DSG issues, kloppen mijn bevindingen?

hemi24

Forumguru
De foto laat de diafragmaveren zien, wat een onderdeel is van de drukgroep van de koppeling.
De slijtage is het vlak waar het druklager tegen de diafragmaveer drukt.

1746018605917.jpeg

Ik ben nu wel benieuwd wat men bij die “vakgarage” nu heeft gedaan…

Heb je de trekhaak ook al kunnen testen, om er zeker van te zijn dat alles werkt en juist is gecodeerd?

pkrijgsman

Actief lid
Trekhaak werkt volgens mij naar behoren. Toevallig gister een ritje naar de stort gemaakt, geen gekke dingen gemerkt.

Wat is jouw oordeel/mening als je mijn foto bekijkt, @hemi24 ?

pkrijgsman

Actief lid
Ah. Ik weet er sws niets van, dus dank voor je reactie! Maar dat zit bij je koppeling inbegrepen, toch, als deze vervangen wordt?
Overigens zei de monteur dat het 'op spanning brengen' van de koppeling ook belangrijk is, m.a.w. dat zou ook het probleem vd druklager verhelpen?

hemi24

Forumguru
Ik hoop voor jou dat ze het juiste hebben gedaan, maar op de factuur zal wel staan wat ze allemaal hebben vervangen…?
Ik hoop ook van harte dat mijn verwachtingen v.w.b. de slijtagesporen geen werkelijkheid worden, want dan zou het maar zo kunnen dat je mechatronica binnenkort de geest geeft. :nailbiting:

1983jeroen

Forumguru
Ik ben toch wel benieuwd wat er precies gedaan is. Je schrijft koppeling vervangen, maar de platen waren volgens de garage niet versleten. Waarom dan toch vervangen?
Ik wil best 1300 euro uitgeven als het echt nodig is, maar dan zou ik ook precies willen weten wat ze daarvoor doen.

Hieronder de onderdelen die bij mijn DQ200 vervangen zijn, rechts op de foto het vliegwiel, links de koppelingset inclusief drukgroep en boven het druklager met hefboom. Precies alle onderdelen zoals op het schema van hemi24 hierboven weergegeven staan. Alleen het vliegwiel was optioneel, de rest altijd als één geheel te vervangen volgens mijn garagist.

Bijlagen

• 20250417_102103592_iOS_small.jpeg
    20250417_102103592_iOS_small.jpeg
    666 KB · Weergaven: 21

EdK

Forumguru
Waarom dan toch vervangen?
Het op elkaar inslijten waarschijnlijk !!??
Als ik voor motorfiets een versleten ketting heb maar tandwielen eigenlijk nog niet , dan toch vervang je de gehele set zodat het nieuw op elkaar kan inslijten.
Doe je het niet dan slijt de ketting in algemeen sneller dan normaal.....

Bovenaan Onderaan