Display verlichting climatronic altijd aan?

turboturbo

Forumguru
Beetje vreemde vraag misschien, maar ik poog 'm toch te stellen: is het mogelijk een modificatie aan te brengen zodat het display van de climatronic unit altijd brandt, ook wanneer de verlichting van de auto uitgeschakeld is (dus met de schakelaar van de verlichting op '0')?

Reden:
Ik vind de gekozen plek van de clima (helemaal onderaan de middenconsole, achter de versnellingspook) zeer on-ergonomisch bedacht. Ik kan er allereest lastig bij op deze plek. Maar bovenal merk ik dat ik mijn ogen/blik behoorlijk van de weg af moet halen om het display af te kunnen lezen. Daar komt bij dat ik het display overdag niet fantastisch af te lezen vindt. Bijvoorbeeld als ik het icoontje van de voorruit ontwaseming probeer af te lezen merk ik dat ik het net iets beter zie wanneer het display verlicht is. Dit zal ook te maken hebben met de kijkhoek waarmee ik naar het display kijk: ik ben nogal lang en zit graag vrij rechtop. Dus ik vanaf haast het plafond naar beneden :)

Om dit probleem enigszins tegemoet te komen, bedacht ik me dat het iets scheelt als het display verlicht is. Die gaat uiteraard alleen branden wanneer minimaal de stadslichten ingeschakeld zijn. Verder rijdt ik niet graag ten allen tijde met de verlichting ingeschakeld, dus vandaar mijn vraag hierover.

Is het bijv. mogelijk om de unit te laten 'denken' dat de verlichting is ingeschakeld (zonder dat dat het geval is) zodat de display verlichting aan blijft?

EDIT: ik vond deze niet-ergonomische plaatsing van de clima in mijn Fabia al vervelend (daar zat ie ook al zo laag), maar omdat dat een handbediende semi-automatische clima betrof kon ik de fysieke draaiknoppen prima op de tast bedienen. En hoefde ik mijn blik niet of nauwelijks van de weg te houden. Met de tip-toetsjes van dit apparaat heb ik er iets meer werk aan om instellingen aan te passen merk ik.
 

turboturbo

Forumguru
Het lijkt er op dat het in elk geval mogelijk moet zijn om de dashboard verlichting altijd te laten branden, ongeacht in welke positie de schakelaar voor de verlichting staat. Dus ook op "0" / UIT zou dan de dashboard verlichting branden, zolang de motor draait / contact aan staat.

Op een passatforum vond ik in dit draadje een post van iemand:

This was my first mod on my car.
5 min job.
pop out the euroswitch
take a wire from pin marked 58 to pin 58R on the switch
or pin 14 to 16 on the plug.
the cabels should be grey and the other green/brown

Now the instrument panel lightsshould work. even the dimmerwork

the light will go on as soon as you start the car.

Enjoy

De oplossing zou dus kunnen zitten in de euroswitch. Wat is dat precies - de schakelaar voor de verlichting?
Weet iemand of dit ook zou kunnen gaan werken op mijn O1? Zoek ik in de juiste hoek voor deze mod (nl. de verlichting schakelaar/ euroswitch)?
 

turboturbo

Forumguru
Ik ben nog niet verder gekomen met deze vraag.

Nu had ik het idee om met een multi meter of spanningzoeker (ik heb beide) te kijken op welke pin er stroom gezet wordt van de stekkers van de Climate control, zodra ik de verlichting aan zet.

Kan ik dit straffeloos testen, dus kan ik de auto op contact zetten terwijl de stekkers van de Climate control niet aangesloten zitten op de clima? Of raakt de ecu of de auto daarvan in paniek als die stekkers los liggen en kan ik dan problemen verwachten?

Geen idee nog wat ik ermee kan als ik de juiste pin heb gevonden, overigens. Zou ik ergens vandaan een stuur stroompje van 12V daar straffeloos op kunnen zetten? Met als doel dat de Climate control continu de opdracht krijgt op z'n display te laten branden? Edit: of gaat dit allemaal via een signaaltje via het canbus systeem?
 

Cordoba

Forumguru
Gezien de ontwerpperiode van jouw Octavia, denk ik dat de canbusinvloed nog beperkt is. Ik denk dat er 2 logische opties zijn: óf de complete dash-verlichting incl. clima altijd aan bij contact aan, óf de verlichting van de clima loskoppelen van de dashverlichting en bij contact aan ook clima verlichting aan (dus via de pin die je wil gaan zoeken, en de oorspronkelijke draad daar afkoppelen en isoleren om kortsluiting te voorkomen). Ik neem aan dat je verlichting van de clima mee gaat met de dimmer van de dashboardverlichting, als je dat loskoppeld, kun je je dashverlichting dimmen terwijl de verlichting van de clima maximaal blijft branden (kan dus ook een pluspunt zijn wat de leesbaarheid betreft).
 

turboturbo

Forumguru
Dat laatste is nog het minst belangrijk; het gaat me met name om de verbeterde leesbaarheid overdag (zeker als het zonnig is / fel licht)

De dashboard dimmer heb ik in de praktijk nog niet gebruikt en al zou ik dat een keer willen gebruiken is het vooral voor de klokke winkel direct voor m'n neus prettig dat die gedimd wordt. Als het display van de clima fel blijft heb ik daar geen last van, die zit immers zó laag op het midden console....

Wat die kortsluiting betreft; ik dacht Pos + Pos kan geen kwaad?
 

Cordoba

Forumguru
Nee, in principe niet, maar als je de oude draad aangesloten laat zitten, loopt de spanning ook vanuit de aansluiting van het clima-display naar de klokkenwinkel/dashboardverlichting en het is de vraag wat er dan gebeurt. Als de losgehaalde plus draad niet is geïsoleerd kan ie altijd ergens tegenaan komen en heb je kans dat er een zekering uit knalt, dit lijkt me niet gewenst. Ik heb dan ook de gewoonte om iedere losse draad vast te zetten en te isoleren (al is het maar met een stukje isolatietape).
 

turboturbo

Forumguru
Ja o zo, helder!

Ik had in gedachten om een draad in de stekkererbij te steken, dus dan zou er geen draad los komen te liggen. Maar misschien is dat ook geen goed idee, omdat er dan ook 12V + 'terug' gaat naar de bron van de extra draad...
 

Cordoba

Forumguru
Precies, en je weet niet wat er nog voor electronica zit, die daardoor de 'weg kwijt kan raken'.
 
J

Johan Falize

Hallo!
Ik heb een Octavia MK1 combi.
Ik zou daar voorzichtig mee zijn, om extra stroomkabeltjes aan te sluiten.
Ongeacht voor welk doel!
Voor wat betreft de climatronic, vind ik dit ook een "rotte" plaats, en de verlichting daarvan is sowieso Knudde.
Dat geldt overigens ook voor alle overige binnenverlichting. Veel te slap allemaal: ik begrijp niet goed hoe deze techneuten op het idee zijn gekomen em er een "dimmer" in te plaatsen.

Ik had een trekhaak gemonteerd en voor mijn type Skoda een 13-polige kabelboom erbij besteld.,
Alles aangesloten, en het werkte allemaal perfect. En de trekhaak hoefde ook niet "aangemeld" te worden in de canbus.
Echter: de mistlamp van de auto ging, zoals het hoort automatisch uit als je de caravanstekker erin stopt.
Maar voor het uitschakelen van de parkeersensoren, daar was geen aansluiting voor op de kabelboom.

De trekhaak is (gelukkig) geen probleem. Maar dat zou (voor een leek) wel eens anders kunnen zijn:
Bij het plaatsen van de trekhaak kan je altijd door de ovale gaten iets naar voren en iets naar achteren met de kogel.
Houdt wel rekening met de "wettelijke" minimale afstand van de kogel t.o.v. de achterzijde van de auto. Want je krijgt geheid problemen bij zeer scherp draaien, en dat de caravan tegen de zijkant/achterkant van jouw auto kan komen.
Op die manlier, met de parkeersensoren aan, kan je de trekhaak zodanig centreren, dat de parkeersensoren daar geen invloed op hebben.

Nu terug naar de oorspronkelijke vraag:
Ik moest dus de parkeersensoren op een andere manier uitschakelen.
In de eerste instantie (het gemakkelijkste) was het om in de B-zuil aan de stuurkant het piepertje te onderbreken met een schakelaartje. Aanvankelijk leek dat perfect te werken. Maar later toen ik de caravan afkoppelde, werkte de parkeersensoren ook niet meer toen ik het piepertje weer met de schakelaar aan zette.
Veel gezoek: alle zekeringen waren goed. Maar ik heb een VAG interface, en toen kwam ik een foutcode tegen (Park assist - 1 Fault Found: 01543 - parking Aid warning Chime (H15) - 31-18 - Open or short to Ground - Intermitend.

Nou: deze foutcode verwijderd en de parkeersensoren werkte weer naar behoren.
Schakelaartje omzetten: weer hetzelfde.
Dus bij gebruik van de schakelaar telkens de foutcode wissen. En dat was voor mij vanzelfsprekend geen optie.

Oplossing:
Goede raad is duur:
De dealer wist ook geen oplossing, en bood aan om 'n uur voor € 110,00 een monteur te laten zoeken en proberen...
Dus ook voor mij niet acceptabel.

Dus goede raad was nog duurder:
Via ElsaWin het elektrische schema opgezocht van de Park assist.
Van de zekeringskast uit gaat een (zwart/groene draad) naar de PDC module. Deze heb ik onderbroken door gewoon de zekering eruit te halen. Zoals verwacht: de PDC was uitgeschakeld. Zekering er weer in, en de PDC werkte weer.
Via de vag interface geen foutcode. Integendeel en werd geen melding gemaakt van de aanwezigheid van een PDC systeem.
Dus de groen/zwarte draadjes (zijn twee dunne draadjes met dezelfde functie- samengevoegd) van de PDC module, via een enkele onderbrekingsrelais aangesloten. De plus van het relais afgetapt van de servicestekker achter in de auto, en de min op de extra pin (massacontact als stekker is geplaatst. aangesloten.

Een heel verhaal met een belangrijke boodschap:
Als je iets in je auto wil veranderen in de elektrische aansluiting, kan dat alléén vanaf de hoofdstroom kabel. Deze kabels komt altijd van de zekeringskast.

Je kan een soort "brug" maken van een vast stroompunt naar de aansluiting van de binnenverlichting van de climatronic. Helaas! Dat zal voor de canbus niet onopgemerkt blijven. Resultaat: foutcode in de zin van mogelijk los contact of erger nog kortsluiting. Jouw hele binnenverlichting wordt dan door de canbus volledig geblokkeerd.

Wat je wel kan doen:
Je kan de kabel(s) opzoeken van de climatronic die naar de canbus gaan, en de climatronic uit het canbus controlesysteem halen.

Ik heb voor het gemak het schema erbij gedaan.
Maar ik kan geen specificatie schema geven, omdat ik dan meer gegevens nodig heb van de auto waar het om gaat.
Je kan de kabels volgens (kleur) die naar het canbus gedeelte gaan.

Hoop dat je hier iets aan hebt.
Maar zomaar stroomkabels toevoegen. onderbreken wordt onherroepelijk afgestraft!

Gr. Johan. Climatronic.jpg
 

Bakkertje

Forumguru
Wellicht een kritische wedervraag maar waarom al die moeite doen voor iets wat je in principe amper bediend?
Ik spreek nu voor mezelf uiteraard, maar bij mij staat de temperatuur altijd op 19,5 graad en ik kom eigenlijk zelden aan de climate control bediening.
Hooguit voor de achterruit verwarming, maar dat is het dan ook wel.
 

Canon-Eye

Forumguru
Verder rijdt ik niet graag ten allen tijde met de verlichting ingeschakeld,
Waarom eigenlijk niet?
Reeds in de jaren '70 (of zelfs late jaren '60, dat weet ik niet meer helemaal precies) heeft onderzoek in o.a. Zweden uitgewezen dat de verkeersveiligheid in het algemeen wordt bevorderd door het ook overdag voeren van dimlicht. Na een artikel daarover te hebben gelezen in de Autokampioen ben ik dat in de praktijk gaan brengen, dus standaard dimlicht aan onder alle omstandigheden, hoe zonnig ook. Resultaat is namelijk dat je veel eerder en beter wordt gezien, zeker ook op wegen waar bv. door bomen, afwisselend licht en schaduw heerst.

Het heeft nog een jaar of 40 moeten duren voordat dit inzicht resulteerde in de op nieuwe modellen verplicht aanwezige dagrijlichten (helaas nog zonder achterlichten, maar die komen er ook nog wel bij).

Er wordt wel beweerd dat het slecht zou zijn voor de accu, maar naar mijn ervaring lijkt eerder het omgekeerde het geval: in alle auto's waarmee ik volgens dit principe heb gereden - en dan toch tussen de 150k en 200k km - heb ik nog nooit tussentijds een accu hoeven vervangen.

Dus ik zou zeggen: zet gewoon altijd minstens dimlicht aan en dan is niet alleen je probleem opgelost, maar je veiligheid is ook verhoogd...
 
J

Johan Falize

Ben ik het volkomen mee eens.
Maar deze vraag kwam van turboturbo
Wilde hem alleen even er op attenderen dat je niet zomaar "ongestraft" van alles kan wijzigen...

Mijn climatronic staat in de winter altijd op 22 graden, en in de zomer tussen de 18 en 20 graden.
Alleen mijn zoon is het wat "finer" gewend: die wil graag 24 graden PFFFFFFFFFFFFFF...

Groetjes van Johan.
 
J

Johan Falize

Antwoord aan Canon-Eye
Ben ik het 100% mee eens.
Ik heb om deze redenen dan ook mijn stadslampjes omgewisseld voor hele sterke (spierwitte) led-lampjes.
Die gebruiken nauwelijks stroom en worden ook nier heet!

Gr. Johan.
 

EdK

Forumguru
Het heeft nog een jaar of 40 moeten duren voordat dit inzicht resulteerde in de op nieuwe modellen verplicht aanwezige dagrijlichten (helaas nog zonder achterlichten, maar die komen er ook nog wel bij).
Alleen dat men de wagens met dagrijverlichting ging uitvoeren was er wel een protest uit de hoek van de motorrijders.
Zij reden al jaren met hun licht aan om zich beter zichtbaar te maken naar ons koekblikrijders.
En door deze wetgeving zijn zij nu minder goed zichtbaar dan de verdere gebruikers van de snelwegen.

Sommige motorrijders compenseren dit nu door met grootlicht te gaan rijden of zorgen ervoor dat de knipperlichten op halve belasting branden.
 
J

Johan Falize

Er zijn altijd wel "gasten" die met hun "eigen" visitekaartjes gooien...

Gr. Johan.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Canon-Eye

Forumguru
Tsja, volgens die redenering zouden motorrijders eigenlijk bij duister helemaal niet op straat moeten komen, want dan raken ze met hun enkele c.q. dicht bijelkaar staande dubbele koplamp sowieso zoek tussen de auto's met twee ver uit elkaar staande lampen...
Om van fietsers en onverlichte voetgangers maar helemaal te zwijgen.

Ik vind dat verder wel best en hou gewoon m'n dimlichten aan als ik daar aanleiding toe zie - en dat is al wanneer ik de klokkenwinkel door donkere omstandigheden (bos, donker weer, etc.) slecht kan aflezen.
 
Bovenaan Onderaan