemd in een ander topic);
  • Een vast zonnepaneel geintegreerd in het dak, dat het mogelijk maakt om overdag de ventilatie van je buiten geparkeerde auto continu ingeschakeld re houden - dan hoeft de airco na het starten de temperatuur geen 30 graden terug te drukken. Comfort en brandstofbesparing ineen...
Maar dat doen ze dus allemaal niet, helaas. Too simple voor die clevere boys?:pardon:
 
Laatst bewerkt:

micky

Forumguru
@Canon-Eye dat bestaat beide, de A4 die ik had in 2009, daar schakel je de cc in en met stappen van 10km/h stel je hem in 1 keer in op de snelheid die je wilt (dus bijv. op 160, terwijl je op dat moment maar 50 rijdt), zelfs remmen en snel optrekken kun je met de pook, het 2de, zit bijv. in het glazen kanteldak van de A6 Allroad die ik had, Skoda loopt gewoon een beetje achter, maar dat weten we toch ook ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Nee, dat bedoel ikdus niet.
Ik wil gewoon zelf-instelbare presets, net als we al tientallen jaren kennen bij elke radio. Niks geen stappen voor- of achtruit, gewoon 83, of 95, of 124 onder een knopje met de mogelijkheid om aan elk van die knopjes een zelfgekozen snelheid te hangen door het op die snelheid even iets langer ingedrukt te houden.
Zo moeilijk kan dat toch niet zijn?

En Audi was bij mijn weten ook zo'n beetje de enige die zo'n zonnepaneeldak ooit geboden heeft.
Dat is niet helemaal wat ik 'breed beschikbaar' zou willen noemen. Toch? :)
 

Monteurtje

Forumguru
De Skoda Superb heeft zo'n zonnepaneel dakraam. Je komt het alleen heel heel weinig tegen. Heb het bij 2 Superb's gezien die het hebben, een Sup I en een II
 
Bovenaan Onderaan