Dochter is over op Skoda :)

frankbl51

Senior Member
Na een paar jaar niet-zulke-fijne-ervaringen met een Landrover Feelander heeft ze vandaag een oudere Fabia gekocht. 2003, 112.000 km, 1.4 met maar liefst 68 pk! Daar gaan de straatstenen :D
Maar serieus, was van de eerste eigenaar en ziet er eigenlijk nog best goed uit. Hopelijk nog een paar jaar plezier van.

Dus de tweede in de familie, ik heb een Yeti.
IMG_3214.JPG
 

Caby

Forumguru
Super! Weinig kilometers voor die leeftijd. Van een ouder persoon geweest?
Alvast veel plezier toegewenst aan uw dochter :thumbsup:
 

frankbl51

Senior Member
Volgens het kenteken is de motorcode een AQW. Wat is dit nu voor iets?
Bovenliggende nokkenas of onderliggend met klepstoters?
Kan het niet echt terugvinden.
 

Cordoba

Forumguru
Niet zo veel voorkomende lakkleur, en zeker niet voor de hatchback. Auto heeft inderdaad erg weinig km's, zeker gezien het feit dat ie waarschijnlijk al in 2002 van de band is gerold. (de 68 pk versie is een mpi-blok, terwijl in 2003 in principe de 1.4 16V blokken er in zaten. Mijn Fabia is van hetzelfde bouwjaar, en is vorige week de 190.000 km gepasseerd.

De rechterkoplamp lijkt al wat dof te zijn, dus moeten de koplampen waarschijnlijk binnen enkele maanden gepolijst worden. Dat is prima zelf te doen, volgens mij staat in mijn topic ook hoe ik dat de eerste keer heb gedaan.

AQW is nog een echt Skoda-blok, en de laatste versie met de meeste pk's (er zijn ook iets oudere met een paar pk minder), maar welke techniek het nu precies is?
 

Horkje

Forumguru
Ik heb trouwens van de week de Clio van mijn vrouw uit 2002 verkocht met net 100.000 kilometer op de teller. En zij heeft er zelf 13 jaar in gereden (als tweede auto). Zal maar niet zeggen “van een oud vrouwtje geweest”.

Je kan van de auto trouwens zien hoe lang deze bij de laatste eigenaar in bezit is geweest. Dat heeft ook meestal wel een indruk.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Proficiat met de aankoop.

Met de app 'kenteken' in de AppStore (bij iOS in ieder geval), kun je best veel terugzien inderdaad.

Zelfs hoelang iemand tenaamgegestelde is geweest, of er APK (aandachts)punten zijn geweest, en welke dit dan waren.. ideaal!
 

frankbl51

Senior Member
Proficiat met de aankoop.

Met de app 'kenteken' in de AppStore (bij iOS in ieder geval), kun je best veel terugzien inderdaad.

Zelfs hoelang iemand tenaamgegestelde is geweest, of er APK (aandachts)punten zijn geweest, en welke dit dan waren.. ideaal!
Dank je. App voegt in de gratis versie(-onderdelen) echter niet veel toe aan RDW.nl
 

Japanese Power

Donateur
Nergens anders dan via de RDW. Want die zijn de enige die deze data kunnen registreren. En dan is het een 1-1 tje om de data in een eigen app te laten zien.
 

verhulstr

Forumguru
Gefeliciteerd met de Fabia! Ziet er zeker netjes uit...lekker weinig kilometers...die kan nog effe vooruit.
De AQW motor is er 1 met een onder liggende nokkenas...ketting aangedreven (dus geen distributie riem)...heeft hydraulische klepstoters met stoterstangen.
Waar je wel op letten moet is de koppakking bij deze motoren.....is helaas een zwak punt bij dit blok. Verder een heerlijk koppel motortje, bij 2500tpm heb je zijn maximale koppel beschikbaar...meen 126nm.
Met dit karakter van koppel, kan je lekker op zijn koppel rijden...dus overschakelen bij 3000 tpm. Is ook gunstig voor je brandstof verbruik...ik rijd zelf een combi met het zelfde motortje en haal een verbruik van 1:14 a 1:15.....snelweg zelfs 1:16 met cruisecontrol aan welke ik trouwens veel gebruik...ook op 80km wegen.
 
Laatst bewerkt:

frankbl51

Senior Member
Gefeliciteerd met de Fabia! Ziet er zeker netjes uit...lekker weinig kilometers...die kan nog effe vooruit.
De AQW motor is er 1 met een onder liggende nokkenas...ketting aangedreven (dus geen distributie riem)...heeft hydraulische klepstoters met stoterstangen.
Waar je wel op letten moet is de koppakking bij deze motoren.....is helaas een zwak punt bij dit blok. Verder een heerlijk koppel motortje, bij 2500tpm heb je zijn maximale koppel beschikbaar...meen 126nm.
Met dit karakter van koppel, kan je lekker op zijn koppel rijden...dus overschakelen bij 3000 tpm. Is ook gunstig voor je brandstof verbruik...ik rijd zelf een combi met het zelfde motortje en haal een verbruik van 1:14 a 1:15.....snelweg zelfs 1:16 met cruisecontrol aan welke ik trouwens veel gebruik...ook op 80km wegen.

Dank je wel voor dit nuttige antwoord :jaja:
Dus geen kleppen stellen en geen ketting of riem vervangen. Koplekkage zal ik in de gaten houden. In theorie kan ik het onderhoud zelf gaan doen, hoewel onder een auto liggen dweilen als je 67 bent niet meer zó soepel gaat :bloos:
 

verhulstr

Forumguru
Uhmm kleppen stellen...in principe niet nodig nee.....maar als....zoals bij mij...zaten de hydro stellers op hun eind qua opvangen van klepspeling. Dus ik heb ze wel een keer moeten stellen.
In uw geval van een distributie ketting vervangen.....met deze kilometer stand is dat ook (nog) niet nodig......als er nu 500.000 km op staat en ie loopt moeilijk...dan word het wel tijd voor een nieuwe ketting en tandwielen.
 

frankbl51

Senior Member
Uhmm kleppen stellen...in principe niet nodig nee.....maar als....zoals bij mij...zaten de hydro stellers op hun eind qua opvangen van klepspeling. Dus ik heb ze wel een keer moeten stellen.
In uw geval van een distributie ketting vervangen.....met deze kilometer stand is dat ook (nog) niet nodig......als er nu 500.000 km op staat en ie loopt moeilijk...dan word het wel tijd voor een nieuwe ketting en tandwielen.
Aha. En wanneer was dat "klepstellen"nodig? Bij welke km-stand ongeveer?
 

verhulstr

Forumguru
Daar staat geen interval voor.....in principe zou je heel de auto leven er niet naar hoeven te kijken. In mijn geval had een prutser mijn koppakking vernieuwd...maar had ook aan de kleppentrein gezeten.....affijn...vandaar dat ik mijn kleppen maar preventief heb gesteld om verdere ellende te voorkomen.
 
Bovenaan Onderaan