Treveo

Nieuw lid
Hallo!

Ik ben nieuw hier en heb even een account aangemaakt omdat ik dit graag even wil vragen.

Op dit moment rijd ik nog een lease BMW en vanaf februari volgend jaar ga ik Skoda rijden. Vandaag heb ik proefrit gehad in de Superb Combi en de Kodiaq. Wij vonden de Kodiaq wat fijner rijden, vooral omdat het wat lichter stuurde. De Superb is absoluut ook een prima auto maar stuurde wel wat zwaarder. Ze zijn beiden zeer ruim maar na 2x keer BMW 3-serie Touring (2 lease perioden) ben ik nu even toe aan een SUV denk ik.

Op dit moment denk ik aan de Kodiaq PHEV Sportline maar heb ik nog een beetje moeite met het kiezen of ik DCC erbij zou willen nemen of niet. De Kodiaq inclusief DCC en een paar opties komt zo goed als precies uit qua het lease budget. Maar mocht ik de DCC niet kiezen dan kan ik weer andere optie(s) erbij nemen. Wat ook weer wel fijn is.

Nu dan de vraag concreet: doet het heel veel? Ik ben vooral benieuwd naar de progressieve stuurbekrachtiging. Op de BMW rijden we 99,99% van de keren altijd Comfort. Dus al die dingen als Sport en Sport+ moeten we het niet voor doen.

Mijn idee van de progressieve stuurbekrachtiging is dat als je langzamer rijdt, je stuur vanzelf elektronisch lichter stuurt. En wat zwaarder naarmate je sneller rijdt? Zou dus heel veel comfort opleveren. Maar klopt mijn gedachten wel?

Wat is jullie ervaring met de DCC? Dan vooral mbt de stuurbekrachtiging.

Ben zeer benieuwd naar de reacties. Thanks alvast!

ESL

Forumguru
Volgens mij heb je voor de sport stand van de stuurbekrachtiging geen DCC nodig. Nou heeft mijn huidige superb wel dcc, dus ben er niet helemaal zeker van.

Het onderstel kun je met dcc wél veel stugger zetten. Bij het oud model superb is dat geen overbodige luxe vind ik zelf. Ik heb nu voor een nieuwe superb gekozen, maar deze keer zonder dcc omdat die nieuwe uit zichzelf voor mij al stug genoeg is.

Treveo

Nieuw lid
Hmm, beetje lastig om te kiezen dan. Ik denk dat ik de progressieve stuurbekrachtiging wel kan waarderen, maar heb deze dus niet kunnen testen aangezien de beide Skoda's die ik heb proefgereden geen DCC hadden.

Misschien veiliger als ik nu gewoon voor de DCC ga kiezen bij mijn eerste Skoda.

SuperBeeb

Forumguru
Wat ik in tests lees over DCC bij VW's, is dat het huidige systeem een zeer brede spreiding biedt tussen comfort en sport. Weet niet of dat ook voor een Kodiaq geldt.

ertromp

Forumguru
Helaas heeft de Kodiaq 2 niet het DCC Pro systeem zoals de Tiguan 3 heeft.
Die is over een groot gebied instelbaar en heeft kleppen in de demper op de ingaande en uitgaande slag.

Hier goed te zien op demper van mijn Tiguan.

IMG-20251005-WA0000.jpg

Ik denk dat als je van BMW afkomt dat de niet dcc variant misschien wat te slap geveert gaat vinden. Ik heb de kodiaq phev zonder dcc. Ikzelf vind dat prima rijden komend van een toyota rav4 die al wel sportiver was. De kodiaq zonder dcc rijd prima tot je in een bocht (dubbellaans rotonde) in gaat halen en meer van de demper vraagt. Dan is t een zware dwijl.
Oftewijl geen glimlacht bij bochtig stuurwerk, dat had ik altijd wel met de ford mindeo's die ik reed.
Rij je veel steden en snelweg (lange afstanden) dat voldoet zonder dcc wat mij betreft prima. Maar dat is mijn mening.

MHaas

Lid
Ik heb ook de Kodiaq 2 zonder DCC gekozen. Heb proefgereden in een versie met, maar vond het de meerprijs niet waard. Kwam uit een Mustang MachE welke knalhard is. De Kodiaq 2 zonder DCC is dan een verademing. Je kan in de kodiaq zelf je rijmodus instellen en dan afzonderlijk de stuurondersteuning in sport. Dat werkt voor mij uitstekend.

EvilKnievel

Forumguru
DCC staat (voor zover ik weet) overigens los van de stuurbekrachtiging. De stuurbekrachtiging kan je met rijmodi beinvloeden zonder het dcc pakket. Standaard stuurt de kodiaq vrij licht, op de sportstand (of individual stand welke je zelf in kan 'programmeren' kan je het sturen war zwaarder laten aanvoelen.

Treveo

Nieuw lid
DCC staat (voor zover ik weet) overigens los van de stuurbekrachtiging.
DCC bij de Kodiaq is als het goed is dit:

Pakketinhoud:
- Adaptive chassis control
- Demping achter
- Demping vóór -- DCC normaal chassis -- -- Alleen voor PHEV --
- Progressieve stuurbekrachtiging

Dus wel iets van een progressieve stuurbekrachtiging.

MikeyMan

Forumguru
Ik heb DCC blind aangevinkt. En ben er eerlijk gezegd erg blij mee. De normale stand deint naar mijn idee veel te veel. Tot op het punt dat mijn vrouw misselijk wordt op de snelweg. Echt een toevoeging, en ik hou helemaal niet van sportieve onderstellen. Heb een instelling gemaakt met alles eco en het onderstel ietsje harder. Op kinderkopjes of echt slecht wegdek zet ik hem terug naar normaal of comfort.

Ik kan alleen geen inschatting maken hoe de normale stand zich verhoudt tot het standaard onderstel.

Treveo

Nieuw lid
Thanks iedereen, ik heb intussen besloten om DCC ook maar gewoon aan te vinken. Misschien wel slim bij de eerste Skoda om te doen denk ik. Hierna weet ik wellicht beter of ik hem nog steeds wil bij de volgende.

Bovenaan Onderaan