Driving mode select

leon-cupra

Forumguru
@Rallye , heb je al eens op de stoel gezeten van een autoverkoper? Tegenwoordig komen de meeste klanten met hun online configuratie bij de dealer en mag je hen een nettoprijs maken. En met jouw nettoprijs gaan ze naar de volgende dealer. Begin je als verkoper over elke optie te vragen "waarom" zal je snel afgeschilderd worden als zeurpiet. "Geef mij nou maar gewoon jouw beste prijs, ik heb thuis alles al uitgezocht" Het is de minderheid die nog niet weet wat hij wilt op het moment dat hij de showroom binnen stapt. ;)

We zitten niet ver af van het moment dat de autoverkoper zal verdwijnen....
 

leon-cupra

Forumguru
Als de koper dat gezegd heeft, kan die niet meer reclameren, maar hierboven lijkt het toch anders?
Het is niet echt aangegeven hoe het gesprek is verlopen. Mijn reactie was ook gewoon op de opmerking dat een "goede" verkoper steeds "waarom" dient te vragen. Een beenhouwer vraagt ook niet waarom je 100gr kaas vraagt en dat je het daarna niet lekker vindt is het dan de beenhouwer zijn schuld?
Als base77 gewoon aangeeft in het gesprek dat hij graag driving mode select wilt, ga je als verkoper niet onmiddellijk de reflex hebben om te vragen "waarom" en wel om de volgende reden: als je dergelijke term gebruikt wilt het zeggen dat je je al op voorhand geinformeerd hebt. Een niet geinformeerde prospect kent dergelijke term namelijk niet. Indien base77 aangegeven had "ik wil dit en dit kunnen", de verkoper zegt " dan moet jev driving mode select nemen" dan is uiteraard de verkoper in fout.
 

Base77

Senior Member
Het is niet echt aangegeven hoe het gesprek is verlopen. Mijn reactie was ook gewoon op de opmerking dat een "goede" verkoper steeds "waarom" dient te vragen. Een beenhouwer vraagt ook niet waarom je 100gr kaas vraagt en dat je het daarna niet lekker vindt is het dan de beenhouwer zijn schuld?
Als base77 gewoon aangeeft in het gesprek dat hij graag driving mode select wilt, ga je als verkoper niet onmiddellijk de reflex hebben om te vragen "waarom" en wel om de volgende reden: als je dergelijke term gebruikt wilt het zeggen dat je je al op voorhand geinformeerd hebt. Een niet geinformeerde prospect kent dergelijke term namelijk niet. Indien base77 aangegeven had "ik wil dit en dit kunnen", de verkoper zegt " dan moet jev driving mode select nemen" dan is uiteraard de verkoper in fout.

Het is niet echt in het gesprek besproken omdat ik idd het meeste al vooraf had gelezen, geconfigureerd en/of nagevraagd had. Het probleem is dat de brochure en de prijslijst niet duidelijk bleken te zijn waardoor DMS ook niet besproken hoefde te worden. Bijvoorbeeld: er wordt in de brochure expliciet vermeld dat de extra bak onder de bijrijder stoel niet aanwezig is bij elektrische stoelen (bleek overigens ook al niet meer zo te zijn). En dan gaat het met name om het woordje “expliciet” . Je gaat er daardoor vanuit dat als er niks expliciet bij vermeld staat, de DMS (inclusief de persoonlijke instellingen optie) is zoals te lezen is uit de brochure. Ik kwam er ook toevallig achter toen de verkoper aangaf maar 2 sleutels te hebben (3 bij de uitgebreide DMS). Anders had ik het pas bij aflevering in November erachter gekomen.
 

Rallye

Forumguru
@leon-cupra Mijn opmerking is ook geen dodelijke kritiek op de verkoper van de auto van @Base77; dit soort dingen kunnen voorkomen. Overigens hoeft de vraag van een verkoper niet “waarom” te luiden. Die kan ook zijn “wat denk je dat DMS inhoudt”, zeker als je weet dat er verschillende uitvoeringen van DMS zijn. Juist in een tijd waarin de meeste kopers zaken al lijken te weten, kun jij er als verkoper uitspringen door (nog) betere kennis, die je dan natuurlijk wel door de importeur met worden aangereikt. Als een klant daarvoor niet openstaat, dus doof is voor jouw adviezen en alleen voor de nettoprijs gaat dan merk je dat snel genoeg. @Base77 trof mij niet als zo’n klant.

Wat je als verkoper nu dus (wellicht onbewust) voor elkaar gekregen hebt is het opwekken van een (lichte) teleurstelling over jou en je merk. Dat is jammer.
 

leon-cupra

Forumguru
@Rallye , zie mijn vorige antwoorden. Je gaat een reeds geinformeerde klant ook niet onderleggen aan een "kruisverhoor". Velen zullen zich dan gekleineerd voelen.
Deze fout had vermeden kunnen worden door de "sjarel" die de brochures opstelt. De verkoper hoefde in deze situatie niet in te grijpen.
 

Stevala

Actief lid
Ben redelijk nieuw op forum en aan het bijlezen. Is de sport of normal stand in DMS dezelfde als dat je de dsgpook in normal of sport zet?
 
Bovenaan Onderaan