DSG kapot bij 58.000 kilometer geen coulance PON

Aerial

Nieuw lid
ChatGPT is hier ook erg handig. zie hieronder een voorbeeldbrief voor mijn auto.

Voorbeeldtekst voor de dealer​

Onderwerp: Verzoek om controle TSB’s DQ500 – Škoda Kodiaq 2.0 TDI (oktober 2018)

Geachte [naam / serviceadviseur],

Ik ben eigenaar van een Škoda Kodiaq 2.0 TDI, bouwdatum oktober 2018, uitgerust met de DQ500-transmissie.

Ik wil u vragen om specifiek te controleren of mijn auto valt onder de bekende Technical Service Bulletins met betrekking tot de mechatronic/TCU van de DQ500, namelijk:

  • TSB 2058102/28 (of eerdere versie 2058102/25)
  • TSB 2072085/5
Deze TSB’s hebben betrekking op componentafwijkingen in de versnellingsbakbesturingseenheid (mechatronic), waarbij positiesensoren en elektronica defect kunnen raken. Dit probleem komt vaak naar voren bij voertuigen uit 2017–2019, waaronder de Kodiaq met de DQ500.

Ik verzoek u:

  1. Met mijn VIN-nummer te controleren of mijn auto in de lijst met getroffen partnummers/softwareversies voorkomt.
  2. Te bevestigen of er openstaande servicecampagnes of software-updates beschikbaar zijn.
  3. Indien van toepassing, de maatregelen uit de bovengenoemde TSB’s uit te voeren (diagnose via ODIS, vervanging mechatronic/ECU, software-update).
Omdat dit een erkend probleem binnen de VAG-groep is en mijn auto binnen de risicoperiode valt, ga ik ervan uit dat dit via garantie of goodwill afgehandeld kan worden.

Ik hoor graag van u wat de uitkomst van de controle is, en welke vervolgstappen eventueel nodig zijn.

Met vriendelijke groet,
[Je naam]
[Kenteken + VIN]
 

Eltjo

Forumguru
Laat de DQ381 nu wel de link genoemd worden...

Rest van dat forum is overigens niet echt normaal leesbaar. Het lijken wel Ali teksten.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Misschien de AI-assistent dan even verbeteren met de opdracht om DQ500 te vervangen voor DSG?
 

MarcoO2

Forumguru
Haha ja, dat is juist het punt: de “garbage in” van AI is nu juist altijd die homo spapiens-shit…
 
Na maanden getouwtrek is er witte rook. Een passende oplossing is geboden en de kwestie is hiermee afgerond.

Leermomenten voor mij:
1) Als de fabrieksgarantie is verlopen en je wilt juridisch aanspraak maken op non-conformiteit moet je de diagnose en de reparatie laten doen door de oorspronkelijke verkopende dealer. De verkopende dealer ziet zich als een zelfstandig ondernemer en erkent de diagnose van een andere Skoda-dealer niet. Een dealernetwerk wordt dus heel duidelijk niet gezien als een ‘zorgketen’. Dat de suggestie bij de consument wel wordt gewekt doordat je de Skoda Mobiliteitsgarantie behoudt als je het onderhoud laat verrichten bij een Skoda Service Center speelt voor de verkopende dealer geen rol.
2) De verkopende dealer heeft ook geen boodschap aan het feit dat je volgens de Skoda Mobiliteitsgarantie verplicht bent om je auto te laten verslepen naar de dichtstbijzijnde Skoda Dealer. Dat hiermee het consumentenrecht wordt uitgehold en een beroep doen op non-conformiteit bijna altijd een illusie wordt is niet het probleem van de verkopende dealer. Ze stellen letterlijk dat de Skoda Mobiliteitsgarantie geen overeenkomst is tussen de verkopende dealer en de klant.

Moraal van het verhaal.
Een ervaring rijker en een illusie armer?
Nee, zo zie ik het niet. De geboden oplossing geeft mij toch een gevoel van rechtvaardigheid.

Kleine nabrander.
Ik heb vandaag nog een e-mail gestuurd naar de verkopende dealer met nog één vraag. Citaat van de e-mail en het antwoord:

Dé vraag.

Geachte (…),

Graag informeer ik u dat het geschil rondom de reparatie van mijn Škoda Kodiaq inmiddels tot een oplossing is gekomen. Daarmee is de kwestie voor mij afgerond.

In de geest van “het leven is één groot leermoment” zou ik u nog één vraag willen voorleggen, met het oog op eventuele toekomstige situaties. Stel dat mijn voertuig in het buitenland strandt en conform de Škoda Mobiliteitsgarantie wordt afgesleept naar de dichtstbijzijnde erkende Škoda-dealer. Wanneer daar een essentieel defect wordt vastgesteld (bijvoorbeeld opnieuw aan de DSG), kan ik in dat geval door u direct telefonisch en per e-mail te informeren mijn beroep op non-conformiteit veiligstellen? Of stelt u dat beoordeling in uw eigen werkplaats altijd noodzakelijk blijft?

Ik stel het op prijs om te weten wat in zo’n situatie van mij verwacht wordt, zodat ik mij als klant correct en in lijn met de afspraken kan gedragen.

Met vriendelijke groet,


Hét antwoord

Beste (…),

Wat fijn om te vernemen dat hierin een passende oplossing is gevonden.

Ten aanzien van uw vraagstelling; in de basis is het aan de reparerende dealer – voor zover de situatie passend is – om een coulance aanvraag te doen bij Pon, zoals dit uiteindelijk ook het geval is geweest.

Indien u toekomstig in de door u geschetste situatie ter plaatse wordt geconfronteerd ingeschatte hoge reparatiekosten, dan kunt u het beste contact opnemen met onze After Sales afdeling, zodat zij kunnen beoordelen of er sprake is van garantie- c.q. coulance mogelijkheden c.q. welke rol de betreffende reparateur hierin al dan niet kan nemen dan wel dat diagnose vereist is via onze werkplaats. En mocht er toekomstig onverhoopt een situatie zich voordoen waarbij u zich wenst te beroepen op non-conformiteit, dan kunt u zich per mail tot ondergetekende richten.

Voor nu wens ik u vooral veel fijne en veilige kilometers met uw auto toe.

Alvast een fijn weekend.

Met vriendelijke groet,


Tot slot wil ik iedereen bedanken voor het meedenken en alle goede adviezen!
 
Bovenaan Onderaan