Captain Hook
Forumguru
Onze Roomster nadert z'n 13de levensjaar. Dus is het niet zo gek dat er wat zaken oud(er) en versleten raken.
Inmiddels ruim 145kkm afgelegd door Europa.
Nu vraag ik me echter af, is onderstaand verschijnsel gewoon een slijtageissue:
Bij het (beschaafd) op- en afrijden van verkeersdrempels of gewoon deuken/bobbels in de weg, heb ik het idee dat vooral aan de achterzijde het wat rammelt c.q. enigszins bonkerig gedrag vertoont. Net alsof de auto wat minder comfortabel oneffenheden neemt.
En nee, het zijn geen losse spullen die in de kofferbak liggen.
Op zich het in- en uitveren van de schokdempers is volgens mij weinig mis mee. En ook bij de laatste onderhoudsbeurt vertelde de monteur bij de vakgarage dat de schokbrekers er nog netjes uitzien, niet lekken en niet nadeinen ofzo.
Ik heb ook al geëxperimenteerd met wat lagere en hogere bandenspanning dan de voorgeschreven waardes. En dan merk je idd wel verschil, maar het bovengenoemde effect is dan niet verdwenen.
Zou dit een teken kunnen zijn van versleten draagarmrubbers?
En heeft de achterasconstructie van de Roomster wel draagarmrubbers of zit dat anders in elkaar?
En zo ja, valt dit zelf nog makkelijk te constateren, of moet de auto daarvoor echt op een brug om er onder te kunnen kijken?
Of zou het ook nog iets in de richting van stabilisator(stang?)/rubberophanging kunnen zijn?
Subframerubbers? (geen idee wat dat precies inhoudt)
BTW: de Roomster rijdt keurig stabiel rechtdoor. Geen trillingen. Ook bij het remmen volgt 'ie keurig een rechte lijn zonder dat je zelf hoeft te corrigeren. Ook bij het optrekkken kun je bij wijze van spreken rustig het stuur loslaten; de auto gaat netjes rechtuit.
Dus sporing/stabiel rijden is geen probleem.
Iemand enig idee wat zo'n grapje mogelijk zou kosten?
Want als ik online wat rondblader op het het begrip 'draagarmrubbers skoda roomster' zie ik prijzen van een paar tientjes voor de onderdelen. Natuurlijk begrijp ik dat bij dit soort werkzaamheden arbeidsloon de grootste kostenpost is.
Of zegt iemand; het kan mogelijk toch nog iets anders zijn?
Dank voor het meedenken!
Brengt uiteraard ook de interne discussie in huize Hook op gang; gaan we nog veel/weinig investeren in deze auto of toch maar eens rondkijken voor iets anders?
Maar dat is voer voor een heel ander topic!
Rest wel; we zijn eigenlijk zeer tevreden over deze Roomster! Het is ons inziens veel auto voor je geld en redelijk probleemloos en betrouwbaar. Qua formaat (binnen/buiten) precies goed. En dat zal dus altijd een lastige zoektocht worden om iets gelijkwaardigs te vinden.
Nogmaals; laten we die discussie hier buiten houden.
Inmiddels ruim 145kkm afgelegd door Europa.
Nu vraag ik me echter af, is onderstaand verschijnsel gewoon een slijtageissue:
Bij het (beschaafd) op- en afrijden van verkeersdrempels of gewoon deuken/bobbels in de weg, heb ik het idee dat vooral aan de achterzijde het wat rammelt c.q. enigszins bonkerig gedrag vertoont. Net alsof de auto wat minder comfortabel oneffenheden neemt.
En nee, het zijn geen losse spullen die in de kofferbak liggen.
Op zich het in- en uitveren van de schokdempers is volgens mij weinig mis mee. En ook bij de laatste onderhoudsbeurt vertelde de monteur bij de vakgarage dat de schokbrekers er nog netjes uitzien, niet lekken en niet nadeinen ofzo.
Ik heb ook al geëxperimenteerd met wat lagere en hogere bandenspanning dan de voorgeschreven waardes. En dan merk je idd wel verschil, maar het bovengenoemde effect is dan niet verdwenen.
Zou dit een teken kunnen zijn van versleten draagarmrubbers?
En heeft de achterasconstructie van de Roomster wel draagarmrubbers of zit dat anders in elkaar?
En zo ja, valt dit zelf nog makkelijk te constateren, of moet de auto daarvoor echt op een brug om er onder te kunnen kijken?
Of zou het ook nog iets in de richting van stabilisator(stang?)/rubberophanging kunnen zijn?
Subframerubbers? (geen idee wat dat precies inhoudt)
BTW: de Roomster rijdt keurig stabiel rechtdoor. Geen trillingen. Ook bij het remmen volgt 'ie keurig een rechte lijn zonder dat je zelf hoeft te corrigeren. Ook bij het optrekkken kun je bij wijze van spreken rustig het stuur loslaten; de auto gaat netjes rechtuit.
Dus sporing/stabiel rijden is geen probleem.
Iemand enig idee wat zo'n grapje mogelijk zou kosten?
Want als ik online wat rondblader op het het begrip 'draagarmrubbers skoda roomster' zie ik prijzen van een paar tientjes voor de onderdelen. Natuurlijk begrijp ik dat bij dit soort werkzaamheden arbeidsloon de grootste kostenpost is.
Of zegt iemand; het kan mogelijk toch nog iets anders zijn?
Dank voor het meedenken!
Brengt uiteraard ook de interne discussie in huize Hook op gang; gaan we nog veel/weinig investeren in deze auto of toch maar eens rondkijken voor iets anders?
Maar dat is voer voor een heel ander topic!
Rest wel; we zijn eigenlijk zeer tevreden over deze Roomster! Het is ons inziens veel auto voor je geld en redelijk probleemloos en betrouwbaar. Qua formaat (binnen/buiten) precies goed. En dat zal dus altijd een lastige zoektocht worden om iets gelijkwaardigs te vinden.
Nogmaals; laten we die discussie hier buiten houden.
Laatst bewerkt: