Distributie ketting

Hier ook prijs met de wagen van mijn vrouw. Fabia van 2011. Heeft 14 jaar lang voorbeeldig gereden, nooit problemen mee gehad, heeft vandaag 102.000 km op de teller. Ging afgelopen week op het dashboard het algemene 'motorblok storing' lampje aan (orange) en vandaag is de auto naar de garage geweest. Bij het uitlezen gaf de computer storing sensor nokkenas. Ze hebben dan de sensor vervangen en een testrit gedaan, maar de storing kwam er nog steeds op en de motor had geen vermogen. Na verder zoeken zijn ze ook bij de ketting uitgekomen, die was blijkbaar uitgerekt en had een 'tand' overgeslagen, waardoor de timing ook niet meer klopte.
Vervangen van de ketting (en eventuele andere stukken die daarbij horen) zou ons aan onderdelen en werkuren op 2.500€ komen.

(en dan vraag ik mij af of er enkel schade aan de ketting is, aangezien mijn vrouw wel nog een week heeft rondgereden met een foutieve timing in de motor - garage had gezegd dat ze met een orange lampje wel nog even kon verder rijden)

Dat is behoorlijk wat geld voor een auto van 14 jaar, weet eigenlijk niet goed of het dit nog waard is, want waar gaat dit eindigen.... Ik vermoed dat er na 14 jaar wel nog wat meer 'slijt' delen stillaan aan vervanging toe zijn en dat dit het begin van een lopende rekening gaat zijn....
 

Tees

Donateur
Pardon, €2500 voor vervangen van de ketting e.d.?!? Dat zou de helft moeten kosten! Geen idee wat ze dan voor die andere helft gaan doen, maar ik vraag me af of de garage je geen pootje probeert te lichten hier...
 

wd73

Nieuw lid
Exact de helft inderdaad! Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt voor een kettingwissel. Hierbij worden ook o.a. de geleiders en spanner vervangen, (allen originele onderdelen) Dit gaat mij 1249,- kosten bij een VAG specialist in de buurt van Eindhoven, wat m.i. een nette prijs is.
2500 euro is wel heel erg veel, ik zou eens wat gaan rondbellen ;)
 

Tees

Donateur
@Dazzler komt uit Kessel zie ik, dan is een ritje naar Nuenen (VAG Techniek) goed te doen...heb jij t daar ook gedaan @wd73?
Daar weet je ook zeker dat ze een goede check doen op nevenschade, staat bekend als een van de betere VAG garages in NL.
 

wd73

Nieuw lid
Ja, bij hen heb ik inderdaad een afspraak staan voor over 5 weken, eerder kon ik niet terecht.
Ik woon in Eindhoven en het zou zelfs te fietsen zijn voor mij, maar met deze temperaturen toch maar een leenauto laten reserveren voor 25 euro. Ben er even langs gegaan voor het maken van een afspraak en het lijkt prima bedrijf inderdaad.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

wd73

Nieuw lid
Inmiddels is de ketting vervangen bij VAG-techniek.
De klus klaarde ze in exact 3:40 uur (te zien op dashcambeelden) en dat is inclusief een proefrit van 8 km.
Dat is behoordlijk vlot. (dus ik vermoed dat er nu een gouden ketting in ligt :LOL:)
Hij rammelt niet meer bij een koude start, dus ik kan weer rustig slapen.

Eerder gaf ik aan:
"fase meting gedaan met mijn diagnose apparaat. Momenteel staat ie op -2,87 graden"
Als ik nu wederom kijk naar die waarde staat ie op -3,43. Die waarde zou een verslechterig betekenen?
Ik denk dat ik misschien niet naar de juiste waarde heb gekeken? Ik kan echter geen andere waarde vinden in mijn diagnose apparaat (iCarSoft CR Max) en ook niet via VCDS.. (noot; measurement blocks zijn niet beschikbaar in VCDS ivm UDS protocol..)
De waarde die ik zie heet in mijn iCarSoft: "Camshaft phasing initial offset value"
Iemand die daar iets zinnigs over kan melden?
 
Mss wat laat maar nog een kleine update van mijn kant. Ik ben in de garage gaan praten maar daar deden ze enorm arrogant en uit de hoogte. Botweg kwam het erop neer dat ik ofwel 300 moest betalen voor de uren 'diagnose' en met de wagen kon vertrekken, ofwel hem daar achterlaten (en eventueel laten herstellen)
Oh ja over dat herstellen, dat ging dan even 2500 euro kosten zonder garantie dat er verder geen schade was aan de motor. Ze 'garandeerden' dat de motor in orde was maar wilden het niet op papier zetten.
Ik had duidelijk geen vertrouwen meer en heb de 'diagnose' betaald. En dan kwam het.... Waar de motor een week eerder bij het binnenbrengen nog perfect draaide, weliswaar met licht vermogensverlies, maar wel netjes startte en perfect stationair draaide en vlot reed, moest ik nu meermaals starten, Motor draaide superslecht, viel regelmatig uit, en ben tegen 40km/u naar huis gesukkeld omdat de wagen niet harder meer kon. Weet ze in die kut garage dus uitgespookt hebben weet ik niet maar hun 'diagnose' had duidelijk een boel extra miserie veroorzaakt. Net op tijd want nadien wou de motor gewoon echt niet meer starten.

Intussen wel via skoda België klacht ingediend en een tegoedbon van 250 euro mogen ontvangen. Geen idee wat ik er mee moet want die bon is gekoppeld aan het chassis nummer en de auto is inmiddels door een andere garage overgenomen als 'inruilkorting' bij aanschaf van een nieuwe wagen. Het is trouwens een Opel Corsa geworden, was duidelijk een stuk beter geprijsd dan een nieuwe fabia met nagenoeg gelijke opties. En aangezien ze mij bij de enige skoda garage in de regio van mijn leven niet meer zullen zien, is het voor onderhoud ook opgelost door over te stappen op de concurrentie....
 

groentesoep

Nieuw lid
Tja dealers.....

Ik had een kapotte versnellingsbak. Een dealer geeft dan een prijs van reparatie, en tegen de tijd dat ze door krijgen dat je dat er wel voor neer wilt leggen verzinnen ze er nog een paar dingen bij. "ja maar de ketting is ook niet meer goed". Terwijl die auto daar jaren in onderhoud is geweest, en er tot op dat moment nooit eerder iets is gezegd over die ketting! Ketting en versnellingsbak zou dan samen 7000 euro reparatiekosten zijn. Dat kwam op mij meer over als "we hebben totaal geen zin om er iets aan te doen en we zijn misschien ook wel een beetje bang dat we dat eigenlijk niet kunnen, we verkopen u liever een andere".
Bij VAG-techniek de auto laten repareren en de versnellingsbak, ketting, airco, en koppeling laten vervangen >> voor 5000 euro klaar. Dat is natuurlijk een beetje gokwerk, maar het helpt wel als je wat meer kritische dingen combineert als het ding toch wordt open getrokken. Ik vind het ook buitengewoon prettig dat je dan afrekent bij de monteur die vertelt wat hij heeft gedaan en vragen kan beantwoorden, in plaats van zo'n gelkuif met glimschoenen die nergens wat van weet.
Dat is nu bijna 3 jaar geleden, dus die 5000 euro heb ik er al wel uit, en het autootje doet het nog steeds met bijna 330.000 op de teller.

Maar wel jammer, die houding van dealers. Werpt ook een heel ander licht op de term "dealer-onderhouden". En het is ook wel een cynische interpretatie van beweringen dat een ketting een autoleven lang mee zouden gaan. Dat komt meer neer op "we maken de reparatie tegen die tijd zo duur dat hij total loss is", oftewijl, het voortijdig beeindigen van een autoleven als het onderdeel het toch niet haalt.
 
Bovenaan Onderaan