DSG kapot bij 58.000 kilometer geen coulance PON

jb1988

Nieuw lid
Ik heb op dit forum inmiddels meerdere verhalen gelezen over problemen met de mechatronic, waarbij de auto in noodloop raakt. In een ander topic las ik dat dit bij flink wat mensen is gebeurd tijdens hun vakantie in het buitenland, waarna de auto daar moest achterblijven en later opgehaald moest worden. Zo’n situatie wil ik koste wat kost voorkomen (als het in Nederland gebeurt, zou ik het minder erg vinden).

Daarom zit ik met het volgende idee in mijn hoofd — ik ben benieuwd wat anderen hiervan vinden (of dit zou kunnen bv):

Mijn auto is een Kodiaq, eerste generatie uit 2024, en valt nog drie jaar onder garantie. Dit betreft mijn eigen auto (geen lease) welke ik nog heel lang hoop te rijden.
Zou het mogelijk zijn om nu al bij de dealer een losse mechatronic-unit te bestellen, specifiek voor mijn auto (op eigen kosten). Deze zou ik dan in de auto bewaren, hopelijk past hij achterin, bij de ruimte voor de hoedenplank op te bergen of het reservewiel.

Mocht ik dan pech krijgen in het buitenland, dan hoeft de lokale dealer daar geen onderdeel meer te bestellen, wat mogelijk veel tijd scheelt. In de verhalen die ik heb gelezen, duurde reparatie soms meer dan twee weken vanwege levertijd van de mechatronic.

Als de storing zich binnen de garantieperiode voordoet, hoop ik in overleg met mijn dealer de eerder betaalde mechatronic terug vergoed te krijgen (tegen inlevering van de factuur).
Mocht het buiten de garantie gebeuren bij een lage kilometerstand, dan ben ik benieuwd wat de uitkomst is van dit topic. En als het pas na 100.000 km gebeurt en de garantie verlopen is, ben ik in elk geval blij dat ik deze voorzorgsmaatregel heb genomen.
 

jb1988

Nieuw lid
Nog andere vraag.
Lees dat de Kodiaq vanuit het buitenland op transport is gegaan naar Nederland. Heb jij hiervoor een eigen aanvullende ANWB verzekering of is dit in begrepen als je onderhoud uitvoert bij de Skoda dealer?
 

Tees

Donateur
@jb1988 ik neem aan dat je ook bougies, bobines, lambdasensoren en een turbo achterin hebt liggen? Ja, de mechatronica gaat wel eens kapot, maar er zijn er ook genoeg die lang mee gaan. Er kan zo veel kapot aan een auto, en dat ga je toch ook niet allemaal achterin de auto leggen voor het geval dat? De enige reden dat je dat zou kunnen doen, als je echt de totale middle of nowhere ingaat en jezelf moet kunnen redden. Maar dan zou een Kodiaq ook niet mijn eerste keuze zijn...
 

jb1988

Nieuw lid
Al die andere onderdelen die worden genoemd zijn mogelijk bij een lokale dealer in het buitenland aanwezig dan wel snel beschikbaar. Ik heb dit hele forum voor de kodiaq doorgespit afgelopen maanden en over dit soort onderdelen geen horror verhalen gelezen tijdens vakantie. De mechatronic daarintegen wel. En dan heb ik het niet over een enkeling die dit overkomen is.
 

Captain Hook

Forumguru
En welke onderdelen ga je nog meer meenemen @jb1988 ? ;)
Want er zijn nog talloze andere, cruciale componenten, die lang niet allemaal overal op voorraad zijn.

"niet over een enkeling die dit overkomen is"? Hoeveel? Op het totaal van gewoon rondrijdende DSG's?
Ik bedoel maar... :koffie:

Gewoon gaan rijden en zorgen dat je een vervangend vervoer verzekering hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

jb1988

Nieuw lid
Zie onderstaand topic met talloze voorbeelden waarbij mechatronic kapot is gegaan tijdens vakantie.

Nu hou ik er verder over op.

 

Captain Hook

Forumguru
Zie onderstaand topic met talloze voorbeelden waarbij mechatronic kapot is gegaan tijdens vakantie.
Onderdelen, dus ook de mechatronic, kunnen ook NIET tijdens de vakantie kapot hoor... :jaja:
Nogmaals, het is een afweging; kosten/risico/schade.

BTW: ik zie geen talloze voorbeelden...

Er zijn echt miljoenen DSG's dagelijks in gebruik. En ja, er zullen ongetwijfeld probleemgevallen zijn. Maar procentueel gezien is dat nog steeds miniem.
De kans dat er iets anders fout gaat op vakantie, andere soorten malheur, zijn vele malen groter (en gelukkig nog steeds gering).
Prettige vakantie.
 
Laatst bewerkt:
Klopt helemaal wat je zegt @ertromp.

Alleen door wie is de auto nú afgesleept en waar staat deze nu?
Of beter gezegd: wie heeft opdracht gegeven om de auto naar NL te laten repatriëren?

Ik gok dat dit via de mobiliteitsservice is gegaan?
Nee, de Skoda mobiliteitsservice vergoed alleen transport naar de dichtstbijzijnde Skoda garage.
Het transport is georganiseerd en betaald door de ANWB.
 

Bijlagen

  • IMG_0352.jpeg
    IMG_0352.jpeg
    306,1 KB · Weergaven: 19

NielsD

Nieuw lid
Zelfde met caravan. Alleen oneven versnellingen nog actief. Melding om de 10km laten wissen maar steeds weer zelfde shit. Bij thuiskomst P173600 melding . Gewist en rijdt weer als zonnetje zonder caravan. Wat moet ik nu doen ? Die sensor laten vervangen in machatronica unit of verpatsen??
 

NielsD

Nieuw lid
Ac tronics uit Almelo reviseert die machatronica units. Bij thuiskomst na ellende met caravan had mijn garagist toevallig al een mailtje dat de P173600 melding iets is wat veel voorkomt. Ik ga prijs opvragen
 

madpilot

Senior Member
Mjah daarom voor mij nooit een DSG. Leuk zolang het heel blijft... Een andere specialist wilde 5200. Beetje rondvragen loont dus wel.
 

Captain Hook

Forumguru
Al die technologie is fraai & mooi, zolang het goed functioneert.
Ongeacht het merk BTW.

Als je ziet dat je tegenwoordig al een paar duizend euro (!) kwijt bent als er b.v. een (matrix LED) koplamp maar enigzins beschadigd is en vervangen moet worden... Waanzin.:sterretjes: Hele units worden vervangen i.p.v. dat er rekening gehouden wordt met reparatie op component niveau.
Nog afgezien van het arbeidsloon...
 

Eltjo

Forumguru
Ik heb nog nooit handbakproblemen gehad en auto's gereden die minimaal 138dkm erop hadden zitten en tot max. 400dkm gereden.
Dat soort grote(re) problemen schijnt tegenwoordig gewoon te zijn en iedere fabrikant wordt ook commercieel en technisch gepushed om het voor de andere op de markt te brengen.

Zulke voor hun ingewikkelde systemen vervangt een garage vaak in z'n geheel. Dat is kostbaar, maar ze kunnen en weten niet anders en hebben nu eenmaal meer (direct) gewin aan het vervangen van een duur onderdeel dan aan een evt. vroeg of later geflopte reparatie. Op die manier leren ze dan ook niet bij door iets op dieper niveau te repareren.

Mijn broer had voor z'n bi-turbo in z'n A6 3.0Tdi een dealer schatting liggen van >€10.000 voor de vervanging. De monteur van de universele garage waar hij zijn auto in onderhoud heeft werkte eerder bij Audi.
Het duurde een aantal weken tijdens corona 1, maar de auto is voor véél minder gerepareerd door in de turbo-unit een motortje te vervangen en de aansturende elektronica te repareren.

Dat soort "reparaties" zie je al vanaf b.v. het hersolderen van wat deurslotmodulecontacten of alleen het rubber in de ruitenwissers vervangen tot dus kostbare zaken zoals deze megatronic.

Ik zou zoeken naar een gespecialiseerd bedrjjf, desnoods in Duitsland waar die problemen vast vaker voorkomen.
Je eigen garagebedrijf kan evt. de uit- en inbouw verzorgen.

Is er al gezocht op het Duitse Skoda forum?
 
Laatst bewerkt:

skodamichael

Senior Member
Kwa coulance betreft ligt het er denk ik een heel groot deel aan hoeveel moeite de dealer doet.
Ik ben in het bezit van een wv crafter 2.0 tdi automaat 4motion deze heb ik nieuw gekocht en deze is netjes volgens schema onderhouden.
Na 1 jaar 18000km nieuw motorblok drijfstangen waren krom reden onbekend dit is volledig gratis vervangen.
Na 2 jaar 28000km wiellager rechts achter kapot ook dit is volledig gratis vervangen.
Na 4 jaar 50000km egr koeler defect en ook dit is volledig gratis opgelost.
Ja ik weet dat pon een hele moeilijke partij is maar ik denk als de dealer er een beetje moeite voor doet je altijd een heel eind kan komen.
Mijn vorige bus was een Mercedes sprinter en daar heb ik ook veel ellende mee gehad maar daar heb ik nooit wat voor elkaar gekregen kwa k coulance.

Kwa dsg betreft ik ken meerdere mensen in mijn omgeving waarvan deze al onder de 100000 kapot is gegaan dit waren overigens de de varianten met droge koppeling.

Afgelopen vakantie met mijn superb ook het noodprogramma gehad met de dsg met 35000km
Nu inmiddels ruim 38000km en geen problemen meer gehad. De garage linkt de foutcodes aan de keuzehendel schakelaar en gaat deze preventief vervangen en ook volledig onder garantie.
 
Bovenaan Onderaan