Domme vraag: wat met resterende ruitensproeiervloeistof nu het koud wordt?

Hallo,
Domme vraag of niet ik wou toch graag deze vraag stellen.
Met mijn oude wagen kapte ik er gewoon altijd winter-ruitenwisservloeistof in dus had ik nooit problemen.
Als ik het goed begrijp is het enige nadeel daarvan dat die wintermix wat minder goed werkt.

Ik ga er van uit dat er in mijn nieuwe Octavia III gewone vloeistof zit die niet bestand is tegen vriestemperaturen.
Wat doen jullie in zo een geval?
  • Sproeier aanzetten tot hij leeg is
  • Gewoon winterspul bijgieten en hopen dat het mengsel van zomer en winter tegen de kou kan
  • Er iets bijgieten zodat het langer vloeibaar blijft
  • ...
Bedankt!
 

Noord26

Forumguru
Bijgieten. Met het herfstweer gebruik je het toch regelmatig. Zodat wanneer het winter is je hier geen zorgen over hoeft te maken.
 

Joske

Forumguru
Hallo, ik heb 2 weekjes geleden exact dezelfde vraag voorgelegd bij mijn dealer. (mijn O2 is in mei afgeleverd)

De standaard-vloeistof kan gerust tot 0°C gaan, je mag gerust wat "winterruitenvloeistof" bijkappen. Zolang je er maar geen water in kapt, kan er weinig gebeuren. Neem het zekere voor het onzekere en giet er wat winterspul bij, dan kan je zobiezo tot -10 gaan ;)
 

Cordoba

Forumguru
Altijd gewoon juiste samenstelling bijgevuld, zodat je voor de echte winter begint alleen nog de wintersamenstelling in het reservoir hebt. Als je pakweg 2 keer hebt bijgevuld (en dan minstens iets van driekwart van de reservoir inhoud), dan is er eigenlijk geen zomervloeistof meer over. Bij dit soort zaken, met één hoog naar de weersverwachting (temperatuur) kijken: als er vorst verwacht wordt wintervloeistof bijvullen, maar als het nog even kan wachten met bijvullen zit er minder zomervloeistof in je reservoir, dus na bijvullen dan is het beter beschermd tegen vorst.
 

turboturbo

Forumguru
Optie 2. Hooguit 's ochtends een keertje bevroren ivm nachtvorst en de rest van de dag wel weer bruikbaar.

Nog een idee: als het reservoir bijna leeg is (tja, hoe weet je dat) lekker leegspuiten. Dan het systeem spoelen met handwarm azijn water.
Moet je eens kijken hoe mooi de vernevelaars / spuitmondjes weer gaan spuiten! :pardon:
 

Blackokkie2

Forumguru
Ik vind het overigens wel raar dat de dealer een auto tegen de winter, dus vanaf oktober, aflevert met zomervloeistof. Je zou verwachten dat ze vanaf die tijd de auto's volgens winterspecificatie afleveren.
 

skodaboy

Forumguru
ja,gewoon product bij gieten..en idd,modellen (mijn 02 ook) met xenon hebben een waarschuwingslampje voor het niveau van de ruitensproeier.
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Hallo, ik heb 2 weekjes geleden exact dezelfde vraag voorgelegd bij mijn dealer. (mijn O2 is in mei afgeleverd)

Vanaf mei geen vloeistof bijgevuld? Tjonge. Ik heb xenon, dus gebruik wat meer vloeistof, maar zelfs met mijn Peugeotjes zonder xenon moest ik vaker dan één maal per half jaar bijvullen....

Op de vraag van TS: gewoon bijvullen, tenzij je binnenkort gaan skiën, dan leegspuiten en vullen met goed spul.
 

andrehj

Forumguru
Wat ik altijd doe: Gokken wanneer die half leeg is (ik zou er graag een metertje als in de brandstoftank voor hebben, maar ja, die is er niet) en dan afvullen met de geconcentreerde vloeistof van de Lidl. Die is met een 1:1 menging goed voor -20. Op die manier heb ik nooit bevroren sproeiers.
De rest van de winter bijvullen met vloeistof die al is voorgemengd tot -20. Vanaf maart dan weer zomervloeistof bijvullen.
 

CDK

Forumguru
Ik gebruik zowel in zomer als winter de winter variant dus heb er nooit mee te maken, maar in jouw geval is het meest economische om wekelijks even de winter variant bij te vullen, hierdoor krijg je wekelijks een hogere vorstbestendigheid, als je voor safe wil gaan kan je hem ook leeg sproeien uiteraard en vervolgens afvullen met winter screenwash
 

Joske

Forumguru
Vanaf mei geen vloeistof bijgevuld? Tjonge. Ik heb xenon, dus gebruik wat meer vloeistof, maar zelfs met mijn Peugeotjes zonder xenon moest ik vaker dan één maal per half jaar bijvullen....

Op de vraag van TS: gewoon bijvullen, tenzij je binnenkort gaan skiën, dan leegspuiten en vullen met goed spul.
om dit nog duidelijker te maken (want ja, maanden, dat zegt niets over het verbruik): ik had exact 9500 km toen mijn vloeistof voor de eerste keer op was ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik vul het met enige regelmaat bij - d.w.z. om de 3 à 4 weken - maar ik ben steeds weer verrast hoe weinig er dan maar bij hoeft. Zelden meer dan een halve literfles...
En dit ondanks het feit dat ik in een vrij "landelijk" gelegen dorp woon en in deze tijd van het jaar te maken heb met oogstvervoer dat resulteert in de nodige derrie op voor- en achterruit.
Wel maak ik soms, als daar aanleiding voor is, vóór vertrek even alle ruiten (en alle lampeglazen) rondom schoon met spons en emmer water, zodat de sproeiers echt alleen voor gebruik onderweg zijn.

Ik gebruik overigens al vele jaren zomer en winter dezelfde mix van 1/3 liter geconcentreerd spul uit het vat, met water aangevuld tot een hele liter. Kom daarmee nooit voor verrassingen te staan. Puur water reinigt niet goed genoeg, puur spul ook niet blijkt uit ervaring.
En op deze manier doe ik lang met m'n voorraadje :jaja:.
 
Bovenaan Onderaan