DSG aangrijp moment (evt tunen)

Hoi!

Na mij netjes voorgesteld te hebben heb ik een vraag. Ik heb sinds een week een Rapid uit 2016 met 1.2 TSI 90 pk DSG. Ik wilde supergraag een DSG. Nu vind ik het aangrijp moment wel wat traag. Is dit anders te programmeren? Ik heb gelezen over DSG tuning, dat de koppermarge wat word opgerekt. Dit heeft denk ik geen zin als je ook niet daadwerkelijk stage 1 laat tunen denk ik? Of kunnen ze hem sowieso wat feller laten reageren.

De S stand snap ik ook niet helemaal. Dan gebeurt er de eerste 2 seconden niets. Tenzij ik het pedaal helemaal intrap ( de kickdown ) activeer, maar dan schiet die naar zo'n belachelijk tourental. Het zit dan meteen tegen de begrenzer aan zeg maar niet echt in het werk gebied van de motor. Met zelf op terug schakelen gaat het wel beter.

Wanneer weet je of de koppelingsplaten slipt? Ik heb in ieder geval 24 maanden garantie bij de dealer.

Niet dat ik zo'n sportievere rijder ben, maar de gasrespons mag wel iets meer curve hebben voor mij.

De vorige eigenaar reed 7.4 op 100 km. Dus die reed of constant kleine stukjes of pedal to the metal.
Ik haal 5.2 op 100 km. Dus dat is beter.

Groetjes,

Kevin
 

EdK

Forumguru
6 jaar oud en 24 maanden garantie ? Dat doe je goed.
Maar stage 1 en DSG tunen kan zeker samengaan hoor
Zou zeggen kijk eens bij VAG techniek uit Nuenen ( half uurtje bij je vandaan ) op de site.
Kunnen beide doen en zien ook als er overmatige slijtage aan je DSG bak al zou zijn.
 
Bedankt voor de snelle reactie.
Ja bij de dealer een pakket erbij gekocht. Klopt daar ben ik contact meegehad, met VAG. Je krijgt nu die DSG upgrade gratis bij stage 1, maar ik vroeg mij af of het ook zin heeft om die los te doen, zonder stage 1.

Want als ik stage 1 en de turbo kapt ermee, dan moet ik eerst gesleept worden naar Neunen om de software terug te laten zetten, anders roept de dealer natuurlijk dat het mijn eigen fout is ( al dan niet terecht ).
 

EdK

Forumguru
Want als ik stage 1 en de turbo kapt ermee, dan moet ik eerst gesleept worden naar Neunen om de software terug te laten zetten
Tsja als je de DSG software laat aanpassen en de DSG die geeft de geest heb je zelfde verhaal....
Maar stage 1 tuning is echt niet tot op het gaatje je blok tunen hoor, VAG Techniek houd evengoed ruime marge's met stage 1,
Maar zijn velen leden die deze combi hebben laten doen, bij VAG Techniek maar ook bv bij de DSG dokter.
 

Cordoba

Forumguru
Droom rustig verder: de dealer ziet even goed dat er aan de ECU is gerommeld. De dealers zijn al een paar jaar verplicht om auto's voor garantiekwesties uit te lezen en te verbinden het datacentrum van de fabrikant, die hierdoor precies kan zien hoe vaak er iets aan de ECU is veranderd, en welke van die acties vanuit de fabrikant zijn geregeld (bijvoorbeeld om softwarebugs te verhelpen). Als je dus én de auto en laat tunen en de originele software terugzetten, zien ze 2 keer aanpassing van de ECU die niet vanuit de fabrikant is ondersteund. Fabrieksgarantie op een auto van 6 jaar heb je sowieso al niet meer, dus daar zou ik me niet druk om maken (je hebt garantie bij de verkoper gekocht, niet bij autofabrikant Skoda).

Aanpassen van de DSG heeft voordeel zoveel voor het prettiger werken (ietsje later opschakelen, iets minder heftige S-stand), maar ook doordat de 2e koppeling bij filerijden minder voor zijn kiezen krijgt, zowel omdat er niet (te) vroeg opgeschakeld wordt om emissie te drukken, maar ook wordt de hydraulische druk in de DSG soms iets omhoog gezet, zodat er minder koppelingsslip is.

Bij Vagtechniek kun je behalve stage 1 ook kiezen voor een zogenaamde 'fabrieksupdate' kiezen, dan krijgt jouw motor dezelfde software als bijvoorbeeld dezelfde motor die in een Polo hangt, dat levert je zo'n 15 pk extra op en vanaf 1500 tot 1800 rpm loopt dan ook het koppel op (nu is dat electronisch begrensd vanaf 1500 rpm bij Skoda's), en dat rijdt een stuk prettiger/vlotter.
Bij mijn Fabia (handbak, 1.2 TSI) en bij de Fabia van @EdK (handbak 1.0 TSI) is dat ook gedaan.
 
Oké nice. Wat die garantie betreft. Bedoel je dat de dealer dan niet zeurt, of ook ;)? Ja die fabrieksupdate had gezien idd. Alleen dan zou ik apart moeten betalen nog voor de DSG upgrade en kom ik op het zelfde neer als Stage 1 + DSG. Ik wil het super graag doen. Alleen met een oudere auto ben ik altijd wat meer bang voor pannen en zou zo zonde zijn als ik garantie bij koop en vervolgens toch een nieuwe versnellingsbak moet betalen omdat ze het op tunen zoude gooien. Terwijl ik zelf altijd super netjes rijd.

Wat je zegt dat file rijden merkte ik gister, stond een uur in de file dus dat zou sowieso fijn zijn als dat beter rijd. Pk's vind ik niet zo interessant maar meer koppel of wat meer leven onderin zou wel nice zijn.

Klopt het dat die 1.2 TSI iets meer inzuig geluid maken dan de nieuwe 1.0 TSI?
 

Canon-Eye

Forumguru
Tip voor als je in zo'n echte stop-start-stop-start-"aanschuiffile" belandt: ik zet de bak in Manual. Dat is voldoende om een stukje naar voren te kruipen zodra ik de rem loslaat**) zonder dat hij al direct doorschakelt naar 2. Op stationair toerental heb je vrijwel direct geen koppelingsslip meer. Als er ruimte ontstaat voor wat meer vaart dan in de 1e versnelling prettig is, zet ik 'm weer uit de M-stand en dan regelt-ie het verder zelf weer.

**) Met de elektronisch bediende handrem/autohold werkt dit nog prettiger: Autohold inschakelen zodat, eenmaal stilstaand, de voet van de rem kan. Na heel licht aanraken van het gaspedaal wordt de rem gelost. Die Autohold gebruik ik ook zo in druk (stads)verkeer met verkeerslichten e.d.
 

Okki

Donateur
Ik heb dezelfde auto. DSG is ook aangepast om later te laten opschakelen.

Soms grijpt bij mij de bak ooj niet direct aan waardoor er een schok in de transmissie komt. Meestal doet hij het wel goed. Heb niet kunnen achterhalen waar dat aan ligt. Inmiddels ben ik zo bekend met de auto dat ik het meestal aanvoel wanneer de bak wat trager reagereerd bij optrekken.

DSG laten aanpassen is aan te raden. Stage 1 (van 95 naar 110 pk?) kan maar ia niet noodzakelijk. Ik heb gewoon 95 pk, rij 1 op 20.

Het hakerige bij optrekken zal door beide aanpassingen denk ik niet verdwijnen.

Aanzuig geluid ervaar ik niet. Auto is echt heel stil.
 
Thanks voor de reacties! Wellicht was mijn vorige skoda fabia ('21) nog stiller. In ieder geval stationair!

Woensdag stage 1 + dsg upgrade!
Ben benieuwd!

Moet je een nieuw topic aanmaken voor andere vragen, of mag dat ook in dit topic?

Ik zou graag witte verlichting voor willen, kan de dealer dat leveren?

Ik wil evt. Aftermarket achterlichten zoals de nieuwe skoda's dat heb en dat de streep licht helemaal egaal is. Weet iemand of die te verkrijgen zijn?
 

Bijlagen

  • 95761-IMG_2927_01-1440x961.jpg
    95761-IMG_2927_01-1440x961.jpg
    129,1 KB · Weergaven: 23
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@Kevin89 Vaak zijn zulke vragen al door anderen gesteld, en kun je de antwoorden (als die gegeven zijn ;) ) middels de zoekfunctie vinden. Als je je eigen nieuwe vragen stelt in een topic waar de naam van dat topic niets of heel weinig met die nieuwe vraag te maken heeft, kan de zoekfunctie ze ook slecht vinden.
En qua verlichting is er ruim voldoende te vinden, ook bij de andere modellen van Skoda.
 

EdK

Forumguru
Moet je een nieuw topic aanmaken voor andere vragen
Ja, maar zijn al wat topics over je vragen.
Kunt ze daarin ook stellen, verlichting is natuurlijk niet wagen gebonden als je wit licht wil hebben
Zoek maar eens op LED lampen, kom je heel wat dingen tegen waar waarschijnlijk je antwoord ook in voor komt.
Kunt ook in "mijn wagen "je eigen topic maken mbt je wagen en dan wat vragen mbt je wagen stellen....:lezen:
 
Goedemorgen!

Na het laten tunen (stage 1) plus dsg update is mijn schakelgedrag veranderd. (Ik weet niet of dit ook zou moeten zijn, want ze hebben voor zo ver ik weet alleen de koppelbegrenzing in de bak eraf gehaald)

Ik merk nu 2 dingen, als ik rustig gas geef (wat ik 90% van de tijd doe) schiet het toerental tijdens het schakelen iets omhoog (100-200) toeren.
Alsof de koppeling in word gedrukt maar er nog even gas word gegeven.

Bij terug schakelen krijgt de auto een duwtje nu omdat het tourental ook een sprongetje maakt, hij remt niet geleidelijk af op de motor maar accelereert een fractie.

Wie herkent dit en hoe kunnen ze dit bij VAG techniek fixen, want dit is duidelijk gekomen ná het tunen.

Groetjes
 

EdK

Forumguru
Tssja door contact met ze op te nemen en te vertellen dat je nog niet geheel tevreden bent met het schakelgedrag.
En zover ik gelezen heb van andere leden dan word dit daarna naar wens aangepast
 

Rosinfield

† In Memoriam
Mijn ervaring is dat ze zeer behulpzaam en klantvriendelijk zijn bij vragen. Ik begrijp uit het bericht dat alleen de motor gechipt is en de DSG niet. Het is wel aan te bevelen dat meteen te laten doen. Als ik me niet vergis, raadt (goede) tuner dit ook aan
 

leon-cupra

Forumguru
Is precies een “tussengas”-functie dat ze er bij geprogrammeerd hebben. Zou dat geen voordeel hebben dat je dan in een hoger koppelbereik ineens zit zodat het nog iets smoother loopt?

Los van het nieuwe probleem, is echt bizar hoeveel eigenaars het schakelgedrag van een DSG als storend ondervinden. Met mijn O3 RS was ik ook aan mijn eerste automaat toe. Ook enorm aan geergerd, zelfs met dsg aanpassing. Daarna een 9tronic gereden in een C-klasse, een DKG in een M2. Nooit de nood gehad aan een aanpassing. Schakelde zoals het hoorde.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Als je DSG stage 1 hebt laten doen, zijn ook de schakelmomenten aangepast (en nog wat dingen, niet alleen de koppelbegrenzer). In principe zou het dan fijner moeten rijden.
Na aanpassing heb ik altijd heel tevreden rondgereden met de DSG. Bij 4 auto's. Bij de laatste (met DSG6) vond ik de bak ook zonder aanpassing al een stuk prettiger dan de DSG7
 

leon-cupra

Forumguru
@Rosinfield denk dat ik met mijn RS de fout gemaakt hebt om ook een stage 1 te laten doen. (220pk naar 308pk) Had denk ik beter enkel de dsg laten aanpassen.
Had toen ook wel van de mensen van dvx gehoord dat het aanpassen van een DSG een “rotklus” is. In de zin dat het in veel gevallen het voor de klant niet goed genoeg is (mss mag ik mij daar ook bij rekenen). Zij hadden eens een hele dag besteedt aan het optimaliseren van een dsg-bak … resultaat na 1 dag … klant was nog steeds niet tevreden. :arghh:
 
Bovenaan Onderaan