DSG we want DSG

SkodaMan

Actief lid
Bij mijn weten is een DSG-bak inderdaad geen automaat, maar een vorm van een geautomatiseerde handbak. Dat schijnt een verschil te zijn...
De Citroën C2 wordt ook geleverd met een geautomatiseerde handbak (uiteraard niet zo'n mooi systeem als DSG). Het rijd met het gemak van een automaat, maar dat is het niet... zoiets zeg maar...


Wat jij bedoelt zijn semi-automaten of halfautomaten. Het zijn idd handbakken die met servo-motoren bedient worden. Ik heb er ervaring mee en ik vind het niks.

Met volautomaat wordt meestal de automaat met hydraulische koppelomvormer bedoeld. Qua complexiteit kun je de DSG onder de volautomaten scharen.
 

Pim

Lid
gisteren op een feestje beweerde iemand dat ie een 7 versnelling DSG heeft op zen Audi.

Wat bleek, het klopte ook nog.. Had ik nog niet van gehoord..

Toch klopt dit niet, de enige 7 versnellings DSG zit in de Bugatti Veyron. Audi gebruikt ook de Multitronic, een variabele transmissie ala Daf maar dan met metalen duwband ipv sjarretelgordel. Voor handbediening waren hier 6 posities voorgeprogrammeerd maar dat zijn er nu 7. In automaat-stand schakelt deze bak geheel variabel (slaapverwekkend geluid, trouwens)
De standaard DSGbak (dus niet van de Veyron) kan nog steeds alleen maar bij dwarsgeplaatste motoren en dus niet op de Audi A4, A6, A8. Het quattro systeem verplicht weer tot een lansgerichte motor. "Maar er is ook een A3 en een TT quattro". Klopt, die heten wel zo, maar hebben gewoon het 4-motion systeem van VW, en niet het gepatenteerde Quattro systeem.
 

crepusculum

Nieuw lid
Met volautomaat wordt meestal de automaat met hydraulische koppelomvormer bedoeld. Qua complexiteit kun je de DSG onder de volautomaten scharen.
... doch de techniek is duidelijk verschillend. Beter dan in de link die van inkel postte, kan je het moeilijk uitleggen.


Nu kun je het begrip "automaat" in de ruime zin zien als alles wat niet manueel is (dus zonder koppelingspedaal of rechtstreekse overbrenging van de schakelbeweging van de chauffeur), terwijl in de enge zin een "automaat" met een hydraulische koppelomvormer werkt.
 
Bovenaan Onderaan