In de Autoweek: Kettingproblemen bij VW TSI-motoren. Herkenbaar?
Kettingproblemen bij VW TSI-motoren. Herkenbaar?
26 april 2012 | 10:24 | Tekst: Cornelis Kit
| |
Een distributieketting hoort een autoleven mee te gaan. Dat blijkt bij een flink aantal TSI-motoren van de Volkswagen Groep helaas niet zo te zijn.
Naast signalen die we zelf kregen, komen bij ons Duitse zusterblad AutoBild bovengemiddeld veel alarmerende berichten binnen van Volkswagen- en Skoda-rijders over problemen met distributiekettingen. Het zou met name gaan om 140 pk 1.4 TSI’s. Reparatie betekent een flinke kostenpost die in de duizenden euro’s kan lopen. Volgens de Volkswagen-fabriek zou één en ander te wijten zijn aan een kwaliteitsprobleem bij de kettingleverancier.
Bij de Nederlandse Volkswagen-importeur herkennen ze deze problemen bij de 1.4 TSI niet. Een woordvoerder van de importeur meldt wel bekend te zijn met opgerekte kettingen bij een reeks auto’s met 1.2 TSI-motor van modeljaar 2010. Een terugroepactie is niet nodig: om problemen te voorkomen, worden deze kettingen tijdens de reguliere onderhoudsbeurt vervangen. Van de 941 auto’s (Golf, Polo,
Golf Variant en Golf Plus) die het in Nederland betreft is inmiddels 85 procent al in de werkplaats geweest.
Heb je ook problemen gehad met de distributieketting van een TSI-motor, laat het ons weten en stuur een e-mail naar:
autoweek@autoweek.nl onder vermelding van ‘TSI distributieketting’.
Kettingproblemen bij VW TSI-motoren. Herkenbaar? | Autonieuws - AutoWeek.nl