Display verlichting climatronic altijd aan?

Okki

Donateur
Als "echte" motorrijder gebruik je (als je dubbele koplampen hebt) een speciaal "dubbel licht setje" waarbij het grootlicht op ca. 40-50% meebrand met het dimlicht. Betere zichtbaarheid en geen verblinding.

Dit in tegenstelling tot diegene (en dan nog vooral automobilisten) die in oudere type auto gaan zitten knoeien met Xenon verlichting.......
 

Bakkertje

Forumguru
Laurin & Klement (grondleggers van wat we nu als Skoda kennen) hebben wel degelijk motorfietsen gemaakt hoor @Johan Falize (niet onder de naam Skoda overigens)

2586.jpg


Maar je hebt gelijk, we gaan off-topic ..
 

EdK

Forumguru
MODEDIT : Op verzoek poster verwijderd
 

Bijlagen

  • 1899 L&K kolo Slavia.jpg
    1899 L&K kolo Slavia.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 75
  • 1902 L&K motocykleta typ B.jpg
    1902 L&K motocykleta typ B.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 74
  • 1904 L&K motocykleta typ L.jpg
    1904 L&K motocykleta typ L.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 73
  • 1906 L&K motocykleta Slavia typ CCD.jpg
    1906 L&K motocykleta Slavia typ CCD.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 73
Laatst bewerkt door een moderator:

turboturbo

Forumguru
Mooi hoor, die motoren... :pieker:

@Johan Falize dankje voor je waarschuwing en uitgebreide posts. In de schema's kom ik geen informatie tegen over welke pin evt. verlichting aangestuurd wordt. Ik blijf er hoe dan ook denk ik dan maar vanaf....

De reden waarom ik overdag geen verlichting voer, is omdat ik dat simpwel in 80% van de gevallen niet nodig edit: nuttig vind. Zodra het schemerig is (overdag of 's avonds) bewolkt is of regen dan voer ik verlichting - zonder meer. En als ik in de polder (of eender welke N-weg) rij ook ten allen tijde - daar kan je zelfs of juist overdag met felle zon, een tegenligger veel eerder aan de horizon herkennen! Maar ik rijd meerendeel op snelweg (randstad) en ook relatief veel stadsverkeer. Brandstof verbruik vind ik verwaarloosbaar, maar die setjes night breakers zijn niet goedkoop he. En zo lang gaan die lampen toch al niet mee. Ik zet op zonnige dagen wel eens stadsverlichting aan (illegaal he) omdat ik op die manier het display net wat beter kan zien.

De reden waarom ik veel met m'n tengels aan die unit zit, is omdat ik 'm nooit op 1 temperatuur laat staan of 'AUTO'. Ik zit nu eenmaal graag aan knopjes, en wil met name zelf bepalen wanneer de airco compressor mee moet draaien, recirculatie aan moet en wanneer ik luchtstroom bij m'n voeten wil, op m'n neus, allebei of op de voorruit wil hebben. Bovendien heb ik van TheoStek geleerd dat dit geen gekke gewoonte is; op deze manier houd ik de condensor droog/gezond (10 min voor aankomst airco uit) en blijven alle kleppen in beweging zodat de kans op vastzitten en daaropvolgend storingen in de stappenmotoren (want tandjes afgebroken oid) hopelijk voorkomen. :pardon:
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
De reden waarom ik overdag geen verlichting voer, is omdat ik dat simpwel in 80% van de gevallen niet nodig vind.
"Nodig" en "nuttig" zijn twee verschillende dingen.
Ik doe zo vaak dingen die niet nodig zijn, maar - althans naar mijn opvatting - wel nuttig.

Je wordt met dimlicht (of tegenwoordig de DRL) nu eenmaal eerder opgemerkt door tegenliggers zoals je zelf trouwens ook al aangeeft, ook bij helder en zelfs zonnig weer.
Ik ben er vaak genoeg eentje tegengekomen die bij nader inzien toch maar van een inhaalmanoevre afzag... En aangezien ik geen zin had (en nog steeds niet heb) om onderweg steeds te moeten opletten of de omstandigheden er nu iets meer of iets minder om vragen ben ik destijds gewoon standaard dimlicht gaan voeren. Het kost (zo goed als) niks en door er een routinehandeling van te maken vergat ik het ook niet.

Dat leidde in die begintijd overigens wel eens tot semi-komische misverstanden: mensen die op het raam tikten en iets zeiden van "u bent uw lichten vergeten" of zo - Yeah right: op een zonnige middag om 4 uur van de parkeerplaats afdraaiend zeker.?
Mijn standaardantwoord was dan "nee hoor, ik heb nachtdienst", met totale verbijstering als resultaat... :)
Ik zet op zonnige dagen wel eens stadsverlichting aan (illegaal he)
Volgens mij is dat alleen illegaal als er verplicht verlichting moet worden gevoerd, dus tussen een half uur na zonsondergang en een half uur voor zonsopgang alsmede overdag bij mist of anderszins slecht zicht.

Overigens, bij sommige auto's werkt dat contraproductief: ik herinner me van mijn vrouw haar vroegere Twingo dat daar de hele digitale display (met snelheidsmeter en al) flink gedimd wordt als je het licht aanzet. Wáárdeloos is dat (juist omdat ik ook in dat ding altijd met licht aan reed). Geef mij maar zo'n instelwieltje, want ik regel het liever zelf (zoals met de meeste dingen trouwens - wil niet worden bevoogd en betutteld door mijn apparaten).
 
Laatst bewerkt:
J

Johan Falize

ik regel het liever zelf (zoals met de meeste dingen trouwens - wil niet worden bevoogd en betutteld door mijn apparaten).

Dat heb je heel goed, en vakkundig gezegd, Joh!
"Alles zelf willen regelen".
Ik mag hopen dat jouw "ECU" en jouw "Canbus" nooit uitvallen... :deuk::yeehaa::maakmegek::(:(:(:(

Johan.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
J

Johan Falize

@turboturbo - Dank je wel voor jouw reactie.
Je kan toch van die kleine lampjes kopen, die je bijvoorbeeld op de onderste strip kan plakken van jouw climatronic.
Deze kan je dan bijvoorbeeld aansluiten op de + draad van de radio. Dan gaat het lampje pas uit als je de sleutel uit het contact neemt. En vanzelfsprekend aan als je de auto op contact zet.
Kan je zoeken op internet onder "leeslampje voor in de auto".
Daar vind je vast wel een model dat je kan aanpassen.
Johan.
 

Canon-Eye

Forumguru
"Alles zelf willen regelen"
Dát staat er niet, Johan.
Ik zeg nergens dat ik alles zelf wil regelen; dat bv. de handmatige choke is vervangen door moderner motormanagement is natuurlijk geen achteruitgang (even afgezien van de sjoemelarij met de software).

Dat allerlei functies automatisch geregeld kunnen worden is op zich mooi, mits het in veel gevallen naar eigen smaak kan worden beïnvloed. Er zijn dan ook heus wel zaken die ik aan de machinerie wil overlaten, maar dan doorgaans wel omdat ik daarvoor kies en niet omdat de ontwerper van die machinerie veel te ver is gegaan met beslissen wat hij goed vindt zonder mij überhaupt een keuze te laten. En dan heb ik het in het bijzonder over allerlei functies die (ook) gewoon te bedienen zouden moeten zijn.
Dat onontkoombare en overdag erg onhandige automatisch dimmen van de Twingo-displayverlichting is daarvan een treffend voorbeeld.
 

turboturbo

Forumguru
Zeker een mooie suggestie, alleen heb ik nog geen voor mij geschikt lampje kunnen vinden. Ik ben dan ook een Pietje precies als het aankomt op niet de OEM looks te behouden.

Het display is bovendien niet per-se beter zichtbaar met extra licht van buitenaf. Juist de verlichting vanaf de achterkant maakt het LCD/quartz scherm net dat stukje beter afleesbaar overdag ....
 
Bovenaan Onderaan