DSG we want DSG

Hetzer

Forumguru
Behalve meer comfort, geen meerverbruik is de DSG ook nog eens sneller dan handmatig schakelen, zeker voor de niet coureurs.
Skoda kom op met die DSG en snel ermee!

Audi TT handbak versus DSG

DSG is zeker erg lekker, maar DSG is toch al leverbaar ??

noot;

De Octavia is leverbaar met een handgeschakelde 5- of 6-versnellingsbak, een 6-traps tiptronic automaat of de revolutionaire 6-traps DSG-transmissie (Direct Shift Gearbox).
 

VEEJAY

Forumguru
Voor die paar milisiconde sneller over de finish lijn zou ik het niet nemen, wel voor het dagelijkse woon-werk file verkeer. (okay af en toe stiekem een stoplichtsprintje)

DSG = best okay! ;)
 

___JC___

Forumguru
Het is zo jammer dat Skoda DSG wegens marketing redenen niet op de snelle Octavia's mag zetten... Een RS met DSG is helemaal 'tha bomb' !!!
:yeah:
 

SkodaMan

Actief lid
Het is zo jammer dat Skoda DSG wegens marketing redenen niet op de snelle Octavia's mag zetten... Een RS met DSG is helemaal 'tha bomb' !!!
:yeah:

Dat komt omdat met de hand schakelen nog steeds als iets sportiefs wordt gezien in Nederland. We lijden hier aan het DAF-syndroom waarbij automaten worden geassocieerd met oude en of invalide mensen. Jammer, want met automaten (DSG en TipTronic) rijdt je de gemiddelde bestuurder er met glans uit.
 

LenK

Forumguru
DSG is zeker erg lekker, maar DSG is toch al leverbaar ??
DSG op benzine nog niet

Jammer, want met automaten (DSG en TipTronic) rijdt je de gemiddelde bestuurder er met glans uit.
Er is ook een filmpje met Japanners. Daarin doet een gast mee die sneller dan wie dan ook kan schakelen.
Maar met de Golf GTI wordt hij eruit gereden door dezelfde GTI met DSG.
Ook rijdt die Golf DSG auto's eruit die op papier zouden winnen.
Als je deze nog niet gezien had even klikken

Maar het gaat mij niet primair om de snelheid, maar om de combi van comfort, gering meerverbruik én snelheid.
 

van_der_P

Senior Member
Het is alleen zo jammer dat deze versnellingsbak enkel met 1600 is te combineren in de Roomster. Scheelt toch weer een paar duizend euro. Jammer
 

Fabia

† In Memoriam
Hetzelfde geld voor de nieuwe Fabia. Ook alleen in combinatie met de 1.6
Sport 1.4 4 cil. 1.4l 63kW/86 pk € 16.740,00
Sport 1.6 4 cil. 1.6l 77kW/105 pk € 17.975,00
Sport 1.6 4 cil. 1.6l 77kW/105 pk T iptronic € 19.310,00

Aai, dat een verschil van € 1.335,- en dat vind ik best veel. Ik zou ook graag de 86pk met een tiptronic willen hebben.
 

LenK

Forumguru
Dat is maar een klein meerprijsje voor een automaat.
Op een O2 1.6 FSI kost de tiptronic € 2700 extra.
 

Fabia

† In Memoriam
Voor mij zou een 1.4 voldoende zijn, alleen is die dus niet leverbaar met automaat en ben ik dan gedwongen de 1.6 te nemen en dan is het prijsverschil: € 2.570,- en dat vind ik gewoon heel veel geld.
 

van_der_P

Senior Member
Dit is voor Skoda toch een goede reden om die 1.4 FSI motor te combineren met de automaat. Dat hoeft dan toch niet zo duur te zijn. Is dezelfde motor die al gebruikt wordt alleen anders. Wellicht is die dan ook nog wat zuiniger dan de 1.6. Ik vind dat Skoda zich met alleen die 1.6 + automaat ten opzichten van de 1.4 uit de markt prijst.(te duur wordt)
 

VEEJAY

Forumguru
gisteren op een feestje beweerde iemand dat ie een 7 versnelling DSG heeft op zen Audi.

Wat bleek, het klopte ook nog.. Had ik nog niet van gehoord..
 

LenK

Forumguru
Dit is voor Skoda toch een goede reden om die 1.4 FSI motor te combineren met de automaat. Dat hoeft dan toch niet zo duur te zijn. Is dezelfde motor die al gebruikt wordt alleen anders. Wellicht is die dan ook nog wat zuiniger dan de 1.6. Ik vind dat Skoda zich met alleen die 1.6 + automaat ten opzichten van de 1.4 uit de markt prijst.(te duur wordt)
De 1.4TSI staat bij VAG klaar om de 1.6 te vervangen. Langzaam sijpelt het naar de onderste regionen door (= Seat en Skoda). Maar die motor is niet goedkoper dan de 1.6.
Dat een automaat niet op alle motoren te krijgen of er een grotere motor gekozen moet worden voor een automaat dat komt bij heel veel (misschien wel bij de meeste) merken voor. Ook basis versies zijn vaak uitgesloten.
Er zijn ook nog genoeg auto's waar helemaal geen automaat op te krijgen is.
De Duitse merken hebben in het algemeen het breedste aanbod in typen met automaat. Alleen bij Skoda Fabia is het aanbod wat magertjes. Maar de Fabia is er nog maar pas, dus het aanbod kan nog groeien.
Of je met die 4 versnellingen automaat die VW op de Polo 1.4 80 pk aanbiedt zo blij moet zijn vraag ik me af.
 

LenK

Forumguru
gisteren op een feestje beweerde iemand dat ie een 7 versnelling DSG heeft op zen Audi.

Wat bleek, het klopte ook nog.. Had ik nog niet van gehoord..

Die is een paar maanden geleden in april aangekondigd, heeft ook hier op het forum een berichtje over gestaan.

@Mod: waarom kun je niet zoeken op "DSG" (te kort)
 

van_der_P

Senior Member
De 1.4TSI staat bij VAG klaar om de 1.6 te vervangen. Langzaam sijpelt het naar de onderste regionen door (= Seat en Skoda). Maar die motor is niet goedkoper dan de 1.6.
Dat een automaat niet op alle motoren te krijgen of er een grotere motor gekozen moet worden voor een automaat dat komt bij heel veel (misschien wel bij de meeste) merken voor. Ook basis versies zijn vaak uitgesloten.
Er zijn ook nog genoeg auto's waar helemaal geen automaat op te krijgen is.
De Duitse merken hebben in het algemeen het breedste aanbod in typen met automaat. Alleen bij Skoda Fabia is het aanbod wat magertjes. Maar de Fabia is er nog maar pas, dus het aanbod kan nog groeien.
Of je met die 4 versnellingen automaat die VW op de Polo 1.4 80 pk aanbiedt zo blij moet zijn vraag ik me af.

Als die 1.4 TSI gebruikt wordt dan is dat toch beter dan de 1.6. Die 1.4 heeft een groter koppel, dat ook nog bij lagere toeren vrij komt, en is daardoor natuurlijk ook zuinger dan de 1.6. Wellicht scheelt het ook nog in gewicht van de auto. Dit zijn toch allemaal argumenten om het op zijn minst eens te proberen.
Maar ik begrijp dat er natuurlijk ook een markt voor moet zijn, dit duurt misschien nog wat.
 

LenK

Forumguru
Ik zoek ook naar een automaat zonder al dat meerverbruik
Dicht bij huis: tegenover de Skoda O2 1.8 handbak staat de 2.0 automaat met 10-15% meer verbruik
Elders moet je zelfs aan de 2.2 en 2.4 motoren voor een automaat terwijl is 1.8 en 2.0 motoren in het programma zitten. Kan 25% brandstofverschill geven. Zit je gelijk in energieklasse F of G. En met die huidige brandstofprijzen lijkt me dit allemaal niet zo verstandig.
 
Bij mijn weten is een DSG-bak inderdaad geen automaat, maar een vorm van een geautomatiseerde handbak. Dat schijnt een verschil te zijn...
De Citroën C2 wordt ook geleverd met een geautomatiseerde handbak (uiteraard niet zo'n mooi systeem als DSG). Het rijd met het gemak van een automaat, maar dat is het niet... zoiets zeg maar...
 
Bovenaan Onderaan