DSG7 Problemen?

Twincam_be

Senior Member
Heb het geprobeerd om in S4 te zetten en dan bijna volle gas te geven, en hij ging langzaam omhoog. Dus geen probleem voor mij. Althans geen mechanisch probleem. Ik heb een zware voet en vindt het enorm irritant dus ga hem dan maar verkopen en een audi a5 of een audi a4 quattro zoeken allen handgeschakeld.
 

B.Stuurder

Forumguru
Sowieso met kickdown op een automaat schiet hij vooruit, dat komt natuurlijk doordat je ineens in het toerenbereik komt waar de turbo vol in gaat. Dan schiet je dus vooruit.
Je kunt twee dingen doen, of een handbak nemen en niet terugschakelen, of een ongeblazen motor nemen, eventueel met een supercharger, die loopt vanaf de lage toeren mee.
.... of geen kickdown als je niet vooruit wilt schieten. :D
 

Rosinfield

† In Memoriam
je hoeft ook helemaal niet vooruit te schieten, dwz te laten terugschakelen, wanneer je dat niet wilt. Gewoon zachtjes gas bij geven (alleen allervoorste deel van je voet op het pedaal en tenen gebruiken). Ik heb er echt nooit last van; er wordt alleen teruggeschakeld als ik dat wil.
 

duopenotti

Senior Member
Hmm Het lijkt er op dat mijn Rapid dezelfde problemen kent met de DSG-bak. Ook hier merk ik dat vooral als hij koud is er slip optreedt bij het opschakelen. Auto is 3 maanden oud en heeft nog geen 10.000 km op de teller. Dat wordt dus een afspraakje bij de dealer.
 

Chiellinda

Actief lid
@duopenotti ik hoop dat je verder komt bij de dealer...mijn ervaring is helaas anders. Niet dat ze het niet proberen maar ze kunnen het gewoon niet.

Tvs had het probleem bij mij opgelost. Mijn auto heeft er nu met het koudere weer nog een beetje last van. Aanstaande dinsdag gaat hij nogmaals naar TVS toe om wat aanpassingen te doen. Tot nu toe wel goede service van hun.

Ik zal het resultaat hiervan posten. Ze hadden de auto wel een paar dagen nodig.
 
Laatst bewerkt:

Chiellinda

Actief lid
vandaag contact gehad over mijn auto. De oplossing die ze hadden voorbereid lijkt ook te werken. Ze hebben de auto een aantal dagen getest en het lijkt volledig weg. Ik zou de auto morgen op komen halen.

Net belde ze nogmaals want tijdens dat de auto op de bank ging voor een vermogensmeting kwamen daar wel erg hoge resultaten uit. Ik geloof dat hij zei dat er 260 pk en 370 nm uit kwam wat voor deze dsg zonder aanpassingen aan de hoge kant is. Ze willen dit dus wat bijregelen en ook een mooie vermogenskromme houden en dit ging wat meer tijd kosten. Ze gaan hier dus dinsdag mee verder.

Wordt vervolgt dus....
 

Rosinfield

† In Memoriam
Het lijkt er verdacht veel op dat je motor getuned is. Bij een dsg7 heb je max 250 Nm koppel af fabriek. Kon nergens vinden om welke motor het gaat? Aantal pk's lijkt me ook fors voor een auto met dsg7.
Op de website van JD engineering kun je nagaan tot welke waarden men daar gaat bij tuning. Dacht dat ze niet verder gaan dan 330 Nm of zoiets bij dsg7
 

B.Stuurder

Forumguru
TVS kan de klemkracht ophogen waardoor er 400 Nm op een DSG7 kan, vertelden ze mij. Dus de waarden zouden wel kunnen, maar niet zonder aanpassingen aan de bak. Als er iemand aan het tunen geweest is, die alleen de koppelbegrenzer uit de bak heeft gesloopt maar verder geen aanpassingen heeft gedaan (stage 2) dan gaat het wel mis ja. 260 pk is ook behoorlijk fors, tenzij je een 2 liter hebt, maar aangezien die niet met een DSG7 zijn uitgebracht denk ik dat je een 1.8 tsi hebt en dan is het nogal wat. Dat moet wel lekker rijden zo.
 

Chiellinda

Actief lid
@Rosinfield ja dat klopt ook. Mijn auto is daar voor motortuning en dsg aanpassing zodat alles goed bij elkaar past. Mijn auto was na de tuning nog niet op de bank geweest. Nu bij het op de bank zetten blijkt dat de auto hoger in het vermogen zit dan dat ze verwacht hadden. Normaal regelen ze auto's bij DSG7 ongeveer af op 340 nm begreep ik. Dit gaan ze dus nu doen alleen omdat de computer uitgebouwd moet worden ging ze dat niet meer redden vandaag.

@B.Stuurder ja dan zouden er inderdaad aanpassingen gedaan moeten worden aan de bak en dat wil ik allemaal niet. Het is inderdaad een 1.8 TSI. Ik wilde gewoon voor de simpele stage 1 tuning gaan met dsg aanpassing. Ze hadden verwacht dat het vermogen dan ongeveer op 210-220 pk en 340 nm uit zou komen. Die van mij komt dus wat hoger uit. Geen idee hoe dit kan?? Hij rijd inderdaad super. Ik vond de topsnelheid in duitsland ookal zo fors en hij zit inderdaad vrij rap op de 100. Prima bedrijf daar in Varsseveld.
 

B.Stuurder

Forumguru
Ik lees het even terug in jouw profiel @Chiellinda , maar je bent er al een héle lange tijd mee bezig. Ik ben bijna zeker nu dat hij getuned is door iemand de de bak niet heeft gewijzigd. Voor de wijzigingen hoef je verder geen onderdelen erop te laten schroeven, stage 2 bij tvs is op maat, ook de bak. Ik heb begrepen dat de klemkracht softwarematig kan worden aangepast. Inderdaad een goed bedrijf, zéér serieus en kundig.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik zou toch wat huiverig zijn voor een dergelijk koppel (330/340) op een dsg7 maar moet bekennen dat dat meer een gut feeling is
 

Chiellinda

Actief lid
@B.Stuurder en @Rosinfield hij is niet eerder door iemand getuned. Hij is gewoon voor alles naar TVS gegaan. Die hebben gewoon een normale stage 1 gedaan zonder rollen en op maat afstelling. Het te verwachte resultaat is dan meestal 210 a 220 pk en 320-340 nm. De koppelbegrenzer is ook verhoogd en de dsg is aangepast middels hun software. Nu blijkt terwijl hij vandaag op de bank stond dat het vermogen meer is dan ze verwacht hadden en dat moeten ze dus netjes bijregelen zodat je geen verhoogde slijtage krijgt. 340 nm op de DSG7 moet geen enkel probleem zijn, alle goede tuners zetten deze baken op die waardes. Kijk maar op de website van JD
 

Chiellinda

Actief lid
Tijd voor een update: inmiddels de auto een tijdje terug. Ook weer wat informatie gekregen over hoe het allemaal werkt en waarom dit probleem naar voren komt.

Zoals ik nu heb begrepen slipt iedere dsg koppeling een beetje, dit noemen ze microslip en wordt gedaan om alles zo trillingvrij als mogelijk te maken. Omdat je koppelingsplaten natuurlijk slijten worden ze dunner. Hierdoor moet de koppeling zichzelf stellen. Hier zijn de welbekende stelblokken voor en hierdoor is dus ook de slijtage uit te lezen met de computer. De dsg computer/software moet dus adaptief zijn en hierdoor was het probleem dus ook weer terug gekomen. De eigenwijze dsg computer/software heeft zichzelf dus terug geregeld naar de oude situatie. TVS heeft gewerkt aan een oplossing hiervoor en ik ben de gelukkige die deze mocht proberen. Het blijft een samenspel van de instellingen die ze wijzigen en eventueel verlies aan comfort. Als ze de platen te hard op elkaar duwen krijg je een ruw schakelgedrag en trillingen en dat willen we ook niet natuurlijk.

Inmiddels meer dan een week gereden en de slip blijft voor alsnog weg. Ze denken dat ze hier nu voor de oplossing dus hebben. Alles natuurlijk onder voorbehoud. Ik zal jullie op de hoogte houden.
 

Chiellinda

Actief lid
Inmiddels zijn we weer een maandje verder. Voor de geinteresseerden die toevallig ook met dit probleem zitten:

Nog steeds geen slip waargenomen. Ook met een zware aanhanger gereden waarbij het normaal gesproken heel erg duidelijk aanwezig was. Ook hierbij geen centje pijn. Nog even contact gehad met TVS hierover zodat zij ook weten hoe het gaat met mijn wagen. Bleek wel nog dat een aantal auto's met dit software programma niet zo goed reden als die van mij. het blijft dus een work in progress. Ze gaan in ieder geval wel door todat ze de oplossing hebben voor je.

Helaas was er twee weken geleden iemand die niet helemaal goed in haar zijsiegel keek en een parkeervak verliet en daarbij gelijk bij ons in de voor/zijkant reed. Bumper/spatscherm en koplamp kapot. Bracht hem gister daarvoor naar de schade hersteller en kreeg een vrij nieuwe octavia 1.4 TSI DSG7 mee als leenauta. Stond net 20.000 km op de teller en ook deze auto had er verschrikkelijk veel last van....man man wat bromt en slipt dat ding zeg. Ik ben heel blij met mijn software aanpassing. Onze volgende nieuwe auto gaat vanaf de dealer direct door naar TVS.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Inmiddels zijn we weer een maandje verder. Voor de geinteresseerden die toevallig ook met dit probleem zitten

Helaas was er twee weken geleden iemand die niet helemaal goed in haar zijsiegel keek en een parkeervak verliet en daarbij gelijk bij ons in de voor/zijkant reed. Bumper/spatscherm en koplamp kapot. .

Die keek misschien wel in de spiegel, maar zag je niet omdat je al in haar dode hoek zat. Altijd ook even over de schouder kijken is het devies.
Goed dat je zo tevreden bent met de aanpassing, ik ook. Succes met de schade
 
Bovenaan Onderaan