Draagarmrubbers slijtage of toch iets anders?

Canon-Eye

Forumguru
Tsja, ik kom uit de logistieke HSEQ-managementhoek (Health, Safety, Environment & Quality), dus kijk daar wellicht wat strenger naar...
 

Tees

Donateur
Dat gaat dan ook over tonnen ipv een half litertje. Terecht dat daar heel andere eisen aan gesteld worden, een ongeluk met een tankauto isocyanaat is goede kans op doden, terwijl een spuitbus PUR-schuim die per ongeluk leeggespoten wordt geeft vooral een troep.

Back on-topic nu, @Captain Hook heb jij nog vragen? Ik zou nog steeds even een paar checks doen, en anders aan de garage vragen of die willen kijken of het aan de rubbers kan liggen.
 

Captain Hook

Forumguru
Ik moet binnenkort toch een afspraak maken voor wat werkzaamheden (airco vullen). Dan zal ik gelijk dit ff navragen wat 't moet kosten.

Want je weet 't ... ook vragen kost geld tegenwoordig. Zeker als men dan ook nog eerst de auto op de brug moet zetten en iemand er naar moet kijken met een 'deskundige' blik. :pieker:

En wat dat betreft vertrouw ik al jarenlang geen enkel commercieel bedrijf meer. Men probeert, helaas, altijd op allerlei mogelijke manieren de consument zoveel mogelijk geld uit de zak te kloppen.
Wat dat betreft zijn merkdealers nog een graadje erger, nog afgezien van de arrogantie die daar schering & inslag is.
Was 't maar anders, maar de realiteit van alledag is helaas zo triest. :wavecry:
 

EdK

Forumguru
JA servies bestaat nog wel maar Service is ver te zoeken heden ten dagen....
Zo heel af en toe dan word je er nog wel eens mee geconfronteerd.... :pieker:
 

ertromp

Forumguru
Dan snap ik niet als je geen vertrouwen hebt in de plaatselijke smid dat je zelf niet even kijkt naar de staat van de draagarmrubbers achter.
Even de auto aan de achterkant op een stel assteunen zetten en dan met een grote schroevendraaier of kleine koevoet kracht zetten op de bus waar het rubber in zit en kijken of je speling ziet/voelt.
Wellicht kun je optisch dan al zien of het rubber beschadigingen of anderzins vertoont.
 

Captain Hook

Forumguru
@ertromp Klinkt makkelijk, maar dan moet je dus wel, EN ruimte hebben om de auto ff omhoog te zetten, EN je moet assteunen hebben, EN een geschikte (schaar)krik.
Die spullen ontbeer ik helaas.
 

Tees

Donateur
Dan naar een DHZ garage (of een AHC)!
Of toch maar gewoon (gepast) vertrouwen hebben in de garage ;).
 

Captain Hook

Forumguru
ff een update.

Vandaag een afspraak gemaakt bij de lokale vakgarage. En ja, ik wist dat ze het druk hadden, maar die paar weken kan er ook nog wel bij.
Wilde sowieso nog voor de lange ritten naar Italië de airco opnieuw laten vullen. Na 3 jaar werd het wel weer eens tijd. Koelcapaciteit is niet meer je-van-het, merkte ik de laatste paar dagen met die grote hitte.

De garagist had geen tijd om de auto op de brug te zetten en eerst te kijken. Maar naar aanleiding van mijn omschrijving vond 'ie het wel een plausibel verhaal dat die rubberblokken in de achteras aan vervanging toe zouden zijn.
Hij mompelde wel iets van dat het nogal een rotklus was omdat, zeker bij wat oudere auto's, de boel meestal goed vastzit en nooit helemaal zeker is of alles fatsoenlijk los komt.
En de achterbrug moest voldoende vrij komen om die rubbers er uit te persen.
Hij gaf dat het maximaal 400 euro zou gaan kosten, waarbij de prijs van de rubberblokken zelf idd verwaarloosbaar is.

M.a.w. half juli weet ik wat meer... to be continued...
 

Eltjo

Forumguru
Een detector is vaak om een (ongewenste) overschreidingssituatie te detecteren. Een te hoge concentratie van een gevaarlijk gas b.v. Frisse lucht detectoren heb je niet, wel voor b.v. CO etc.
 

Captain Hook

Forumguru
Zo, vandaag heeft de Roomster een kleine operatie ondergaan.

De ophanging aan de achterzijde is los geweest. De draagarmrubbers waren idd aan vervanging toe.

En ik moet zeggen; ik merk het wel. Of beter gezegd, ik merk het nu niet meer! Vooral bij verkeersdrempels en ribbels in de weg had ik eerder het idee dat de achterzijde wat te soepeltjes was en de boel net te losjes heen en weer rammelde. Dat is nu weg!
Het rijdt gewoon rustiger en net een beetje strakker.

Aangezien men geen ruimte had om de boel voldoende los te krijgen om die draagarmrubbers er uit te persen, zonder dat de remleidingen losgingen, moest uiteindelijk ook de remleidingen losgehaald worden. En als gevolg daarvan moest het remsysteem ontlucht worden.

Nu mijn vraag aan de experts alhier:
Heb nu zelf het idee dat ik het rempedaal wel erg ver kan indrukken. Verder dan ik eergisteren nog gewend was.
Kan het zijn dat het ontluchten nog niet helemaal oké is? Heb wel het rempedaal al een paar keer flink ingetrapt en dan heb ik het idee dat dat net iets te ver kan/gaat.
Remvloeistof reservoir heb ik gecheck; maar dat zit gewoon helemaal vol.
Toch nog maar ff terug naar de garage?
 

EdK

Forumguru
Hoop voor je dat er geen lucht inzit !
Kun je opeens in het niets trappen.....
Dus zou lekker ff voor zekerheid langsgaan.
Want hebben ze alleen bijgevuld of gehele systeem met schone remolie doorgespoeld/gevuld ?
 

Captain Hook

Forumguru
Nou @EdK ik mag hopen dat ze geen remolie gebruikt hebben; dan heb ik in ieder geval een probleem... :pieker:

Zal morgen maar weer eens langsgaan en horen wat de 'deskundigen' ter plekke er van vinden.
 

Captain Hook

Forumguru
Nou @EdK je mag dan vinden dat het een overdreven reactie is, maar er is toch niks mis mee om de dingen bij de juiste naam te noemen?

We praten toch ook niet over 230V gelijkspanning als we 230V AC bedoelen? Ik bedoel maar... ;)
Of het op één hoop gooien van kW's en kWh's. Het één is nou eenmaal wat anders dan het ander.
______________________________________________________________________________________________________________

Heb vanmiddag weer een afspraak staan bij de garage. Ze zouden nogmaals de boel gaan ontluchten en ze maakten meteen excuses voor de mogelijke misser.
In ieder geval al een coulantere houding dan bij de merkgarage. :koffie:
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

gehaktbal

Forumguru
In ieder geval al een coulantere houding dan bij de merkgarage. :koffie:
Nou ja, je vindt dat coulant he (in elk geval hun houding). Maar als er een ongeluk gebeurt en het blijkt dat het onjuist ontluchten de oorzaak is geweest, dan zijn de rapen wel gaar en kun je een stamppotje maken.

Wel fijn van je draagarmrubbers trouwens! Hebben ze de voorkant ook nog bekeken, toen die toch op de brug stond?
 

Tees

Donateur
Fouten gebeuren, t zijn net mensen in een garage. Maar een garage onderscheidt zich door hoe er met fouten omgegaan wordt!
 
Bovenaan Onderaan