DM’s zijn rode Octavia 3 Combi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Voor het eerst sinds dat we de auto hebben is er wat mis. Het check engine lampje blijft branden.. even uitlezen met een ELM geeft het volgende...

De dealer rekent 45 euro voor uitlezen. Pff wat een bedrag voor die 5 minuten.. maar goed. Is niet anders; ben benieuwd of hij met dezelfde fouten op de proppen komt als ik, en ook de codes uit het verleden..

66E7F2F0-3FC1-444A-B04E-4DF47BE6E96C.jpeg

700C2CD5-EA93-4A68-809C-04C4D599D2EB.png
 
Laatst bewerkt:
Het blijkt de Lambda sensor te zijn na de cat. ik kijk het even aan. Heb de code gewist, benieuwd of en wanneer hij terug komt. Kosten voor de lambda sensor zouden 235 euro zijn.
 

aiva tco adoks

Forumguru
Monteur bij de dealer kost al €90 per uur...Vind dan 45€ wel begrijpelijk vanaf hun zijde.

Al is het wel veel.
Gelukkig heb ik zelf vagcom
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
Tsja, apparatuur, gebouw en verdere overheadkosten moeten ook betaald worden én er moet nog wat worden verdiend.
Ik snap het wel...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Ooh ik snap het ook hoor.
Is alleen niet gezegd dat ik de rest van mn geld ook naar ze toe ga brengen ;)
Maar hij reed de auto 12.05 naar binnen en om 12.14 stond hij alweer voor de deur.. dus dat zijn een prijzige 9 minuten geweest :pieker:

Maar goed; weet nu wat het is. Even aankijken of het terug komt.
 

DeNnZ

Forumguru
@Disaster-Master
Bij ons is laatst de Lambda sonde van voor de Cat stukgeknaagd door een marter.
Heb een tweedehandse (13K km oud) op de kop getikt voor 5 tientjes.... Wellicht is dat het overwegen nog waard als je 'm toch moet gaan vervangen.
 
Maar wat is nu bij de garage vastgesteld dan afwijkend tov je eigen scan?
Nou eigenlijk dus helemaal niks extra's. Afgezien dat ik nu weet dat het de O2 sensor is na de cat. Dat is iets wat ik niet kon opmaken uit de foutcode.
Er zitten er blijkbaar 2 lambda sensoren in, 1 voor en 1 na de cat en die laatste is bij mij dus van slag af.. achteraf beetje zonde van m'n 45 euro. Dus nu opzoek naar een goedkopere (maar fatsoenlijke!) oplossing.

Aha de lambdasensor lees ik dat is m.i. dit nummer: 04E906262DT je motorcode is CHPA
Ertromp; mijn dank in groot :thumbsup:

Heb je hier wat aan: https://www.auto-onderdelen24.nl/lambdasonde/skoda/octavia-5e3
Er zit zo te zien verschil in die sondes voor de verschillende types 1.4 motoren.
Die onderdelen website had ik idd al voorbij zien komen..

@ertromp was me voor en met het goede onderdeelnummer, dat nummer staat er ook bij op die onderdelensite als je de OEM nummers tonen aanklikt.
Ja idd hier een mooi lijstje gezien met 4 kandidaten;
https://www.auto-onderdelen24.nl/oen/04e906262dt
Al zijn het eigenlijk 2 kandidaten want bij 2 staat vermeld dat het gemaakt is in Italie. Nou. Die moeten het lekker bij koffie, ijs en pasta's houden en vooral weg blijven van electronica :tongue:



Heb inmiddels een aantal ritjes gedaan sinds de ochtend; bouwmarkt hier en daar. binnendoor. stukkie snelweg. even ergens happie eten. etc. lampje tot op heden niet meer gezien.
Dus het is afwachten wanneer ie verschijnt, even met de EML uitlezen en als het dan weer P2196 is dan zal ik die sonde bestellen.
 

brepus13

Forumguru
Voor het redelijk fatsoenlijk uitlezen zou ik toch nog eens de obd eleven willen noemen. Voor 70 a 80€ een prima investering lijkt me. Dat je er ook nog dingen mee kan coderen mag je dan als bonus zien.
 
Voor het redelijk fatsoenlijk uitlezen zou ik toch nog eens de obd eleven willen noemen. Voor 70 a 80€ een prima investering lijkt me. Dat je er ook nog dingen mee kan coderen mag je dan als bonus zien.
Ik heb iets gelijkwaardigs; OBD Auto Doctor Pro, ooit eens gekocht in de Appstore en deze werkt ook middels een ELM327 waar ik een origineel type van heb en geen ELM kloon.
 

brepus13

Forumguru
Werkt soortgelijk maar geeft dus algemene foutcodes weer daar waar de obd eleven VAG specifiek is.... ik wil overigens dit topic niet vervuilen met reclame ( heb niet eens aandelen) maar wilde alleen een bruikbare tip geven voor VAG specifieke software.
 
Het is weer zover. Gisteren ging het CE lampje weer branden; en ja; weer P2196.

maar ik twijfel; alles wat ik over deze foutcode opzoek wijst op de lambda sensor vóór de cat; gerritspeek, youtube etc...

maar de monteur zij destijds heel stellig dat het de sensor na de cat zou zijn.

iemand die daar nog wat zinnigs over kan zeggen?
 

EdK

Forumguru
iemand die daar nog wat zinnigs over kan zeggen?
Tsja het is natuurlijk maar net vanwaar je het bekijkt ?
Of je het beredeneerd vanaf de uitlaat of vanaf de motor .....:pieker::pardon:

En het klinkt onnozel , maar je moet weten hoeveel fouten er op die manier in de techniek worden gemaakt....:pardon::jaja:
 

LdN

Forumguru
De monteur kan toch wel eens gelijk hebben, het bleek bij mij destijds ook de sensor na de kat te zijn.
Verklaring destijds, de sensor na de kat verknoeide het motor management zodanig dat de sensor voor de kat
een foute waarde aangaf en als boosdoener werd aangeduid maar dat dus niet was.
 

Johnnyvr6

Forumguru
De sensor na de kat doet eigenlijk niet heel veel meer dan werking van de kat controleren. Hou er dus rekening mee dat ook de kat niet goed zou kunnen zijn.

Kun je zien als de 2e lambda mee pendelt met de eerste.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan