DSG7 Problemen?

Chiellinda

Actief lid
Hoi Allemaal,

Ik heb de hele zoekfunctie doorgespit en denk dat ik mogelijk ook aan de beurt ben. In september 2015 hebben wij een Superb combi met DSG 7 gekocht uit maart 2014 met 27.000 km op de teller. Inmiddels een stuk mee gereden en de km stand staat nu op 35.000

Hier het mogelijke probleem:

Als ik met een koude motor ga rijden en ik accellereer weg vanuit een bocht of rotonde dan hoor ik een soort resonerend/gebrom in de cabine. De DSG staat dan in de 'D'. Als ik hem in de handmatige stand zet en ik rijd op dezelfde manier vanuit een rotonde dan hoor ik het voornamelijk in de 4e en 5e versnelling. Als in deze versnellingen vol gas geef lijkt het of tijdens dat ik dat zware geluid hoor of de toerenteller niet netjes mee omhoog gaat. Het lijkt alsof hij af en toe 100 a 300 toeren even niet netjes mee omhoog gaat en dan ineeens naar boven schiet. Dan stijgt de toerenteller weer even mooi mee en dan hoor ik weer dat geluid en slaat ie weer even 100 toeren over bijvoorbeeld.

Ik kan dit elke keer reproduceren als ik naar mijn werk rijd en terug dus ik dacht ik ga naar de dealer waar we hem in september gekocht hebben. Daar hadden ze gelijk tijd voor me en er was een monteur die binnen 5 minuten een hoes over de bijrijder stoel heen deed en een stuk met mij mee ging rijden. Uiteraard was de auto door het rijden naar de dealer helemaal op temperatuur en kreeg ik het niet voor elkaar om hem te laten zien wat het probleem was. Het geluid was weg en ook overslaan van de toeren was nagenoeg niet meer te zien.

De monteur heeft vervolgens de auto uitgelezen en kwam hier geen schokkende dingen tegen zij hij later. Ook zei hij dat er in het verleden wel veel DSG 7 waren met koppeling problemen maar dat in deze al een gemodificeerde zat die nagenoeg geen problemen geeft???(geen idee) Wel had hij een software update gevonden in de computer die ze konden uitvoeren. Netjes een leenauto meegekregen en na een uurtje kon ik de auto weer ophalen voorzien van nieuwe software.

Ik reed ermee terug naar huis en hij reed wel iets beter. Dit gaat dan voornamelijk over de schakelmomenten. Dit lijkt iets vloeiender te gaan en hij schakelt volgens mij iets later over van 1 naar 2 en gaat volgens mij iets eerder terug naar 1.

De volgende dag weer naar het werk toe met koude motor maar het probleem is nog steeds aanwezig. Weer dat geluid en het 'doorslippen'(???) van de koppeling in 4 en 5. Zojuist de dealer weer gebeld en die geeft aan eerst 1000 km af te willen wachten totdat de bak weer is ingeleerd. Daarna moet ik weer bellen voor het vervolg.

Mijn vragen:

- Is dit herkenbaar voor anderen?
- Hoe kan het dat het bijna weg is als de motor warm is?
- Meestal lees ik dat de 2e koppeling vaker op is dan de eerste. Kunnen ze ook allebei op zijn na 35.000 km?
- Ik heb begrepen dat het te controleren is hoe ver de koppeling vesleten is. Hoe moet ik dat doen?
- Is het handig om ook alvast langs DSG dokter/JD te gaan? Willen die ook diagnose stellen zonder dat je gelijk al de DSG laat tunen(wat zeker gaat gebeuren als deze problemen voorbij zijn)


Alvast bedankt vor jullie expertise
 

tha a

Senior Member
Ik heb hezetlfde probleem met mijn DSG-7. Hij is al bij de dealer geweest maar dat heeft niet geholpen. Volgende week gaat hij weer retour om te kijken of ze t op kunnen lossen.
 

tha a

Senior Member
Bij mij is t met name overschakelen van 2 naar 3 waarbij die (als t ware) even slipt (alsof je tussengas geeft bij een handgeschakelde auto) verder in 4 en 5 toeren die omhoog schieten en dan weer even normaal omhoog gaan. Ik heb het met een monteur wel kunnen reproduceren.

Bij eerste reparatie hebben ze de keuzehendel vervangen. (dat was t niet wat ik al dacht) Hij staat vanaf maandag iig 1 week ingepland bij de dealer en de verwachting is dat er onderdelen in de bak vervangen moeten gaan worden. (wat weet ik nog niet)
 

CDK

Forumguru
DSG7 testen

Beste om je DSG7 koppeling te testen is door even de 4e versnelling te selecteren (4e versnelling is de 2e koppeling). Druk de pook handmatig naar rechts) en dan vanaf 1700rpm vol te accelereren (let op niet door de kickdown trappen).

Let goed op je toerenteller, zie je die ineens omhoog schieten, en dan weer terug zakken, dan weet je voldoende, want dan is je koppeling versleten.

Dit is een tip van @Race Eend aka Mark van JD ENGINEERING ;)
 

Chiellinda

Actief lid
Bedankt @Corné de Kluijver ik ga dat zo even proberen. Kan het zijn dat dit alleen optreed als alles nog koud is? Zou dit kunnen betekenen dat hij net op het randje zit om echt versleten te zijn? Het moet ergens met een klein beetje beginnen toch?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nee, uitgaande van een "normaal" gebruik uiteraard. Dat km stand dan "niets" zegt, lijkt me niet houdbaar.
Uiteraard kun je binnen die km stand van 35 000 de zaak verslijten door bv alseen idioot te rijden of niets anders te doen dan file rijden. Maar normaal gesproken zou binnen deze km stand toch nog geen sprake mogen zijn van (bijna) versleten zijn?
 

Spierings

Forumguru
Eventueel in de avond bij de dealer neerzetten en dan de volgende dag proefrijden.. Zit toch nog in de garantie.

Heeft denk ik geen zin om elders diagnose te laten stellen, dit kost je alleen maar extra geld en een dealer wil toch zelf diagnose en accepteerde meestal toch geen diagnose van een ander....
 

Chiellinda

Actief lid
@Spierings Ja daar wilde ik ook gelijk nu een afspraak voor gaan maken. Maar de dealer wil eerst wachten totdat de bak weer is ingeleerd met de nieuwe software. Dan wilde hij inderdaad de auto 2 dagen hebben om het probleem vast te stellen en hopelijk te verhelpen.
 

Chiellinda

Actief lid
@G.P. ja ze hebben eersgister de auto uitgelezen. Zal volgende keer is vragen wat hun bevindingen daarin zijn. Ze gaven wel aan zojuist aan de telefoon om ervoor te zorgen dat begin maart contact op moet nemen uiterlijk ookal heb ik die 1000 km nog niet gereden zodat alles kan worden afgehandelt in de garantieperiode. Dat klinkt in ieder geval al wel meewerkend.... :)
 

Canon-Eye

Forumguru
Het lijkt alsof hij af en toe 100 a 300 toeren even niet netjes mee omhoog gaat en dan ineeens naar boven schiet
Deze omschrijving wijst m.i. nou juist nietop het doorslippen van de koppeling. Immers, als de koppeling doorslipt, dan gaat eerst het toerental onevenredig veel omhoog t.o.v. de feitelijke acceleratie en daarna pas 'volgt de auto de motor'. Zie ook post #5.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Noord26

Forumguru
Nee, uitgaande van een "normaal" gebruik uiteraard. Dat km stand dan "niets" zegt, lijkt me niet houdbaar.
Uiteraard kun je binnen die km stand van 35 000 de zaak verslijten door bv alseen idioot te rijden of niets anders te doen dan file rijden. Maar normaal gesproken zou binnen deze km stand toch nog geen sprake mogen zijn van (bijna) versleten zijn?

Normaal gesproken zou dit inderdaad niet moeten kunnen. Net zoals onze waterpomp opnieuw binnen 35K kilometers opnieuw lekkage vertoonde.

Wat ik wil zeggen is dat de historie van de auto wel bekend is, maar dat niet de rijstijl van de vorige eigenaar bekend is; waardoor aan de km-stand eigenlijk niets concludeert kan worden. Een auto van nog geen 2 jaar oud met minder als 30.000km op de klok is geen garantie op een bolide zonder storingen of defecten helaas.
 

Spierings

Forumguru
@Spierings Ja daar wilde ik ook gelijk nu een afspraak voor gaan maken. Maar de dealer wil eerst wachten totdat de bak weer is ingeleerd met de nieuwe software. Dan wilde hij inderdaad de auto 2 dagen hebben om het probleem vast te stellen en hopelijk te verhelpen.
Zou gelijk vragen, of je mee kunt rijden in de morgen. Stel dat de monteur niks merkt, kun je weer opnieuw een afspraak maken zodat je het zelf kunt laten horen...
 

Taffy

Forumguru
Andere tip om je DSG te testen die ik van Ronald van TVS kreeg was deze.
Optrekken naar 50 km/h, afremmen tot ongeveer 5-8 km/h en weer optrekken (=onderin 2e versnelling)
Wanneer je dan een "ribbel" voelt weet je ook voldoende
 

andrehj

Forumguru
@Chiellinda : Je bent niet de enige, jouw probleem kom ik de laatste tijd op veel forums tegen, zoals hier en hier. Blijkbaar is dit de opvolger van de problemen met de versleten koppelingen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nou ja, wat natuurlijk volstrekt onduidelijk is, is bij welk percentage van de bakken deze problemen optreden. Dus in hoeverre er echt van een structureel en substantieel probleem sprake is. Ik ben de 30 000 ruim voorbij en merk nog niets ;)
 

Cordoba

Forumguru
In elk geval het verhaal van '1000 km rijden om opnieuw in te leren' heb ik al vaker gelezen, en nog nooit gelezen dat het inderdaad verschil maakte (die 1000 km) alleen uitstel voor de dealer en het probleem meer richting einde garantietermijn verschuiven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ed13
Bovenaan Onderaan