DSG aangrijp moment (evt tunen)

leon-cupra

Forumguru
@Rosinfield gaat dan ook niet echt over problemen maar eerder over niet 100% tevreden te zijn. Zijn hier ook genoeg leden die terug gegaan zijn om nog wat aanpassingen door te voeren aan de DSG.

@EdK it wasn’t me.
Eigenlijk ben ik een gemakkelijke klant. :arghh:
 

leon-cupra

Forumguru
Ach @EdK .. de economie moet ook draaien hé. Plannen voor de volgende zijn ook al in de maak :deuk:
Zal een beetje afhangen wat er in september zal gebeuren mbt mijn werk.
 
Als je DSG stage 1 hebt laten doen, zijn ook de schakelmomenten aangepast (en nog wat dingen, niet alleen de koppelbegrenzer). In principe zou het dan fijner moeten rijden.
Na aanpassing heb ik altijd heel tevreden rondgereden met de DSG. Bij 4 auto's. Bij de laatste (met DSG6) vond ik de bak ook zonder aanpassing al een stuk prettiger dan de DSG7
Ik heb niet stage 1 dsg laten doen, alleen de 1e update dsg en stage 1 chiptuning, daarom vind het het bijzonder dat het schakelgedrag is veranderd (mild) lijkt wel alsof die dus nog heel even benzine injecteert terwijl dat op dat moment niet nodig is. Ik weet niet zeker of ze de snelheid van het schakelen aanpassen bij die 1e update.

Ik zal morgen eens bellen, dacht misschien weet iemand hoe dit kan komen.
 

EdK

Forumguru
DSG tuning Stage 1

Geschikt voor alle DSG versnellingsbakken. Dit type tuning wordt toegepast in combinatie met chiptuning waarbij het koppel hoger wordt dan het maximum toelaatbare van de standaard DSG software en bestaat uit:
Verhogen koppelbegrenzing en koppelingsdruk
Hieronder staat het maximale motorkoppel vermeld hetgeen de DSG versnellingsbak betrouwbaar kan verwerken, standaard resp. na aanpassing:



DSG tuning Stage 2

Dit type tuning is het meest gekozen als u klachten heeft over schakelgedrag van de auto en is geschikt voor alle types DSG. Wij hebben lange ervaring in het ontwikkelen van verbeterde software voor uw specifieke DSG versie. Deze software-aanpassing bestaat uit:
  • Verhogen koppelbegrenzing en koppelingsdruk
  • Optimaliseren schakeltoerentallen
    Aanpassen maximaal schakeltoerental
  • Optimaliseren schakelsnelheid
  • Geen kickdown in handmatige stand

    Bovenstaand even bij VAG Techniek gekopiërd van hun site.
    Maar stage 1 is gratis bij een stage 1 motor tuning maar doet alleen wat mbt motorkoppel na tuning
    Stage 2 doet ook één en ander aan de schakeltoeren en snelheid, maar dit kost je dan een € 199,00 bij een stage 1 motor tuning.
    Maw je hebt meer vermogen gekregen met je motor tuning maar om je probleem met schakelen te verhelpen zal je toch voor die €199,00 extra moeten gaan
 
Laatst bewerkt:
DSG tuning Stage 1

Geschikt voor alle DSG versnellingsbakken. Dit type tuning wordt toegepast in combinatie met chiptuning waarbij het koppel hoger wordt dan het maximum toelaatbare van de standaard DSG software en bestaat uit:
Verhogen koppelbegrenzing en koppelingsdruk
Hieronder staat het maximale motorkoppel vermeld hetgeen de DSG versnellingsbak betrouwbaar kan verwerken, standaard resp. na aanpassing:



DSG tuning Stage 2

Dit type tuning is het meest gekozen als u klachten heeft over schakelgedrag van de auto en is geschikt voor alle types DSG. Wij hebben lange ervaring in het ontwikkelen van verbeterde software voor uw specifieke DSG versie. Deze software-aanpassing bestaat uit:
  • Verhogen koppelbegrenzing en koppelingsdruk
  • Optimaliseren schakeltoerentallen
    Aanpassen maximaal schakeltoerental
  • Optimaliseren schakelsnelheid
  • Geen kickdown in handmatige stand

    Bovenstaand even bij VAG Techniek gekopiërd van hun site.
    Maar stage 1 is gratis bij een stage 1 motor tuning maar doet alleen wat mbt motorkoppel na tuning
    Stage 2 doet ook één en ander aan de schakeltoeren en snelheid, maar dit kost je dan een € 199,00 bij een stage 1 motor tuning.
    Maw je hebt meer vermogen gekregen met je motor tuning maar om je probleem met schakelen te verhelpen zal je toch voor die €199,00 extra moeten gaan
Dat laatste gaan we meemaken ;) want ik kreeg de 199,- Dsg aanpassing en gratis bij. Dat was de actie.
Stage 1 dsg tuning is het dus. Ben benieuwd wat ze er van gaan brouwen. Ik laat het morgen weten.

Bedoel zou vrij bijzonder zijn, tunen, een probleem introduceren en vervolgens dan maar bij moeten betalen.
 

Bijlagen

  • 20220707_084340.jpg
    20220707_084340.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 30

EdK

Forumguru
Dat laatste gaan we meemaken ;) want ik kreeg de 199,- Dsg aanpassing en gratis bij. Dat was de actie.
Stage 1 dsg tuning is het dus. Ben benieuwd wat ze er van gaan brouwen. Ik laat het morgen weten.
Denk dat ik wel weet
Kijk maar wat je voor DSG stage 1 krijgt en voor 2 en wat je probleem is !!
Meest gekozen DSG tuning volgens hun site is 2 en die is nu voor € 199,00
Maw als je een soepeler schakel patroon wil hebben zit je aan de stage 2 vast als ik zo op hun site lees waar ook staat wat je krijgt voor welk stage en welk bedrag.
Maar goed ze zijn daar vrij makkelijk en klantvriendelijk dus misschien heb ik het fout en passen ze het aan en kun je zonder rekening de deur uit....
Edit: Even in me post hiervoor de tekst vet gedrukt gemaakt die laat zien wat men doet voor stage 1 en 2
 
Laatst bewerkt:

Peter-036

Forumleiding
Moderator
........Bedoel zou vrij bijzonder zijn, tunen, een probleem introduceren en vervolgens dan maar bij moeten betalen.
Nou, nee, (even advocaat van de duivel zijn) je gaat (een beetje) buiten specificatie met die motortuning, en wanneer er nu een ander component van de 'drivetrain' daar moeite mee heeft, kun je kosteloos terug, maar wanneer er extra gedaan moet worden, hangt daar normaal een prijskaartje aan.
Ik verwacht overigens niet dat ze er moeilijk over gaan doen.
 
Vandaag contact gehad.
Op de factuur stond 199,- korting stage 1 DSG. Dit blijkt niet toegepast te zijn.... Gezien het max koppel op 290 NM standaard..
Oftewel het lokkertje 199,- korting is toegepast op niets.

Vervolgens kan met uiteraard de DSG 2 doen. Maar goed, hiermee gaat die later schakelen en dus veel meer verbruik en slijtage, weinig toegevoegde waarde.

Iets in de aanpassing heeft dit dus veranderd, maar wat weet men niet. De S stand kunnen ze daar niet costumize, anders was die dsg 2 nog wel interessant geweest, want die S stand slaat nergens op.

Al met al. Niet veel wijzer.
(kan dus mechanisch vroege slijtage zijn die zich nu openbaart of toch software technish, dan zouden ze hem terug moeten zetten, ik testen, kijken of het de software is.) Ik kijk waar ze mee komen.
 
Laatst bewerkt:
En die aanname is gebaseerd op?
Mijn eigen rijervaring? Ken je die reclame niet, Nieuwe tijden tijd voor het nieuwe rijden. Schakelen bij 1800 toeren, maar hey als ik meer touren kan vragen met het zelfde verbruik en sportiever kan rijden, hook me up. Volgens mij zijn vaker meer touren ook meer slijtage op langere termijn, want in het zelfde tijdsbestek als een blok wat minder touren maakt, maar de zelfde KM aflegt hoeft het gehele blok minder hard te werken.

Ik wil er best weer 200 euro tegen aan klappen hoor, als die dan fijner gaat rijden. Maar mijn auto trilt niet bij laag touren tal, alleen het slippen van de 1 naar de 2 zou dan gunstig zijn.

Of heb je andere ervaringen?
 

hemi24

Forumguru
Hoe versnel jezelf makkelijker als je op je fiets wegrijdt?
In een hoge of een lage versnelling..?

Ik weet wel zeker dat een blok wat continu té laag in toeren rijdt het op den duur eerder begeeft als een blok wat soepel draait…
 
Hmm oke. Ik kan die Dsg2 wel proberen dan. Wellicht ist euvel dan ook weg. Eens kijken of ze voor de gratis, wat dus niets was, voor het zelfde euries aan korting de dsg2 willen doen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Normaal schakelt de dsg erg vroeg op (puur ingegeven door emissie normen). Met de aanpassing komen de schakelmomenten net iets later te liggen. Helemaal niet dat onnodig absurd lang wordt doorgetrokken. Dit voorkomt juist slijtage van de platen.
 

spikehome

Forumguru
Als je DSG stage 1 hebt laten doen, zijn ook de schakelmomenten aangepast (en nog wat dingen, niet alleen de koppelbegrenzer). In principe zou het dan fijner moeten rijden.
Na aanpassing heb ik altijd heel tevreden rondgereden met de DSG. Bij 4 auto's. Bij de laatste (met DSG6) vond ik de bak ook zonder aanpassing al een stuk prettiger dan de DSG7

De dsg6 op je gti heeft ook natte platen ipv de droge die veel 1.0 en 1.4/1.5 hebben.
En door de 6 traps wat langere versnellingen
 
Vandaag meteen bij VAG techniek een afspraak in kunnen plannen. Samen met een monteur gereden, deze erkende wat ik beschreef. Het trad een paar keer op. Hij gaf aan te denken dat het beginde slijtage koppeling is :( ( ik heb de auto net 2 weken ) Want hij slipte heel af en toe eventjes. Bij het optrekken en in lage toeren rijden niet overigens.

Toch voor de DSG 2 gekozen. Dikke aanrader. Zeker icm met de extra pk's.
Volgende stap is de S stand laten optimaliseren door DSG dokter. De kickdown vind ik nog steeds slecht, hij jankt hem dan helemaal naar de 6000 touren terwijl er bij overschakelen meer vermogen zou zijn.

Al met al dik tevreden.
Ben benieuwd wat de dealer gaat zeggen van de koppeling.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Cordoba

Forumguru
Ik had ook bij het lezen van je ervaringen na de 1e tuning al het idee dat het mogelijk de koppeling zou kunnen zijn, dat geeft dus ook al aan, dat die DSG stage 2 (zoals het tegenwoordig schijnt te heten) echt geen overdaad is. Het is ook logisch, juist door rijden met te lage toerentallen slijt ook een koppeling juist extra, en ook zie je dat continue met lage toerentallen en zelden lange ritten leidt tot meer interne vervuiling in de motor. Iets hogere toerentallen betekenen dus echt niet per definitie meer slijtage, als je er voor kiest om steeds met 4000-5000 rpm rond te rijden, heb je wel meer slijtage, maar die DSG aanpassing van de schakelmomenten is typisch een paar honderd rpm extra maximaal.

Die aanpassing van de S-stand bij de DSG dokter, had je dat niet gelijk bij Vagtechniek kunnen laten doen?

Wat de dealer betreft: die zal de schuld wel bij de tuning leggen, maar het enige wat de tuning gedaan heeft is het probleem dat er al moet zijn geweest, duidelijk merkbaar maken (anders had je dit probleem bijvoorbeeld pas 5000 km verder opgemerkt).
 
Dat denk ik ook, echter heb ik de auto pas 2 weken en sinds 4 dagen getuned. Dan moet het wel heel knap zijn wil je heel je dsg in de soep rijden. Dat ga ik morgen ook vertellen. Ik weet niet of ik het tunen kan benoemen of beter niet zeggen.

Wat die sport stand betreft ik geloof dat ze hadden verteld het niet bij vagtechniek te kunnen doen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan