Draagarmrubbers na half jaar weer stuk; verkeerd gemonteerd?

ronald_j

Actief lid
Begin dit jaar heeft een technische kennis samen met mij de draagarmrubbers van de voortrein vervangen.
Na wat problemen met schokkend stuur en een beetje naar rechts trekken kwam ik er gisteren achter dat de nieuwe rubbers nu ook helemaal stuk zijn. Ze zien er precies zo uit als de oude rubbers die we eruit gehaald hebben. Ik begrijp er niets van.

Een garage zei tegen me dat dit misschien komt doordat de rubbers verkeerd gemonteerd zijn. Ik kan het me haast niet voorstellen. Alles is volgens de instructies gegaan, en de nieuwe rubbers zijn precies zo geplaatst als de oude. Het enige wat ik me nog kan bedenken is, dat ze misschien beschadigd zijn door de olie waarmee de bus is ingevet voor het inpersen. Maar dat was maar een heel klein beetje. Aan de buitenkant, waar deze rubbers kunststof bussen hebben. De schade zit bij de rubbers in het centrum en de spaken waarmee de draagarm in het centrum gehouden wordt.

Zelf zou ik eerder denken dat de rubbers gewoon een productiefout hebben.

Wat denken jullie? Is er iets wat we verkeerd gedaan kunnen hebben, waardoor de rubbers zo snel stuk gaan?
 

darkprojectx

Forumguru
Naar mijn MENING zijn die fabrieksrubbers 10x niets waard.
Op de fabia 1 pre facelift was het al een drama en na de facelift was het nog niet verbeterd.
Ik snap niet dat een merk wat zo sterk aan het groeien is en zo snel volwassen wordt/is geworden, een dergelijke kwaliteit aan houd en niet zijn F1's terug roept om deze rubbers te laten vervangen voor fatsoenlijke rubbers.
Voor mij persoonlijk zijn dit soort euvels een regelrechte reden om hierna geen Skoda meer te kopen. Als zelfs na de facelift een derlijk zeer ergerlijk en storend euvel niet verholpen wordt, waarom zou een nieuwere Skoda/model dan wel fastoenlijk in elkaar steken?

Mijn advies, niet nog eens geld steken in deze rubbers maar voor powerflex rubbers gaan. Dat zijn WEL fatsoenlijke rubbers. Uiteraard daarna ook even de al gesneuvelde rubbers vriendelijk bij de dealer op de balie moppen en melden dat ze hun rommel mogen houden. Geld zul je toch niet terug krijgen aangezien je ze zelf vervangen hebt.
 

Cordoba

Forumguru
Mijn rubbers worden over een paar weken vervangen door Ibiza Cupra rubbers: die zijn steviger en zijn volgens Vagtechniek nooit opnieuw vervangen in hun ervaring. Meerprijs t.o.v. de standaard rubbers ca. 20€.

Bij vervanging binnen een half jaar, is er echt iets fout gegaan, maar ik durf niet te zeggen wat (verkeerd ingeperst, onvoldoende ingevet, verkeerde vet???)
 

ronald_j

Actief lid
Ik zie dat Powerflex ze gewoon "rubbers voor de fabia" noemt. Da's duidelijk. Deze rubbers zien er ook wat robuuster uit, en met hun €40 valt de prijs erg mee. Nog meer mensen goede ervaringen met deze rubbers?

@Cordoba:

Als je er rubbers insteekt die bedoeld zijn voor een andere auto, hoe weet je dan dat ze passen? Heb je ze nagemeten, of zijn daar tabellen voor?
 

Antera

Donateur
de powerflex rubbers zijn stugger en als je deze monteerd vervang dan ook de rest van de draagarm aangezien die dan meer op hun donder krijgen. De Cupra heeft dezelfde draagarmen als de Fabia en daarom passen deze en als ik me niet vergis zijn de van en ibiza massief en die van en fabia niet

images




Zo is het onderstel van een O1 gelijk aan en Audi TT waarvan de draagarmrubbers ook massief zijn terwijl die van een O1 dat niet zijn.

Vele onderstellen hebben dezelfde zaken eronder zitten dit is het voordeel van de VAGgroep. Ga dit alleen niet vragen aan de dealer want die zegt meteen dat het niet kan.

Heb je de originele rubbers met het dichte stuk wel naar het puntje gezet op de draagarm?
 

ronald_j

Actief lid
de powerflex rubbers zijn stugger en als je deze monteerd vervang dan ook de rest van de draagarm aangezien die dan meer op hun donder krijgen.

Hmm, wel iets om op te letten dus. Ik zou de voorkeur geven aan niet teveel vervangen. Het is zo al duur genoeg. Dan toch beter iets anders uit de VAG winkel.

Heb je de originele rubbers met het dichte stuk wel naar het puntje gezet op de draagarm?

Ik weet niet meer precies hoe het zat, maar ik weet wel zeker dat we ze precies zo gemonteerd hebben als de oude zaten. Er zit ergens een knobbel op, en die hebben we op dezelfde plek gehouden als bij de oude. ook de spaakjes (Fabia inderdaad niet massief) stonden dan gelijk.
 

turboturbo

Forumguru
niet teveel vervangen. Het is zo al duur genoeg
Ik begreep dat die rubbers zelf de kosten niet echt zijn. Zelfs een complete draagarm (incl de rubbers) zouden niet veel duurder zijn. Het is vooral het arbeidsloon dat het duur maakt (bij mijn Fabia was dat rond de 200 euro excl. BTW)


van alleen het woord draagarm rubbers zou je al hoofdpijn krijgen...... :mad:

@hieronder / ronald_j: Nee, begrijp me niet verkeerd; ik bedoel helemaal niets in die richting dat je het verkeerde woord begrip hebt ofzo. Ik lees er relatief vaak over icm de Skoda Fabia; een beetje wat @darkprojectx ook al zegt... Van hier op het forum tot en met reviews bijv. op AW.

Ik heb ze zelf een tijdje terug laten vervangen door de dealer (voor heel veel $$) waarna ik in totaal 4 x mijn auto opnieuw heb moeten laten uitlijnen. Dat is mijn ellende ermee, maar dat had uiteindelijk niet direct met die rubbers zelf te maken.
 

Antera

Donateur
als laatste moet je gaan bezuinigen op ophangingsdelen. Let wel op dat powerflex een heel leven mee gaat en daarom beter iets goeds kopen en dus iets meer uitgeven dan 3x iets moeten uitgeven omdat het niet goed is en

@ Turboturbo lees even goed wat er staat: maar dat had uiteindelijk niet direct met die rubbers zelf te maken.

dus jouw verhaal snap ik helaas niet helemaal
 

ronald_j

Actief lid
Wel, ik ging ervan uit dat zo'n stevigere draagarm ook vrij kostbaar is. Of valt dat wel mee?

De vorige rubbers gingen 7 jaar mee. Als de nieuwe dat ook zouden doen dan gaan ze waarschijnlijk langer mee dan de auto. Als dat lukt met een rubber van bijv. een Polo (schijnen ook te passen) dan ben ik dik tevreden.
 

Cordoba

Forumguru
Ik zie dat Powerflex ze gewoon "rubbers voor de fabia" noemt. Da's duidelijk. Deze rubbers zien er ook wat robuuster uit, en met hun €40 valt de prijs erg mee. Nog meer mensen goede ervaringen met deze rubbers?

@Cordoba:

Als je er rubbers insteekt die bedoeld zijn voor een andere auto, hoe weet je dan dat ze passen? Heb je ze nagemeten, of zijn daar tabellen voor?

Vagtechniek is een garage die gespecialiseerd is onderhoud en modificaties aan VW, Audi, Seat en Skoda en zij kwamen ongevraagd met deze optie. Hun kennis gaat iets verder dat die van de gemiddelde dealer. Bovendien zijn de draagarmrubbers van F1, waarschijnlijk gelijk aan die van het vorige model Ibiza. Daar komt hetzelfde probleem voor, en worden ze vervangen door óf powerflex (heel erg stug) of Cupra rubbers (zitten tussen origineel en powerflex in). Je zult waarschijnlijk ook zien dat deze onderdeelnummers hetzelfde zijn voor de Fabia en de Ibiza. De Cupra rubbers zouden wel eens overeen kunnen komen met de rubbers van een RS-uitvoering.

Zo zijn er meer onderdelen die gewoon uitwisselbaar zijn met andere VAG-merken/modellen, zo heb ik pas bijvoorbeeld de binnenverlichting vervangen door die uit een Seat Toledo.

@Antera: klopt zowel bij de powerflex als bij de cupra versie zijn de holtes ook gevuld met rubber. Overigens heeft de gewone Ibiza dezelfde holle rubbers als de Fabia.

Edit: overigens wat de kosten betreft, als ik me niet vergis heb ik een offerte gehad voor de draagarmrubbers voor 185 € en daar komt dan nog iets van 20€ bij voor de Cupra-rubbers.
 

ronald_j

Actief lid
Aha, da's handig. Ging je dan ook speciaal naar Vagtechniek in Nuenen? Of heb je alleen die delen daar besteld en laten opsturen?
 

Fabia86

Actief lid
Als ik even mag inhaken:
Ik ervaar momenteel schokken in het stuur wanneer ik kort en hard de rem intrap. Kan dit nog meer oorzaken hebben dan gescheurde draagarmrubbers?
 

Cordoba

Forumguru
Sinds ruim een jaar ben ik vaste klant bij Vagtechniek in Nuenen, over een paar weken moet ik toch op pakweg 10 km afstand zijn voor mijn hobby. Op zaterdagmorgen rij ik eerst naar Lieshout, los de spullen en passagier voor de ruilbeurs, rij door naar Vagtechniek in Nuenen, ruil de auto om voor een gratis leenauto en 's middags ruil ik weer terug. (en dan heeft mijn auto een beurt, nieuwe draagarmrubbers en nog een paar kleine dingen gehad).

Je kunt inderdaad ook dingen bestellen en laten opsturen, maar mijn ervaring is dat ze goedkoper zijn en heel veel beter dan de dealer. Gratis leenauto is (mits tijdig aangegeven) geen probleem, zaken die eventueel niet goed gaan, worden zonder extra kosten hersteld (je moet alleen wel even langs), en ze zijn altijd bereid om zaken uit te leggen, of je mee te laten kijken als je dat wil. Ook zaken als achteraf cruisecontrol inbouwen, w8verlichting, tellerunit aanpassen dat soort zaken kan allemaal. Ook de offertes zijn duidelijk en kloppen, eigenlijk nooit gehad dat zaken duurder werden, dan vooraf aangegeven.


@Fabia86: daar durf ik geen uitspraak over te doen. Reden om bij mij (na 8 jaar en meer dan 100.000km) de draagarmrubbers te vernieuwen zijn het kraken van de rubbers als je over een oneffenheid rijdt, of afremt. Dit is vooral hoorbaar bij lage snelheden, sommige dagen is verschrikkelijk, andere dagen hoor je het niet of bijna niet. Verder is het stuurgedrag een tikkie aan de vage kant, en dat zou met nieuwe rubbers ook moeten verbeteren.
 

ronald_j

Actief lid
Ik denk dat het probleem zit in het smeermiddel dat we gebruikt hebben om de rubbers erin te krijgen. Maar wel op een (voor mij) onverwachte manier. Ze zijn niet aangetast door de olie, maar waarschijnlijk wel verdraaid.

Vandaag heb ik even gevoeld waar de rubber bobbels zitten die de montagerichting aangeven.
1 stond er naar beneden, en de andere naar binnen (!) Ik weet 99% zeker dat ze zo niet geplaatst zijn.

Voorzichtig trek ik de conclusie dat je deze dingen alleen moet monteren met een glijmiddel dat snel zijn smerende werking verliest, zoals bijv. afwaszeep. Ik zag dat Powerflex zelfs zijn eigen middel meegeeft met de rubbers.

Ik ben bereid het te noteren als een gevalletje "Oeps! eigen schuld".

Desondanks wil ik wel andere rubbers proberen.
Het zou namelijk fijn zijn als dit echt de laatste keer vervangen wordt.

Maar ik ga dan waarschijnlijk wel voor de Cupra D rubbers.
 

Ted

Forumguru
Ik heb nog een paar originele massive rubbers (Cupra) liggen slechts even gebruikt maar voor een diesel te stug. Ze brengen de diesel resonanties over op de auto. Verder sturen ze wel snaarstrak. Voor benzine motor zijn ze veel beter geschikt. Ze hebben een aluminium buiten bus i.p.v. kunststof. Je kan ze overnemen voor 14 euro, niet goed geld terug!
 

ronald_j

Actief lid
Da's gek. Ik krijg juist de indruk dat ze de benzine Ibiza met spaken uitrusten en de diesel met massief.

Maar ik wil ze best proberen. Stuur je wel een PM.

edit: PM lukt niet. Je hebt dit geblokkeerd. Misschien dat je beter mij een PM kunt sturen.
 

Monteurtje

Forumguru
Wij monteren de rubber met speciaal vet. Wat ervoor bedoelt is. Dat spul heeft ook een soort lijmende werking. Heb nog nooit gezien dat na die tijd de rubbers verdraaid waren. En de officiële naam voor deze draagarmrubbers is: rubbermetaalsteun. Zo word die in ETKA genoemd. Het onderdeel programma van Skoda VW enz.
 
Bovenaan Onderaan