Wolf75
Senior Member
Dat kreeg ik ook als tip van een maat van mij, die monteur is geweest bij VAG. Vervelende is natuurlijk wel dat ik de auto koop met een kilometerstand waar je van zou denken dat de koppeling er al bijna uit ligt. Ik rij vrijwel geen files met de auto ivm onregelmatige werktijden. Ik maak me wel zorgen om de Alpen met een caravan erachter.Ik rijd sinds 2010 een superb 1.8 TSI DSG. De eerste van 2010-2014. De tweede van 2014-2018. En de derde moet er nu eigenlijk uit van de leasemaatschappij. De eerste 3x een nieuwe koppeling erin op 160000 km. De tweede 1x op 160000 km maar daar moest eigenlijk bij 120000 weer een nieuwe in maar de leasemaatschappij wilde niet. Mijn huidige heeft bij 12000 km al een nieuwe koppeling gekregen en sindsdien probleemloos en momenteel op 163000 km.
Ik kan dus wel zeggen dat ik ervaringsdeskundige ben en ik weet ook 100% zeker wat het probleem is. Ik rijd heel veel file en als je de auto gewoon lekker laat kruipen in de file dan schakelt de auto bij 10 km/u al naar de 2e versnelling en dat is het probleem. De koppeling krijgt op deze manier wel op z’n sodemieter. De leasemaatschappij wilde het alleen bij mijn eerste superb doen en die andere 2 niet maar privé zou ik altijd de schakelmomenten laten aanpassen. Dat komt de levensduur van de koppeling zeker ten goede!