DSG7 problemen?

Wolf75

Senior Member
Hallo allemaal, Ik hoop een eerlijk antwoord te krijgen hier. Ik ben bezig met een Superb Sportline of L&K te kopen van ergens rond de 2017 met zo'n 70000km op de teller. Ik heb proef gereden met een 1.4 met een DSG en ik ben eigenlijk helemaal verliefd op deze auto. Nou ben ik me aan het verdiepen in deze auto en dus ook in de motor en de DSG7 versnellingsbak. Hoe meer ik lees, hoe slechtere gevoelens ik krijg bij de DSG bak wat betreft het vreten van koppelingen. Ik rij 32000km per jaar en dus vooral lange afstanden alleen in de auto. 1x per jaar knoop ik er een caravan van 1300kg aan voor een vakantie meestal richting de Alpen.
Adviseren jullie mij om deze auto te laten staan met een DSG 7 en voor een handbak te gaan of zeggen jullie van die verhalen lees je, je gek op. Dat gaat over auto's van 2012 en die problemen zijn al lang verholpen. Ik heb geen zin om elk jaar een nieuwe koppeling van 1000+ euro's erin te laten zetten.
 

hemi24

Forumguru
Elk jaar is fors overdreven, maar als je rekent met elke 100d tot 150d km dan kan het volgens mij alleen maar meevallen…
 

Canon-Eye

Forumguru
Je leest op fora vooral de verhalen van degenen die problemen hebben ervaren. Die zijn er ook, dat ontken ik niet.
Maar gezien xe honderdduizenden exemplaren die inmiddels geproduceerd zijn moeten er ook talloze mensen zijn die probleemloos met hun DSG7 rondrijden in combinatie met diverse motoriseringen. Die hebben simpelweg geen reden om erover te mopperen, dus daar lees je weinig over: slechts een klein deel ervan zal de moeite nemen om zich positief uit te laten. Eindresultaat is dan toch een wat vertekend beeld.
 

Captain Hook

Forumguru
Maar gezien xe honderdduizenden exemplaren die inmiddels geproduceerd zijn moeten er ook talloze mensen zijn die probleemloos met hun DSG7 rondrijden in combinatie met diverse motoriseringen.
't Zijn d'r ietsiepietsie meer:


Mladá Boleslav, 9 February 2022 – ŠKODA AUTO has produced its four millionth DQ200 automatic direct-shift gearbox at its Vrchlabí plant since production first started in 2012
 

Cordoba

Forumguru
Allereerst het ene type DSG heeft meer problemen dan het andere, ik durf niet te zeggen hoe dat met de DSG7 zit, maar er zitten hier voldoende ervaringsdeskundigen. Auto's met DSG met snel versleten koppelingen, waren vooral auto's die veel in stadsverkeer en fileverkeer rijden (dus heel veel schakelen), en volgens mij zijn er ook wat aanpassingen geweest waardoor die problemen behoorlijk verminderd zijn (zo is volgens mij bij de probleemversie via terugroepacties de oliedruk verhoogd waardoor de koppeling minder slipt en dus ook minder slijt).

Gezien de wijze van gebruik val je niet onder de groep die extra risico loopt met een DSG.
 

Herre

Senior Member
Er zijn volgens mij ook nog verscheidene versies van DSG7 (DQ200, DQ380?…..) daar zit best veel verschil tussen.

Heb zelf de sinds een nieuwe golf V altijd DSG gereden en er op 1 keer nooit issues mee gehad. Tot corona was het meestal 45-55k per jaar.

1 keer een probleem gehad, maar dat was een productie issue met de bak in de eerste 10k km ( bak die tijdens het rijden opeens dacht in P te moeten en dat is geen leuke ervaring).
 

Beauri

Forumguru
Ik heb geen zin om elk jaar een nieuwe koppeling van 1000+ euro's erin te laten zetten.
Rijd zelf met een handbak, nooit een automaat in mijn bezit gehad. Ook ik had/heb er zo mijn gedachten bij gehad, alle merken met dit soort bakken hebben gelijksoortige problemen met de techniek mocht ik begrijpen van dealers van andere merken dan de VAG groep.

Ja, en dan heb je altijd de vraag, zal ik tegen problemen aanlopen of niet, daar kan geen zinnig mens iets over roepen. Neem altijd extra garantie en wil ook nog wel eens iets extra verzekeren..... en dan gebeurt er niets.

Je hebt wel 1 grote troost, als je bij je zoekmachine DSG Specialisten invult krijg je ze kust en te keur en lijkt het wel of ze op elke hoek van de straat zitten :D

Lange afstanden en je bak laten tunen lijkt mij al te voorkomen dat je ieder jaar aan nieuwe platen hoeft te denken, maar niemand zal je garantie daarop kunnen geven. Soms is het leven een gok.

Waar voel je je gelukkig mee? Als je graag met automaat rijdt en je daar prettig bij voelt, dan zou ik alvast 1000 euro reserveren voor het geval dat..... kun je bij de aanschafprijs incalculeren en misschien iets afdingen bij de aankoopprijs. Ook bij een handbak kunnen er zaken kapot, is het niet de bak..... er is zat dat ons in de steek kan laten. Zekerheid in het leven bestaat helaas niet.

1 keer een probleem gehad, maar dat was een productie issue met de bak in de eerste 10k km ( bak die tijdens het rijden opeens dacht in P te moeten en dat is geen leuke ervaring).
Zoiets meemaken, lijkt me ook heel erg schrikken, rijdt je nieuw en denk je dat je wel goed zit.....
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

MaxN

Donateur
Onze vorige auto was een Superb Combi 1.8tsi met dsg7 de dq200 met droge platen.
Dit was een 2011 model, bekend als “olieslurper” en “koppeling sloper”.
Daar hebben wij bijna 60.000 probleemloze kilometers mee gereden. De auto ging met bijna 200.000km op de teller naar een nieuwe eigenaar.
Een 2017 model zal het geheid stukken beter doen. De 1.8 na 2013 is vrij van het extreme olieverbruik. En de dsg7 dq200 lees je inderdaad vooral de spookverhaal over.

Mocht je twijfelen, zou ik de dsg laten behandelen door TVS, VAGTechniek, dat komt de levensduur en het plezier ten goede.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Zoals eerder aangegeven gaat het, ondanks dat je op fora de nodige problemen tegenkomt, om een ontzettend kleine kans, wanneer je het aantal problemen relateert aan het totaal aantal. Heb met 3 auto's met DSG 7 probleemloos gereden. Wel altijd laten aanpassen, vooral vanwege het (te) snel opschakelen.
 

Tees

Donateur
Tot 250 Nm hebben de Skoda's bijna allemaal een DQ200, en dat geldt dus zeker voor de 1.4 TSI.
 

Wolf75

Senior Member
@Wolf75 als dit de auto is die je graag wil zeg ik KOPEN! Mooie uitvoering en ziet er netjes uit!
Ik zag deze ook nog voorbij komen. Hij lijkt alleen op de foto's op verschillende plaatsen beschadigingen te hebben in het interieur. Ook niet echt om de hoek voor mij, dus ik heb nog geen tijd gehad om er na te gaan kijken. 1.8 is iets minder zuinig en een handbak. Ik rij veel liever met een automaat, maar als die echt voor problemen zorgt zie ik daar toch liever vanaf.

 

MaxN

Donateur
Ik zou het wel aandurfen met die witte. Is volgens mij ook een origineel NL auto, die zwarte is geïmporteerd(kan geen kwaad normaal, maar kan ook een risico zijn). En de radio is ook een model nieuwer in de witte. Als je niet perse de combi nodig bent, zou ik van deze 2 de witte kiezen, ziet er net wat mooier uit.
 

TDI_DSG

Senior Member
Ik rijd sinds 2010 een superb 1.8 TSI DSG. De eerste van 2010-2014. De tweede van 2014-2018. En de derde moet er nu eigenlijk uit van de leasemaatschappij. De eerste 3x een nieuwe koppeling erin op 160000 km. De tweede 1x op 160000 km maar daar moest eigenlijk bij 120000 weer een nieuwe in maar de leasemaatschappij wilde niet. Mijn huidige heeft bij 12000 km al een nieuwe koppeling gekregen en sindsdien probleemloos en momenteel op 163000 km.

Ik kan dus wel zeggen dat ik ervaringsdeskundige ben en ik weet ook 100% zeker wat het probleem is. Ik rijd heel veel file en als je de auto gewoon lekker laat kruipen in de file dan schakelt de auto bij 10 km/u al naar de 2e versnelling en dat is het probleem. De koppeling krijgt op deze manier wel op z’n sodemieter. De leasemaatschappij wilde het alleen bij mijn eerste superb doen en die andere 2 niet maar privé zou ik altijd de schakelmomenten laten aanpassen. Dat komt de levensduur van de koppeling zeker ten goede!
 
Bovenaan Onderaan