Droogte scheuren band

turboturbo

Forumguru
Ik rij met de Fabia nog steeds op de eerste zomerbanden, 8 jaar oud en meer dan 100.000 km inmiddels
Welk merk en type band precies? En staat de auto goeddeels droog/binnen/in de schaduw (bijv carport) of juist hele dag in de zon?

Zelfs mijn fietsenmaker zei me onlangs dat de levensduur van fietsbanden met name bepaald wordt door of de fiets buiten gestald staat of juist in de schuur en daaraan verbonden het aantal zon uren waaraan het rubber bloot staat.
 
als ik hierboven lees dat enkel de achterbanden het probleem waren, dan is het misschien slim om de banden "naar voor" te leggen.. Tractie banden slijten sneller....
(en je hebt best op je achterste wielen banden die zeker niet slippen...)
 

hemi24

Forumguru
@profke : tractie banden krijgen ook meer voor de kiezen, dus ik zou het risico niet graag willen nemen om daar van die uitgedroogde meuk te monteren.

:nailbiting:
 

turboturbo

Forumguru
@profke de uitgedroogde banden zaten op de vóóras. En bij de rit naar Duitsland later deze maand gaan er twee fietsen en een fietsdrager achterop: dus op welke as ze ook zouden zitten - ik geen gemoedsrust gehad...
 

laagvlieger

Forumguru
Welk merk en type band precies? En staat de auto goeddeels droog/binnen/in de schaduw (bijv carport) of juist hele dag in de zon?

Bridgestone Turanza. Erg harde en slijtvaste band. Maar daarentegen maakt die veel geluid en de combinatie koude & nattigheid vindt die echt niet leuk. Super in de zomer en waardeloos in de winter, maar daarvoor heb ik ook winterbanden. Auto staat grotendeels langs het huis in de schaduw. Nooit lang in volle zon.
 

Cordoba

Forumguru
@laagvlieger Je hebt toch niet vals gespeeld en een deel van die 100.000 km op de winterbanden gereden? Bij mijn Fabia I lagen er bij aankoop ook Turanza's onder, maar wat een rust toen die dingen vervangen werden door autobanden.
 

laagvlieger

Forumguru
@laagvlieger Je hebt toch niet vals gespeeld en een deel van die 100.000 km op de winterbanden gereden? Bij mijn Fabia I lagen er bij aankoop ook Turanza's onder, maar wat een rust toen die dingen vervangen werden door autobanden.

Nee zo snugger ben ik nog net! Er is ook een gigantisch verschil in geluid tussen die Turanza's en mijn winterbanden (Goodyear ultragrip)
 
Bovenaan Onderaan