DM’s zijn rode Octavia 3 Combi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vast; maar 270 tegenover 50 euro vinnik een hoop geld. En eigenlijk is het 25 euro daar de voorste sensor niet vervangen zou hoeven te worden, zo blijkt.
 
Zo is het. En het is niet zo dat ik al 5 maanden rond rijd met dat lampje op het dashboard aan. Maar vrijdag ga ik een poging wagen dat ding los te krijgen.. en dan gaan we het wel weer zien.. Maar ik vrees dat ik er van onderaf bij moet en dan moet ik even kijken hoe ik dat regelen ga..
 
Nu maar afwachten of het zo blijft;
Heb even rondje gereden tot alle sensors (afgezien van de cat want dat duurde me te lang) groen kleurde. Voorheen stond de O2 sensor op blauw (niet beschikbaar) dus ik ben benieuwd..

Uiteindelijk bij een garage voor 15 euro een brug gehuurd.. wilde het eerst vanaf de onderkant doen maar dan moest er gewoon teveel plaatwerk los bleek.. uiteindelijk vanaf de bovenkant toch weten te vervangen..
 

Bijlagen

  • 5F1A95EA-9C8C-4F09-8AF7-6EC029E22B78.png
    5F1A95EA-9C8C-4F09-8AF7-6EC029E22B78.png
    460 KB · Weergaven: 408
  • 36EA9E6B-1682-421B-8342-8FD9234669CD.png
    36EA9E6B-1682-421B-8342-8FD9234669CD.png
    567,9 KB · Weergaven: 406
Laatst bewerkt:
Geen idee..
Voordeel is wel dat ik er 12 maanden garantie op heb. Dus ik ga het bekijken.

de sensor die voor de catalysator komt; daarvan heb ik nog een exemplaar liggen. Dus die zal ik er even in schroeven, kan ik ook makkelijk bij en dan de code resetten. Wie weet is het de voorste. Maar het zal wel niet zegt mn onderbuik gevoel.

Maar dat eerst uitsluiten; blijkt het inderdaad wederom de sensor achter de cat te zijn dan zal ik die proberen om te ruilen voor een ander bij het sloopbedrijf.


Maar blijft wel vreemd. 2x dezelfde sensor kaduuk. Kan ook domme pech zijn natuurlijk... maar ik hoop niet dat er iets anders is waardoor de sensor stuk gaat.

heeft het wel 8 maanden gedaan..
 
Soms is zo'n storing een principe kwestie geworden
Ik heb ook maanden gedaan over een storing zoeken. 4 garages verder en een nieuwe turbo. Uiteindelijk bleek het een scheurtje te zijn in een slangetje.....
Techneut van de dealer had dat uiteindelijk gevonden. Soms is de dealer een slimmere stap. Maar dat is bij zoiets makkelijk achteraf praten
 
Ja wellicht een nieuwe voor een volgende keer. Ik heb nu de sensor voor de cat vervangen. Die had ik nog liggen, MIL gereset en ik ga later nog even rijden om te zien of de foutcode als “pending” alweer zichtbaar word.. zoja; dan is het wederom de achterste. En indien dat zo is dan ga ik die proberen om te ruilen.


Nu had ik dus eerder die sensoren gekocht, dat waren relatief jonge items; beide pakweg 20k/30k gelopen. Maar zoals hier terug te lezen is was 1 van de 2 een fout type. Die heb ik toen in februari ofzo omgeruild; maar nu zie ik op de bon dat de sensor welke ik terug heb gekregen 80k dienst had gedaan.. dus wellicht liep die ook al op zn laatste poten. Heeft het wel 8 maanden volgehouden.

dus ik ga het zien.
Ik verwacht gewoon te kunnen ruilen, immers niet voor niets 12mnd garantie. En als ook díe dan wéér kapot gaat ga ik wel een nieuwe bestellen..

gelukkig is het zelf te doen.. scheelt alweer.
 
Nou. Ik ben inmiddels nu 2 maanden verder nadat ik de sensor vóór de cat had gewisseld, of juist weer had terug gewisseld. Dat ben ik even kwijt geraakt of ik het al eerder eens gedaan had en welke er nou origineel was :banghead:

Maar het ging dus weer een poosje goed tot vorige week dinsdag op de terugweg naar huis toen op de A7 ging het lampje weer ging branden. Eenmaal thuis; wederom P2196. Wel gvd. Dus het is toch echt de tweedehands sensor ná de cat die stuk moest zijn.

En toen was ik het behoorlijk beu en nam ik me voor ze allebei te vervangen.

Maar om er nu twee nieuwe bij de dealer te bestellen a 440 euro ging me wat te ver. Is gewoon te duur voor wat het is naar mijn mening. De sensoren worden geproduceerd door NTK Japan (staat erop) en NTK is de technische sensoren tak van het bekende bougie merk NGK. In de catalogus gekeken (ruim 1000 pagina's) wat hun vervangend onderdeel nummer is. Dit gevonden, maar vervolgens bij geen enkele verkoper (in NL) kunnen vinden. En gezien het gezeik ermee had ik er geen zin in om ze vanuit het buitenland te laten komen.

Wel zijn er in NL zat andere te koop, variërend van 40 euro tot 200 euro.. onbekende merken, maar nu ben ik met die merken er niet zo bekend mee. Heb dan toch liever origineel; die levert (hopelijk) de juiste waardes aan de ECU.

Toen bedacht ik me dat ik bij de onderdelenlijn (waar de eerdere ook op had gevonden) ook gefilterd kan worden op nieuw. Gezocht en gevonden, kwam uit bij een bedrijf in Friesland. 108 euro per stuk. Scheelt alweer de helft. Met de man deze week aan de telefoon gezeten; want er staat nieuw maar dan wel afkomstig van bouwjaar 2014/15/16 etc? Ik het verhaal uitgelegd waarom ik nieuw en ze allebei wilde.

Toen zei ie: ja, maar wij hebben ook tweedehands onderdelen welke nieuw vanaf fabriek komen maar wel kort gebruikt zijn. Leg me dat even uit? Ik kreeg een verhaal te horen dat productie motoren niet stil staat, maar dat er wel minder auto's geproduceerd worden. Dus de blokken blijven “over” en zij kopen die op, hebben vaak hele nieuw-tweedehands versnellingsbakken met allemaal weinig draaiuren naar zijn zeggen. Die worden dan online geclassificeerd als 500km of minder.

of het allemaal zo mooi en juist is als dat hij zei; dat zal ik maar aannemen. Hij had vervolgens 2 sensoren voor elk 35 euro. Zo goed als nieuw,. 12 mnd garantie. Denk ok... vooruit. probeer het nog 1 keer.

dus besteld en vandaag kwamen ze binnen.
Zaterdag er eens inzetten. Hoop dat dit hoofdstuk dan gesloten kan worden.

ze zien er inderdaad spik en span nieuwig uit;
287A9E06-3D04-4C14-BC32-0773A5FBFE28.jpeg

BA569ACE-E741-483E-95D4-F5E5947DDCCE.jpeg

E10D6C3B-54F7-441B-AFDB-250F57C0483A.jpeg
 

hemi24

Forumguru
Leuk zelf sleutelen : 13,5 maand verder en nog altijd is het probleem niet goed opgelost..?
 

BigCheese

Forumguru
Blijkbaar een zwak punt die lambdasondes. Mijn schoonpa had er eentje stuk met zijn O2, en toen ik mijn O3FL net een dag had sneuvelde er bij mij ook eentje. Die heb ik onder garantie laten vervangen maar ik moest wel zelf even €371,52 voorschieten voor diagnose en vervanging. In mijn geval was het de de voorste. De laatste set die je hebt gekocht zien er nog heel fris uit trouwens, net prijsje.
 

Cordoba

Forumguru
Nette prijs, alleen de sensor waar "5D24" in geperst staat boven de schroefdraad (en '368' in wit op de stekker geprint), heeft niet alleen een schroefdraad die wat roest vertoont, maar ook de rand van kap om de sonde laat een roestig randje zien net onder de schroefdraad. Dat laatste lijkt spleetcorrosie, maar kan ook iets dieper in een las of soldeerverbinding zitten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan