Draagarmrubbers na half jaar weer stuk; verkeerd gemonteerd?

ronald_j

Actief lid
Wij monteren de rubber met speciaal vet. Wat ervoor bedoelt is. Dat spul heeft ook een soort lijmende werking.

Lijkt me ook een goede tip. Enig idee hoe dat spul heet?

En de officiële naam voor deze draagarmrubbers is: rubbermetaalsteun. Zo word die in ETKA genoemd. Het onderdeel programma van Skoda VW enz.

Ook interessant. Ik zou denken dat het een demper of zoiets is.
 

Monteurtje

Forumguru
Het is maar net hoe het vertaalt wordt. Maar als je draagarmrubber intikt, dan vindt je het niet. Ik zal even kijken hoe het vet heet of wat het kost.
 

Ted

Forumguru
Ik vermoedt eerder dat de kunststof bus gescheurd is bij de montage, met gevolg dat deze los is gaan zitten!
 

darkprojectx

Forumguru
vandaag was ik even bij de dealer op bezoek, en heb gelijk het euvel nogmaals voorgelegd.

Nog voor ik uitgepraat was begon er al 1 te roepen "ja wie zitten op van die forums? Mensen die hem verlaagd hebben".

..Uhm als je niet weet hoe het zit bemoei je er dan even niet mee, dank je.

Keek hij stom.. idioot.. zomaar wat roepen kunnen we allemaal, je eerst inlezen en dan een mening vormen schijnt lastiger te zijn.

Dus ben rustig verder gegaan met mn verhaal bij zijn collega waar ik het gesprek ook eigenlijk mee voerde.
Toevallig was bij deze dealer (VW Arena te Venlo) dit euvel minder bekend. Goed mogelijk, ze hebben ook nog niet zo lang alle VAG modellen in onderhoud.

Ik heb eens bekeken wat het ging kosten om heel de front drive weer netjes te krijgen;

Draagarmen Links + rechts = 102 euro per kant => 204 euro
Stabilisatie stang => 65 euro
en dan nog de rubbers, zijnde de massieve rubbers of de powerflex rubbers..

kost wat, maar die ergernis moet gewoon in 1x compleet opgelost worden.
 

Antera

Donateur
waarom nieuwe draagarmen? als je de powerflex rubbers neemt en die je je eigen draagarmen doet bespaar je weer de kosten van de draagarmen
 

darkprojectx

Forumguru
Mijn onderstel rammelde al toen ik hem kocht, dus ik vermoed zo dat die draagarmen ook wel hun portie gehad hebben.
En ach, het is wel zo makkelijk. Je kunt de rubbers al erin persen voor je de auto wegbrengt/de draagarmen/stabi gaat plaatsen.
 

ronald_j

Actief lid
Nou de rubbertjes zitten erin hoor. Het totaal was een hele klus, maar het inpersen van de rubbers viel in verhouding nog mee.
Aangezien er de vorige keer met enig geweld en gedoe een afgebroken bout uit het subframe gehaald moest worden, begaf deze keer de draad het. Daardoor moest er een langere bout met moer gebruikt worden. Die moer past natuurlijk niet zomaar aangezien het subframe schuin afloopt. Gelukkig ken ik hele handige mensen die met enig laswerk hier een oplossing op gemaakt hebben, maar makkelijk was het niet.

Het goede nieuws is dat de CupraD rubbers uitstekend rijden. Ik kan nu zo hard als ik wil op de rem trappen en hij remt altijd soepel. Dit is helemaal nieuw voor mij. Eerder voelde ik altijd de remblokken met een knal aangrijpen of tenminste, dat dacht ik. Dat bleken dus de rubbers te zijn die tegen de aanslag knalden. Deze rubbers doen dat niet. Altijd soepel remmen, Yeah!
wel dreunt de auto wat meer bij lage toeren, maar dat vind ik niet hinderlijk.

Overigens zaten de rubbers nog wel keurig op hun plek. Ik moet het half onder de auto liggend verkeerd gevoeld hebben. Ze waren dus niet verdraaid, maar gewoon van beroerde kwaliteit.
 

Ted

Forumguru
Fijn Ronald dat het gelukt is! Het rijdt inderdaad super strak vooral op de snelweg dan stuurt hij heel precies. Het was voor mij jammer om ze voor de resonantie er uit te moeten halen. Voor een benzine motor moeten ze gewoon goed rijden. Mijn 1.9 diesel is gewoon in het langzame toeren bereik trillingsgevoelig.

Gelukkig ben ik blij dat jij je voordeel er mee gedaan hebt en mijns inziens verslijt je deze rubbers wellicht nooit meer!
 

Cordoba

Forumguru
Ik moet nog 2 weken wachten op mijn Cupra-rubbers. Ondertussen begint het op kiespijn te lijken: hoe dichter je bij de afspraak met de tandarts komt, hoe minder klachten je hebt.
 

Monteurtje

Forumguru
@erik. Ik kan alleen Skoda onderdelen opzoeken. Specifieke Seat onderdelen kan ik niet opzoeken. Nummer die wij bij Skoda monteren is 1K0 407 183 E, uit mijn hoofd. Zijn dezelfde als van de Octavia II.
 

Cordoba

Forumguru
Misschien dat RonaldJ of Ted je aan de nummers kunnen helpen, ik ga de 19e pas naar de garage, dan kan ik het eventueel wel vertellen. Het is trouwens goed mogelijk dat deze rubbers een 'universeel' onderdeelnummer hebben, dus niet aan een specifiek merk of model zijn gekoppeld. (net zoals bijv. part nrs. van binnenverlichting)
 

Monteurtje

Forumguru
Nog even terugkomend op het vet wat wij in de garage gebruiken. Dat is speciaal montagevet, glijmiddel voor draagarmrubbers. Dat is het eninge wat op het flesje staat.
 

turboturbo

Forumguru
Ik ben in ieder geval heel benieuwd of iemand dat ook op z'n nachtkastje heeft staan..... :worshippy:
{/foute grap modes}
Eh... ik bedoel: hoe de Cupra rubbers bevallen, uiteraard. Edit: pfffrrrrrtttt :yeah:;)
 

Fabia

† In Memoriam
:ot: Mijn zoon van 13 heeft de hele tijd over rubbers.......................................maar gelukkig bedoelt ie dan rubbers voor zijn tafeltennisbatje. Is ook een hele wereld op zichzelf.
 

Ted

Forumguru
De Skoda dealer in Schagen heeft ze gewoon op de plank liggen! Even bellen en je weet het!
 
Bovenaan Onderaan