Droogte scheuren band

turboturbo

Forumguru
Volgende week gaat mijn O1 voor de APK. En ik zag gisteren bij een snelle inspectie dat de droogte scheurtjes bij de voorbanden (Pirelli’s) kennelijk in rap tempo groter zijn geworden (laatste check - door mijzelf weliswaar - was afgelopen najaar en toen vond ik het nog niet zo schokkend)
Mogelijk heeft het niet mee geholpen dat ik met een vrij hoge bandenspanning rij (2,7 bar, daarna loopt die spanning natuurlijk langzaam terug)

Er zit nog meer dan genoeg ‘vlees’ op de band, dus dat is wel jammer. De band is van 2014 week 3 als ik de DOT goed omreken. Dus zijn nu 6 jaar oud. Is dat oud voor een band?

Las ook dat met droogtescheuren de kans op een klapband groter is, dus dat baart me wel zorgen.

Wat denken jullie kom ik hiermee door de APK? En kan ik de zomer nog even door met deze bandjes? Of zouden jullie asap vervangen? N.b. ik ga niet op vakantie met de auto dit jaar.

D923DF5F-1FED-4B77-ACB7-5679698F6124.jpeg

C16A16E6-0BC8-4E1D-A872-D2C5292B049B.jpeg

24303756-CD60-4FB1-B201-17AC81F2B32C.jpeg
 

turboturbo

Forumguru
Hoeveel km zijn er met de banden gereden?
Geen idee precies. Ze zaten op de achteras toen ik de auto kocht. Heb kort daarna 2 x nieuwe Michelin’s gekocht en die achterop laten zetten. Toen nog zo’n 25.000km hooguit (?) mee gereden in ik denk 3 jaar tijd.

OK aangezien het dan zeer waarschijnlijk afkeur wordt, zal ik mijn garage vast bellen maandag zodat ze banden op tijd kunnen bestellen.

Auto staat idd altijd in de zon maar smeer de bandjes wel regelmatig in met 303 UV protector. Moet dan natuurlijk wel vanaf nieuw gebeuren dus hopelijk gaat het inmiddels vervangen duo en straks de nieuwe 2 banden, langer mee.
 
Laatst bewerkt:

Okki

Donateur
Tsja....de bandjes van de auto van mijn vrouw met 5000 km per jaar slijten ook meer door stilstaan dan door rijden (ook droogte scheurtjes)

Mijn eigen banden 75000 km in 2,5 jaar zien er daarentegen nog prima uit...
 

Cordoba

Forumguru
Op zich is minder dan 5,5 jaar een redelijke leeftijd voor banden, maar niet zo dat je afkeur op droogtescheuren mag verwachten. De haarscheurtjes in het geribbelde vlak zou ik me geen zorgen om maken, maar de scheur die rond loopt door de letters halverwege de wanghoogte, dat is een ding waar ik me niet gerust bij zou voelen. Op de eerste foto zag ik pas later de droogtescheuren tussen de profielblokjes, ook daar loop je risico dat als zo'n profielblokje een tik krijgt door gat in de weg, of andere oneffenheid, dat het gaat scheuren en dan is een band heel snel leeg.

P.S. Je kunt natuurlijk ook in plaats van nieuwe banden, bij de gemeente vragen of ze al een subsidieregeling voor een elektrische auto hebben. ;)
 

Agent327

Forumguru
Die scheuren in de wang zijn aardig prematuur maar het is helaas een Pirellikwaal, heb er met dezelfde band ook last van gehad ruim voor de APKkeuring een aantal jaren geleden. Ik zou toen na de vakantie de banden gaan vervangen. Net voor Antwerpen op de terug eis reed ik een van de banden aan gort. De band was op de hoogte van de scheurtjes op de wang volledig doorgescheurd. Ik moest toen nog 175 km naar Haarlem rijden op de thuiskomer. Na gebruik van de thuiskomer kon ik deze ook afschrijven..... Misschien overbodig te vermelden, sindsdien rijdt ik alleen maar met een volwaardig reservewiel.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Opzich zijn deze droogtescheurtjes nog niet zorgwekkend. Bij de APK zul je een advies over de banden krijgen. Wellicht zelfs als opmerking op het APK formulier dat je meekrijgt.

Meen dat je mag verwachten dat een band 5-7 jaar mee zou moeten gaan. Wat je zegt over het goede profiel dat er nog op zit klopt helemaal. Zo denken veel mensen dus ook, en vervangen banden dus écht pas wanneer de profieldiepte onder de wettelijke 1.6 mm komt.

Als je het canvas of de staaldraden begint te zien, dán is het zsm. vervangen. Wat je ook vaak ziet is een ei vorm op de wang van de band. Als je dat ziet ook je band zsm. vervangen. Waarom? Omdat je dan waarschijnlijk ergens hard met de band tegen aangekomen bent (stoeprandje oid.), waardoor de staaldraden stuk zijn en de lucht van de band nu naar buiten wil dringen en een ei vorm ontstaat.

Werkt die 'tyre dressing' niet als olie op een lichaam, als er de zon op staat? Met andere woorden, bakt het dan niet nog even een tandje extra? Zon/UV is inderdaad funest, maar dat is het helaas voor alles.

Al met al denk ik dat de levensduur van de band bereikt is, lekker vervangen. Pirelli zijn over het algemeen toch al de wat hardere banden (dus minder soepel rubber = sneller scheuren?).

Succes met de APK!
 

turboturbo

Forumguru
Tja, de dealer en garagist brengen de spanning altijd terug naar de aanbevolen maar veel te slappe 2,1 bar zoals dat bij de achterdeur vermeld staat. Vermoedelijk ging dat bij de vorige eigenaar net zo. Ik zelf pomp meteen daarna meteen weer bij tot 2,7 bar :geek:

Tel daar nog eens een paar maandjes bij op voordat er weer eens lucht bijgevuld werd. En dan wordt er denk ik idd met te weinig spanning gereden. Daarmee deukt de wang van de band telkens extra in onderaan het wiel en slijt het rubber mogelijk wat sneller thv de wang.
Met fietsbanden gebeurt dit ook; de wang van de band ging bij mijn fiets vaak als eerste stuk (een opengereten band) Ik dacht dat het kwam omdat ik ze misschien te hard op pompte maar de fietsenmaken verzekerde me dat het juist door te lage spanning kwam.
Edit: plaatje van de wang met te lage spanning en juiste spanning:
luftdruck_wichtig_nl.jpg


Sindsdien heb ik een goede fietspomp met druk meter en zie ik inderdaad dat om de minimale spanning (4 bar) er in te houden, ik dikwijls bij moet pompen...

Wat betreft de banden dressing; ik kan me niet voorstellen dat die géén beschermde en rubber voedende eigenschappen zouden hebben. Hoe dan ook, de 303 protector heeft dat in ieder geval.

303_aerospace_protectant1.jpg


Deze gasten zweren bij dit product:

Maar in de schaduw of in een garage parkeren zou het meest ideaal zijn.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@turboturbo Voor de fiets heb ik een andere oplossing: stofdopjes met ingebouwd drukmetertje. Het binnenwerk van het ventiel moet dan wel vervangen worden door de bij de stofdopjes behorende versie: die laat namelijk een heel klein beetje lucht door, zodat het stofdopje de druk kan meten (als je het stofdopje er af haalt, kun je echt nog dagen fietsen zonder dat de band leeg is), en de kleur van het stofdopje verraadt of de band op de ingestelde druk staat (er zijn versies voor verschillende banddrukken). Zie je van de zijkant van de band alleen groen in de stofdop, is de druk in orde, zie je geel wordt het tijd om bij te pompen, is het rood dan is ie veel te zacht.

Wat de auto betreft: zodra de druk 0,2 bar daalt, merk ik dat het brandstofverbruik iets oploopt, en ik lage waarden niet of moeilijk kan halen.

De tiredressing houdt zonder meer de UV-straling tegen (zoals bijna alles), en dat is een belangrijke oorzaak van veroudering van rubberbanden.
 

Arjann

Forumguru
Als er géén canvas zichtbaar is door de scheurtjes is het voor de apk geen probleem. Dus ook als je een scheurtje voorzichtig open buigt mag het niet zichtbaar zijn
 

EdK

Forumguru
Simpel gezegd zou ik die banden vervangen ondanks de voldoende profiel die de band dan nog heeft.
Maar de banden zijn het enigste contact met moeder aarde en die wil ik gaarne houden.
Ooit een klapband voor gehad met maar 50Km/pu op onverharde weg in Norway, wel dit maak ik graag niet meer mee.
En dat geld voor de inzittenden ook, de snerk van toen 5 a 6 jaar weet het nu nog prima te vertellen als het over die vakantie gaat...

En tja Oil of Olaz kun je ook nog op de band smeren, maar ze zullen echt niet meer beter worden hoor....
Maw, even door de zure appel bijten en nieuwe bandjes eronder........en liefst aankomende week nog..
 

turboturbo

Forumguru
Dank voor alle reacties! Geen zorgen jongens; 2 Michelin Premacy bandjes zijn inmiddels besteld...
Financieel kwam het beter uit volgende maand maar ik wil een situatie als @Agent327 beschrijft toch ten alle kost voorkomen. Als ik een klapband krijg ben ik uiteindelijk sowieso duurder uit. Nog even los van eventuele risico’s die ik daarmee aan ga.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Vers rubber zit erop! Weliswaar de hoofdprijs betaald (want niet bij een bandenboer keten kunnen halen en een velg had aardig wat onbalans dus hij moest 'm wel 5 keer opnieuw balanceren voordat het wiel naar de zin van de monteur was) maar goed zo steun ik deze lokale eenmanszaak weer een beetje denk ik dan...

De banden waren overigens nog geen APK afkeur werd me verteld, dus @Arjann en @HarrieSkoda hadden het goed.

Mogelijk ga ik toch komende maand nog voor een paar dagen naar Duitsland dus dan vind ik het toch wel fijn dat ik ze alvast heb vervangen; met de wetenschap van de droogtescheuren zou ik die reis niet helemaal ontspannen aanvangen...

image-2019-05-10-2.jpg
 
Laatst bewerkt:

Fmoon

Forumguru
Een APK is sowieso vind ik een twijfel achtig iets. De band kan vandaag nog net voldoen aan de APK en een advies ter vervanging krijgen en morgen kan die er niet meer aan voldoen. Nu lekker fris rubber, rijd ook lekkerder.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Een APK is sowieso vind ik ene twijfel achtig iets
Helemaal mee eens en het gaat echt maar om 'bare-minimum' eisen waaraan het voertuig moet voldoen. Nu rijd ik eindelijk op 4 Michelin banden en ik weet nog van mijn vorige Skoda hoe een compleet anders rijdende auto ik daarmee terugkreeg (was destijds 4 x nieuwe banden ineens)
Dat genot is ook hier gebleken, stond voorheen mijn stuur een beetje scheef (had in het verleden nl. uit laten lijnen met de toen nieuwe banden, maar die vervolgens al vrij vlot naar de achteras verhuisd) staat die nu weer mooi recht en de auto is weer heerlijk stil en voelt bijna Frans comfort achtig aan... :geek:
 

laagvlieger

Forumguru
Ik rij met de Fabia nog steeds op de eerste zomerbanden, 8 jaar oud en meer dan 100.000 km inmiddels. Ik gaf bij de vorige beurt aan om de banden misschien te vervangen, maar volgens de dealer kan ik er gerust nog een jaar mee rijden.

Hun uitleg hierbij: puur afgaan op de leeftijd of kilometerstand doen ze niet, aangezien zelfs grote bandenfabrikanten al(die toch graag willen verkopen) een leeftijd van maximaal 10 jaar aangeven. Een autoband is echter onderhevig aan factoren die veel meer invloed hebben op veroudering zoals onderhoud, opslagomstandigheden, temperatuur, belasting, snelheid, spanning, en zeker ook rijstijl.
Droogtescheurtjes in het loopvlak zijn niet zo zorgwekkend als scheuren op de wang van de band, waar de band veel dunner en kwetsbaarder is.

In het geval van de topicstarter zou ik de banden meteen vervangen, foto's lijken me duidelijk.
 

Okki

Donateur
  • maar volgens de dealer kan ik er gerust nog een jaar mee rijden
  • puur afgaan op de leeftijd of kilometerstand doen ze niet
  • aangezien zelfs grote bandenfabrikanten al een leeftijd van maximaal 10 jaar aangeven.

Als je het zo (verkeerd) zou lezen, zou je de conclusie kunnen trekken dat banden met 140.000 km erop van 4 jaar oud gewoon nog 6 jaar mee kunnen....:arghh:

meer dan 100.000 km ....en dan dacht ik dat ik met 75.000 km al spekkoper was ....:sterretjes:
 

laagvlieger

Forumguru
Als je het zo (verkeerd) zou lezen, zou je de conclusie kunnen trekken dat banden met 140.000 km erop van 4 jaar oud gewoon nog 6 jaar mee kunnen....:arghh:

meer dan 100.000 km ....en dan dacht ik dat ik met 75.000 km al spekkoper was ....:sterretjes:

Een band die in goede omstandigheden (goede druk, temperatuur en weinig belasting) bij gematigde snelheden steeds maar rechtdoor rolt (snelweg aan 100 km/u) en een beetje geluk onderweg (weinig tot geen obstakels die schade geven aan de band) kan echt zeer hoge kilometerstanden aan.
Dat in combinatie met een gebrek aan vermogen en ideale stalling van de auto maakt wellicht dat ik die 100.000 grens voorbij ben.
Bij ~120.000 km zal het echt wel einde verhaal zijn :jaja: Ik wil geen record halen, veiligheid is mij meer waard.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan