DSG7 problemen?

Wolf75

Senior Member
Ik rijd sinds 2010 een superb 1.8 TSI DSG. De eerste van 2010-2014. De tweede van 2014-2018. En de derde moet er nu eigenlijk uit van de leasemaatschappij. De eerste 3x een nieuwe koppeling erin op 160000 km. De tweede 1x op 160000 km maar daar moest eigenlijk bij 120000 weer een nieuwe in maar de leasemaatschappij wilde niet. Mijn huidige heeft bij 12000 km al een nieuwe koppeling gekregen en sindsdien probleemloos en momenteel op 163000 km.

Ik kan dus wel zeggen dat ik ervaringsdeskundige ben en ik weet ook 100% zeker wat het probleem is. Ik rijd heel veel file en als je de auto gewoon lekker laat kruipen in de file dan schakelt de auto bij 10 km/u al naar de 2e versnelling en dat is het probleem. De koppeling krijgt op deze manier wel op z’n sodemieter. De leasemaatschappij wilde het alleen bij mijn eerste superb doen en die andere 2 niet maar privé zou ik altijd de schakelmomenten laten aanpassen. Dat komt de levensduur van de koppeling zeker ten goede!
Dat kreeg ik ook als tip van een maat van mij, die monteur is geweest bij VAG. Vervelende is natuurlijk wel dat ik de auto koop met een kilometerstand waar je van zou denken dat de koppeling er al bijna uit ligt. Ik rij vrijwel geen files met de auto ivm onregelmatige werktijden. Ik maak me wel zorgen om de Alpen met een caravan erachter.

Canon-Eye

Forumguru
als je de auto gewoon lekker laat kruipen in de file dan schakelt de auto bij 10 km/u al naar de 2e versnelling en dat is het probleem
Als het probleem zo duidelijk is, dan kun je dat toch ook oplossen? Gewoon zorgen dat hij in een kruipfile niet naar 2 schakelt.
Gewoon in M zetten - :pardon: - en dan natuurlijk niet bij elke centimeter ruimte meteen aansluiten, maar telkens net iets minder dan een autolengte ruimte laten ontstaan. Autohold helpt daar wel bij, maar met de voet stilhouden kan natuurlijk ook. Gaat het weer even wat vlotter, dán terug naar D.

hendrik38

Forumguru
Zo rijd ik ook altijd in de file. Hij gaat me veels te snel naar de 2 toe. Met caravan rijd ik alleen maar manueel in de stad bijvoorbeeld.

Laatst bewerkt door een moderator:

TDI_DSG

Senior Member
Tuurlijk kun je manueel schakelen. Soms doe ik dat ook wel, maar waarvoor kiest men meestal een automaat? Ik in ieder geval om niet te hoeven schakelen.

Canon-Eye

Forumguru
Ik had het niet over manueel schakelen @TDI_DSG , maar over het onder bepaalde - extra slijtage veroorzakende - omstandigheden tijdelijk inperken van het automatisch schakelen door af te dwingen dat de bak in 1 blijft staan. Zodra dat niet meer nodig is, laat ik het verder aan de bak over. Béétje respect voor het mechaniek kan nooit kwaad.
Maar ja, ik rij 'm privé, dat zou ook verschil kunnen maken...

Bovenaan Onderaan