Diverse brandende waarschuwingslampjes op dashboard!

HansP

Nieuw lid
Zie deze foto en video van het dashboard van mijn Skoda Fabia Greenline 1.2 Diesel uit 2010.

De snelheidsmeter werkt niet, evenals de cruisecontrol en het start-stop systeem. De garage kan tot nu toe de oorzaak niet vinden. Heeft iemand wellicht iets dergelijks gehad en suggesties voor de oplossing?

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties!

Tees

Donateur
Het helpt wel als je iets meer informatie geeft: 17 jaar geleden had je een Octavia I, maar nu blijkbaar een F2: welke motorisatie en versnellingsbak hebben we het over?

Verder is t wel een prachtige kerstboom, waarvan sommige opvallend genoeg ook knipperen. Ik mag hopen dat de garage uitgelezen heeft op fouten? Wat heeft dat opgeleverd aan foutcodes? Zonder dat kunnen we van alles roepen (bijv een kapotte tellerunit), maar is t behoorlijk gokken. En gokken is dokken.

Erik_NL

Forumguru
een accu die op zijn eind loopt (of onvoldoende opgeladen wordt, zie bovenstaande reactie) geeft dit soort verschijnselen ook

Tees

Donateur
In eerste instantie dacht ik ook aan een accu probleem, maar een aantal lampjes zijn daar volgens mij niet direct aan gekoppeld. Met name die van de gloeispiraal en remmen (die beide knipperen), en dat de snelheidsmeter niet meer werkt. Ik denk dus dat het ergens anders zit. Maar zonder foutcodes is en blijft t gokwerk.

Yeti2014

Nieuw lid
Zie deze foto en video van het dashboard van mijn Skoda Fabia Greenline 1.2 Diesel uit 2010.

De snelheidsmeter werkt niet, evenals de cruisecontrol en het start-stop systeem. De garage kan tot nu toe de oorzaak niet vinden. Heeft iemand wellicht iets dergelijks gehad en suggesties voor de oplossing?

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties!
BIj mij Yeti1.4 -2017 brande ook het hele circus en de oorzaak was een defece ABS sensor. Zou toch bij uitlezen van defecten te zien moeten zijn?

HansP

Nieuw lid
Dank voor alle reacties! Volgende week gaat de auto opnieuw naar de garage. Hopelijk komt er dan e.e.a. tevoorschijn qua foutcodes die ik hier zal plaatsen. Hopelijk hoeft het zover niet te komen.

Tees

Donateur
Maar de auto is daar toch al geweest? Ik mag toch hopen dat ze m toen aan de OBD lezer hebben gehangen? En als het goed is slaan ze dan netjes de output daarvan op. Meestal kan je dan met een belletje wel de resultaten daarvan krijgen (al dan niet per mail).

HansP

Nieuw lid
Zojuist heb ik van de garage de volgende foto's/screenshots m.b.t. de foutcodes ontvangen. Ik heb ze tevens in de map geplaatst die ik reeds in een eerder bericht heb gedeeld. De garage is nog druk aan het zoeken. Misschien dat er iemand is die aan de hand van deze bestandjes weet wat er aan de hand is? Waardoor de garage dit gericht zou kunnen oplossen? Zelf ben ik een absolute eindgebruiker (en dus totaal niet technisch) en kan er dus geen kaas van maken.
Wederom alvast hartelijk dank voor jullie hulp in deze!:giggle:

Bijlagen

• Screenshot uilezen-1.jpeg
    Screenshot uilezen-1.jpeg
    464,6 KB · Weergaven: 19
  • Screenshot uilezen-2.jpeg
    Screenshot uilezen-2.jpeg
    517,5 KB · Weergaven: 18

hemi24

Forumguru
Lijkt erop dat meerdere componenten niet meer kunnen communiceren met de ABS unit, dus waarschijnlijk is deze laatste overleden…

Wat zegt je garage?

Tees

Donateur
Ik zit in dezelfde hoek te denken: de ABS module of de bedrading daarnaartoe. Ik snap alleen nog niet meteen waarom dat zó een uitgebreide kerstboom aan foutlampjes oplevert. Aan de andere kant zijn de foutcodes wel vrij duidelijk in die richting, dus genoeg reden daarmee aan de slag te gaan

HansP

Nieuw lid
De garage heeft de sensoren (ook de ABS) bekeken en die zijn goed. Tijdens een proefrit gingen de lampjes eerst uit om na verloop van kortere dan wel langere tijd toch weer te gaan branden. Vandaar dat de garage ook denkt aan een issue met de bedrading. Dat blijkt echter lastig te vinden.

kobus1960

Nieuw lid
Tip die al veel eerder is langsgekomen hier, ik kan m niet terugvinden. Zit er in de buurt van de accu nog
steeds een zekeringkast? Met daarin van die grove platte zekeringplaatjes? Zo ja, die meten goed, maar
zijn met regelmaat stuk, optisch goed, maar als je ze loshaalt, zijn ze gebroken. Het het zelf met mijn Fab1
gehad v.w.b. de abs en de stuurbekrachtiging. Monteur met ervaring haalde ze los, en waarachtig, gebroken.
Doorgemeten terwijl ze op hun plek zaten, prima. Loshalen, toch breuk, vernieuwd, gelijk alle 4 (als ik het me
goed herinner) problemen weg. Ging hier ook om gekke ABS storing en meerder lampjes.

Tees

Donateur
Het gaat hier volgens mij niet om de ABS sensoren, maar om de ABS regelmodule. De sensoren zitten bij elk wiel en meten hoeveel elk wiel ronddraait. De regelmodule zit volgens mij bij/in de ABS pomp en zorgt voor de verwerking van al die signalen en de communicatie met de rest van de auto. Als één van de wielsnelheidsensoren kapot is of de bedrading daarheen niet goed, dan krijg je normaliter een andere fout.

andrehj

Forumguru
De garage heeft de sensoren (ook de ABS) bekeken en die zijn goed. Tijdens een proefrit gingen de lampjes eerst uit om na verloop van kortere dan wel langere tijd toch weer te gaan branden. Vandaar dat de garage ook denkt aan een issue met de bedrading. Dat blijkt echter lastig te vinden.
Het probleem is dat de meeste garages niet zo handig zijn met elektro. Als het daadwerkelijk een issue is met die gebroken zekeringen, dan meet je dat direct. Als een bepaalde module immers niet communiceert is de spanningsvoorziening (+12V én vergeet de massa niet!) het eerste wat je controleert.
Dat doe je bij voorkeur onder belasting, want zonder belasting wordt een slechte verbinding niet gevonden.

• Leuk
Waarderingen: Tees

kobus1960

Nieuw lid
Het probleem is dat de meeste garages niet zo handig zijn met elektro. Als het daadwerkelijk een issue is met die gebroken zekeringen, dan meet je dat direct. Als een bepaalde module immers niet communiceert is de spanningsvoorziening (+12V én vergeet de massa niet!) het eerste wat je controleert.
Dat doe je bij voorkeur onder belasting, want zonder belasting wordt een slechte verbinding niet gevonden.
Dat is het probleem, multimeter er zo opzetten, kunnen de meesten wel, echter bij die gebroken zekeringen
meet je wel 12 volt, echter niet wat ze doen bij bepaalde ampérages. De eerder vernoemde monteur wees
er gelijk op. Kosten nihil om ze uit sluiten, en voila.

Laatst bewerkt:

HansP

Nieuw lid
Hartelijk dank voor jullie reacties (wederom). De auto staat nog bij de garage. De ABS regelmodule is eerder dit jaar reeds vervangen en alle andere hier gedane suggesties zijn door de garage ook al eerder gedaan.
De garage wil nu de kabelboom op sommige plekken uit elkaar halen om te kijken hoe de bedrading eruit ziet. Bijt zich er dus als een terriër in vast en ziet het als een prestige kwestie om het toch op te gaan lossen. Waarvoor alle lof! Het is en blijft een lastig issue.

• Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Als de ABS module al vervangen is, dan is de bedrading wel de logische volgende idd. Was die module vervangen vanwege dit probleem of was er iets anders?

Bovenaan Onderaan