DSG issues, kloppen mijn bevindingen?

Hebben ze de oliekeerring van de bak preventief mee vervangen dan?
Heren, deze vraag/tip van @hemi24 blijkt voor mijn Superb een cruciale! Heb zoals eerder in dit topic beschreven eind april een nieuwe DQ200 koppelingset laten plaatsen en daarna heeft de auto gehele zomer goed gedaan totdat hij medio oktober weer begon te slippen in de oneven versnellingen. Garagist heeft de bak zodoende gisteren opnieuw losgehaald en koppeling bleek met bakolie besproeit door lekkage van deze oliekeerring. Zodoende slechts 15K km's met mijn nieuwe koppelingset gedaan, en nu weer een nieuwe erin... Van de ene kant domme pech voor mij bij nu in totaal 110K op de teller, van de andere kant wees allen gewaarschuwd en laat deze keerring beter preventief mee vervangen als de bak toch open ligt. Extra kosten hiervan bedragen zo'n 100 euro (25 euro voor de keerring en een klein uur werk), maar het scheelt je mogelijk een gehele extra koppelingset.

Sir

Nieuw lid
Dit is wel een oud topic maar wegens omstandigheden uiteindelijk toch nog geen wagen moeten kopen. Ik blijf wel rondkijken en me inlezen.
Ik blijf de Karoq een fijne wagen vinden maar met al deze ervaringen te lezen.... het blijft schandalig hoe slecht deze DSG werkt. Je koopt een nieuwe of occasie wagen van toch wel een grote aankoopprijs en je rijd altijd in het onzekere rond. Wanneer begeeft mijn koppeling het. Zelfs als je alles goed doet qua rijstijl en onderhoud kan je het zitten hebben. Gewoon een product fout en VAG past dit niet aan. Te zot voor woorden.

Laatst bewerkt:

pkrijgsman

Forumguru
Nou, Skodabroeders, hier alweer een update in de meerdelige feuilleton 'DSG'. Afgelopen week heeft de garage wederom een proefrit gemaakt, niks geconstateerd. Toen nog een proefrit gemaakt en jawel, gedoe. Men verdenkt, na overleg met iemand die ter zake meer kundig is, toch weer de koppeling. (Voor jullie beeld, vorig jaar mei is de koppeling vervangen, nu zo'n 17,5k km verder).
Dus de erkenning van het probleem is fijn. Maar nu moet de auto binnenkort weer terug, ws 2 of 3 dagen. Dan gaan ze eea demonteren en nauwkeurig bekijken wat nu precies de oorzaak is.

Is het dan redelijk dat ik de garage vraag of ze alle bijkomende brandstofkosten willen vergoeden?

Is het redelijk om te vragen, indien ze bij de koppeling als hoofschuldige blijven, dan toch ook de mechatronica te vervangen? (En welke eigen financiële bijdrage zou dan redelijk zijn, als dat gevraagd wordt?)

Hebben jullie nog tips? @hemi24 misschien?

Ter info, hier nog een linkje met schakelvideo:
Let vooral op 1 -> 2

hemi24

Donateur
Dat lijkt me duidelijk, de koppelingen pakken niet goed van elkaar over!
Mechatronica vervangen, zal waarschijnlijk de oplossing zijn (en gezien het veelvuldig slippen zullen de platen ook weer aardig versleten zijn).

pkrijgsman

Forumguru
Helder, daar heb ik wat aan. Maar...hoe kun je fysiek(!) Zien dat mechatronica versleten is?

Want het slippen zoals in het filmpje gebeurd niet heel vaak, dus met de slijtage zal het wel meevallen, gok ik. Als de koppeling niet 'overmatig' versleten is, dan kijk je naar de mechatronica lijkt me, toch? Maar dat was de vorige keer ook, weinig slijtage, wel koppeling vervangen. Oa op advies van tvs na uitlezen, notabene....

hemi24

Donateur
Mechatronica zal niet versleten zijn, maar iets in de aansturing van beide koppelingen hapert. Kan inwendige lekkage zijn, of defecte pomp, maar ook een defecte (druk)sensor. (al zou ik bij die laatste zeker wel een specifieke foutmelding verwachten).

pkrijgsman

Forumguru
Er was geen foutmelding....maar als je zo'n mechatronica in handen hebt, zou je moeten zien of er lekkage oid te zien is waardoor hij niet functioneert?

hemi24

Donateur
Als je de unit van de bak afschroeft en vervolgens open maakt, kun je misschien wel iets zien, maar zover zullen ze bij de dealer waarschijnlijk niet gaan graven…

Bovenaan Onderaan